Nyheter

Fortsetter kamp for landstrøm til cruiseskipene

Rødt setter av nye 50 millioner kroner til landstrøm for cruiseskip. Kampen mot utslipp ved Vågen fortsetter.

I sitt alternative statsbudsjett setter Rødt av ekstra penger til Enova, øremerket landstrøm i landets havner.

– Enova har begrenset med midler, og pålegges flere og flere oppgaver. Rødt setter i vårt alternative statsbudsjett av 50 millioner kroner til Enova spesifikt til landstrøm, sier Stavanger Rødts gruppeleder Mímir Kristjánsson til RA.

Stavanger kommune har tidligere søkt og fått avslag på Enova-penger til landstrøm. – Ekstra penger til Enova gjør at Stavanger kommune som eier av Norges nest største cruisehavn på ny vil kunne søke om og få penger til et landstrømanlegg, sier Kristjánsson.

Kabel fra Buøy

Ledelsen ved fra Rosenberg WorleyParson har i møter med Stavanger kommune og Stavangerregionen Havn lansert en plan om et spleiselag for å bygge et landstrømanlegg på Rosenbergs tomt på Buøy, og så legge en eller to kabler over fjorden, og dit havnen trenger det.

– Det vil både være god næringspolitikk og et bra klimatiltak. Et cruiseskip på tomgang ved kai har ifølge Bellonas beregninger like store utslipp som 13.000 fossilbiler, sier Kristjánsson.

Han peker på at NHO Reiseliv har fått laget en rapport om turisme og utslipp, og vil redusere cruisetrafikken, etter kalkyler om relativt få forbrukte kroner per gram utslipp, i tillegg til press med overturisme enkelte steder. Det nye flertallet i Stavanger har redusert cruisetrafikk som punkt i sin politiske plattform.

93,4 millioner

Bygging på Buøy, med sjøkabel til havnen, har fordeler for byens sentrum.

– En slik løsning vil gjøre at vi slipper å sette opp et bygg med rundt 300 kvadratmeter ved sjøen, midt i sentrum, påpeker havnedirektør Merete Eik overfor RA.

Det ble søkt om 58,9 millioner kroner fra Enova til landstrømanlegg for cruise på Rosenberg. Hele anlegget var kalkulert til 93,4 millioner kroner.

Politikere fra hele fargespekteret har snakket varmt om en energiløsning som hindrer at cruiseskip produserer klimagasser også ved kai.

– Det er nok ingen i kommunestyret i Stavanger som er mot å skaffe landstrøm, men nasjonalt er det foreløpig bare Rødt som har satt av penger i vårt alternative statsbudsjett. Jeg oppfordrer alle politikere i alle partier til å arbeide overfor sine folk i Stortinget og regjeringen før statsbudsjettet skal vedtas i Stortinget, sier Kristjánsson.

Bevilgningene til Enova er uforandret fra fjorårets budsjett i regjeringens forslag til statsbudsjett.

– Ap vil styrke Enovas rammer på elbil og grønn industri, men sier ingenting om landstrøm i sitt alternative budsjett, sier Kristjánsson.

– Pengene er til stede

Jan Erik Søndeland, Venstres gruppeleder i Stavanger, ser ikke det store problemet i at Enovas rammer står på stedet hvil i årets statsbudsjett, med Venstres Ola Elvestuen som Klima- og miljøminister.

– Enova er tilført store økninger i midlene de siste årene, så pengene er til stede, sier Søndeland.

Han opplyser at Enova skal ha på gang et program for landstrøm i 2020.

– Nå venter vi på utrulling av dette landstrømprogrammet, og da kan det på ny leveres en søknad. Dette kan veldig fort gå godt, sier Søndeland.

Venstre vil presse på for landstrøm.

– Hvis støtte fra Enova trekker ut i tid, vil vi vurdere å be om forskuttering fra Stavangerregionen Havns kapitalbase for å prosjektere et anlegg. Det får vi til hvis det er politisk vilje til det, sier Søndeland, som vil følge opp saken i Utvalg for miljø og utbygging.

Landstrøm til offshoreskip på plass

Stavangerregionen Havn har fått på plass landstrøm til offshoreskip, og vil på ny søke Enova om strømforsyning til cruiseskip.

I juni i år ble det installert seks punkter med strømuttak i regi av havnevesenet, uttak dimensjonert for offshoreskip, men med for liten kapasitet til å kunne betjene cruiseskip.

– Tre av punktene er ved Konserthuset og Strandkaien, og tre av punktene er ved offshoreterminalen i Risavika, sier havnedirektør Merete Eik til RA.

Strømforsyningen er installert med støtte fra statlige Enova. Anlegget for offshoreskip i Stavanger sentrum kostet totalt 8,9 millioner kroner, anlegget i Risavika kostet totalt 6,7 millioner kroner.

– For disse anleggene fikk vi i snitt 43 prosent i støtte fra Enova. Vår investering totalt sett for begge anleggene kom på 8,9 millioner kroner, sier havnedirektøren.

Flere bygger skip som kan ta i mot landstrøm

Per nå er det ytterst få cruiseskip med Stavanger-anløp som er bygget for å kunne ta imot strøm fra land, men det er ventet at andelen vil øke.

– Flere av skipene fra rederiet Aida er bygget for landstrøm, og det er landstrømanlegg i Aidas base Hamburg, sier Eik.

I fjor fikk Havnevesenet, kommunen og Rosenberg WorleyParsons avslag på Enova-støtte.

– Søknaden var til en konkurranse, regelverket var nokså rigid, for å kunne skille mellom søknadene, sier Eik.

Eik, direktør Jan Narvestad i Rosenberg WorleyParsons og konsernsjef Eimund Nygaard i Lyse har vært i møte med Enova i Trondheim.

– Vi har fått signaler om at det vil komme et landstrømprogram som kan være aktuelt for oss, og som ikke vil bli lagt opp som en konkurranse, sier Eik, som opplyser at havnevesenet har flere miljøtiltak.

Bruker havneavgifter til utslippsgrep

– Fra 1. januar i år innførte vi en indeks basert på hvor lite eller mye utslipp cruiseskipene har. De beste skipene får rabatter, og andre skip blir straffet prismessig, sier Eik, som opplyser at 8 prosent av cruiseanløpene til Stavanger, store skip, går på flytende naturgass, LNG.

– Det betyr at 20 prosent av de besøkende fra cruise kommer med skip drevet av LNG, sier Eik.

Mer fra Dagsavisen