Faktisk.no: Nei, brannen ved Stavanger lufthavn startet ikke i en tilbakekalt bil

Faktisk.no har faktasjekket påstanden: «P-hus-brannen ved Stavanger lufthavn startet i tilbakekalt dieselbil.»

Brannen i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn startet i en Opel Zafira B-modell fra 2006.

I fjor ble mer enn 200.000 Opel Zafira B tilbakekalt i Storbritannia etter brann. Årsaken til feilen var knyttet til varmeviften. I høyrestyrte biler er denne plassert et annet sted enn i venstrestyrte. Bilene som ble tilbakekalt i Storbritannia er derfor ikke av nøyaktig samme type som den har blitt solgt til resten av det europeiske markedet, inkludert Norge.

Brannen i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn 7. januar har fått mye oppmerksomhet, og i sosiale medier er det spredd teorier om hva slags bil det først begynte å brenne i – og hvorfor.

Den opprinnelige uttalelsen fra politiet var at de hadde fått melding fra en privatperson om at det brant i en elbil i parkeringshuset, men at dette ikke var bekreftet.

– Det første tipset gikk på at brannen startet i elbil, men dette er ikke bekreftet, sa operasjonsleder Victor Fenne-Jensen ved Sør-Vest politidistrikt til NRK.

Onsdag 8. januar kunne det norske nyhetsbyrået NTB melde at brannen startet i en gammel dieselbil. NTB viste til en uttalelse fra Sør-Vest politidistrikt.

Opel Zafira 2005-modell dieselbil

Ifølge Stavanger Aftenblad er bilen det dreier seg om en Opel Zafira 2005-modell, en dieselbil.

Faktisk.no har vært i kontakt med Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef Opel og Citroën i Norge, som basert på bilens registreringsnummer oppgir at det er snakk om en 2006-modell – ikke 2005.

Første generasjon Opel Zafira ble produsert fra 1999 til 2005. Bilen det begynte å brenne i på Stavanger lufthavn er dermed andre generasjon, en Opel Zafira B. Modellen produsert frem til 2013, noen år overlappende med modell C. I fjor ble fjerde generasjon vist frem, men den er ikke i salg ennå.

Dagen etter at det tok fyr i Stavanger, skrev NRK at «samme Opel-modell forårsaket storbrann i irsk parkeringshus» og at «Zafira har vært tilbakekalt tre ganger etter 300 branner». Lenger ned i saken kunne man lese følgende uttalelse fra PR- og informasjonssjefen i Opel Norge:

– Det er riktig at det har vært en tilbakekallingsaksjon for høyrestyrte biler solgt i Storbritannia, men denne feilen var knyttet spesifikt til disse bilene, sa Pettersen til NRK.

NTB siterte NRKs artikkel, men publiserte med en annen tittel: «P-hus-brannen ved Stavanger lufthavn startet i tilbakekalt dieselbil».

17 minutter etter at NTBs sak var publisert, kom det en oppdatert versjon der tittelen var endret: «Samme bilmodell har forårsaket storbrann i parkeringshus tidligere».

Både ABC Nyheter og Dagsavisen (i papir) publiserte imidlertid saker med den opprinnelige tittelen.

I artikkelen skriver NTB:

– Den samme bilen førte til at nær 60 biler ble utbrent i den irske byen Cork 31. august i fjor. Hele 235.000 biler av biltypen ble tilbakekalt i Storbritannia i fjor. Bakgrunnen var at det ble oppdaget nye årsaker til brannene i bilene.

– Opel Zafira har blitt tilbakekalt hele tre ganger tidligere etter totalt 300 branner.

–  Det er riktig at det har vært en tilbakekallingsaksjon for høyrestyrte biler solgt i Storbritannia, men denne feilen var knyttet spesifikt til disse bilene, sier PR- og informasjonssjef Stein Pettersen for Opel og Citroën Norge til NRK.

I tittelen påsto NTB at brannen startet i en «tilbakekalt dieselbil», men basert på informasjonen Pettersen gir i samme artikkel, er det altså klart at det ikke er snakk om nøyaktig samme bil eller modell.

Pettersen sier til Faktisk.no at det ikke har vært tilbakekalling av Opel Zafira med ratt på venstre side, verken i Norge eller ellers i det europeiske markedet. Han har vært i kontakt med kollegaer i Vauxhall , som forklarer årsaken til tilbakekalling i Storbritannia slik:

– Det er varmeviften som har forårsaket problemene med Zafira B i Storbritannia – på høyrestyrte biler er den plassert på et annet sted enn på biler med venstrestyring. Plasseringen på passasjersiden av bilen, gjør at viften er utsatt fra utvendig fukt, og over tid kan dette påvirke funksjonen til viften.

Opel Irland publiserte følgende informasjon om tilbakekallingen :

– Opel Irland har informasjon til Opel Zafira-kunder angående tilbakekalling av Zafira-modeller på grunn av produktsikkerhet.

– Modellene som omfattes er Opel Zafira B-modeller produsert mellom 2005 og 2014, som må tilbakekalles på grunn av varme- og ventilasjonsanlegg. (...)

– I juni i år skrev vi til alle kunder dette gjelder.

NRK peker også på to andre tilfeller av brann i Opel Zafira i Norge. Pettersen sier at hendelsene omhandler én A-modell og én B-modell.

Faktisk.no har vært i kontakt med politiet om begge disse brannhendelsene, men det finnes lite informasjon og sakene ble sendt videre til forsikringsselskap.

Ifølge forsikringsselskapet Tryg var konklusjonen for brannen i Opel Zafira B på E13 mellom Odda og Skare i Hordaland i 2013, at den hadde oppstått under kjøring. Opel Norge sendte teknikere til stedet for å undersøke den utbrente bilen.

PR- og informasjonssjef Pettersen har forsøkt å finne informasjon fra Opels side. Det har ikke latt seg gjøre, blant annet på grunn av manglende historikk som følge av importørskifte.

NTB forklarer

Nyhetsredaktør i NTB, Sarah Sørheim, har blitt forelagt Faktisk.nos konklusjon. Hun kommer med forklaring på hva NTB tror har skjedd i denne saken:

– Politiet opplyser at det var en dieselbil, dette skrives inn i saken.

– NRK melder at det er en biltype som er trukket tilbake, en Opel Zafira B. NTB-saken oppdateres med dette.

– Så blir vi via NRK gjort kjent med at det likevel ikke dreier seg om denne bilmodellen, men en høyrestyrt modell tilbakekalt bare i Storbritannia. Dette ble rettet opp i neste versjon ved å ta inn sitatet fra NRK.

– Ifølge våre retterutiner skulle vi da ha forsikret oss om at feilen blir rettet rundt om hos mediene. Men her var vurderingen der og da at dette var en opplysning i saken som bare er blitt tatt med i en oppdatert versjon, som enhver ny opplysning.

Les faktasjekken på Faktisk.no