Nyheter

Fant død fisk etter p-hus-brannen – skal se på miljøkonsekvensene

Ulike stoffer fra slukningsarbeidet kan ha ført til negative miljøkonsekvenser ved Solastranden etter brannen i parkeringshuset på flyplassen.

Bilde 1 av 4

Tirsdag 7. januar brant det i et parkeringshus ved Stavanger lufthavn, Sola. Slukningsarbeidet pågikk i flere timer. Skum og en blanding av mange ulike stoffer fra brannen og slukningsarbeidet, skal ha funnet veien ned til Solastranden.

Dagene etter brannen ble det observert grumsete vann, skum og oljerester ved Solastranden. Det ble også funnet død fisk.

– Vi finner død stingsild og reke i lagunen på bekken. Her observeres også noen levende røde mygglarver. Vi antar de har funnet forholdene i rensepark så utrivelige at de har reist med strømmen ned til stranden hvor de normalt ikke er, skriver fagansvarlig for ytre miljø ved Stavanger lufthavn Sola, Ingvald Erga i en mail til Kystverket, som RA har fått innsyn i.

Mailen ble sendt 16. januar, og inneholdt foreløpige observasjoner av miljøkonsekvensene etter brannen.

LES OGSÅ: Forsikringsselskaper har utbetalt 100 millioner etter P-husbrann

Prøvesvar

Videre i mail-korrespondansen kommer det fram at det har blitt tatt flere prøver av vann- og oljerester ved Solastranden.

Det er også tatt ulike prøver ved P-huset, blant annet askeprøver. Resultatene av disse prøvene viser at brannen kan ha hatt en negativ miljøkonsekvens.

– Ser av analyseresultatene at her har det vært en blanding av mange ulike stoffer som har en negativ miljøkonsekvens. Noe som også er synlig, siden det ble observert død fisk i elven, skriver Birgitte Brockstedt Kvamme, seniorrådgiver for miljø og planleggingsseksjonen i Kystverket i en mail til Avinor.

Kystverket er en nasjonal etat for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensing.

– Som forurensningsmyndighet fører Kystverket tilsyn i hendelser som fører til akutt forurensning. I denne hendelsen er Avinor ansvarlig forurenser, og det er dermed de som er ansvarlig for å kartlegge miljøkonsekvensene etter brannen samt gjennomføre eventuelle tiltak for opprydding. Avinor har engasjert COWI for å bistå i dette arbeidet, sier Kvamme til RA.

Kystverket skulle få en gjennomgang av første rapport i går ettermiddag, og kunne derfor ikke si noe konkret om miljøkonsekvensene da RA tok kontakt med Kvamme.

– Problematikken med slukkevann er komplisert og store mengder slukkevann/skum kan få negative konsekvenser for ytre miljø. Slukkevann kan inneholde veldig mange ulike kjemiske forbindelser som alene eller til sammen utgjør en risiko for ytre miljø, sier Kvamme.

Hun sier at de har fått opplyst at det ble observert død stingsild og små ål i utløpet fra renseparken dagen etter brannen, men at stor ål var levende.

– Hvilken konsekvens dette vil få for fisk i bekken arbeider Avinor med å kartlegge. Det viktigste med en brann er jo selvfølgelig at liv og helse ivaretas ved at brannen slukkes. Og dernest prioriteres ytre miljø. I denne hendelsen kom Avinor raskt i gang med kartlegging av miljøet ved å ta vannprøver og gjennomføre befaringer. Det ble også lagt lenser i bekkeutløp for å forsøke å hindre utslipp av skum og olje til ytre miljø, sier Kvamme.

I mailene sendt i januar melder Avinor at det jobbes med å begrense avrenning fra branntomten. Før riving av p-huset starter vil det bli satt opp en renseløsning for overvann og avrenning fra branntomten.

LES OGSÅ: Tryg: Mange biler mindre skadd enn antatt

– Prioriteres høyt

Lufthavdirektør Anette Sigmundstad sier at miljøpåvirkning er noe Avinor har stort fokus på.

– Miljøpåvirkning prioriteres veldig høyt i alle hendelser, sier Sigmundstad til RA.

Hun legger til at brannen ble håndtert i dialog med Kystverket.

– Alle relevante prøver er tatt, og resultatet av disse vil gi svar på hvilken miljøpåvirkning brannen har hatt, sier hun.

Brann og redningssjef i Rogaland brann og redning IKS, Nils Erik Haagenrud, sier de brukte 100 liter eget miljøvennlig skum da de jobbet med slukningsarbeidet.

Haagenrud påpeker at det meste av skummet som ble brukt kom fra Avinor.

Ingvald Erga, fagansvarlig for ytre miljø ved Stavanger lufthavn Sola, ønsket ikke å kommentere saken ovenfor RA i  går.

Mer fra Dagsavisen