Nyheter

– En markant stigning i gavekortsalget

Både Rogaland Teater, Stavanger konserthus og Viking merker at stadig flere ønsker å gi en opplevelse i julegave.

– I 2015 solgte vi gavekort for 420.000 kroner. Hittil i år, og det er fortsatt ikke helt jul, har vi solgt for over 1,4 millioner kroner. Så her har det virkelig skjedd noe i løpet av de siste fem årene, og disse tallene er jo en klar indikasjon på at det har vært en markant stigning i gavekortsalget, sier Pernille Kaldestad, informasjonssjef ved Rogaland Teater.

Hun tror det er flere grunner til at folk velger å kjøpe opplevelser i julegave.

– Jeg tror det kan ha noe med bærekraft å gjøre, og at folk har alt, og mer, enn de trenger. Dessuten tror jeg folk synes det er meningsfullt med en opplevelse – kanskje mer meningsfullt enn nok en vase som du ikke vet hvor du skal sette. Og så får du jo muligheten til å gjøre noe sammen med noen andre, og det tror jeg folk er interessert i, sier Kaldestad til RA.

Ifølge NRK, som refererer til en Norstat-undersøkelse, er klær og ting fortsatt på topplisten over hva som gis bort til jul, men likevel sier én av fire at de har gitt bort opplevelser.

LES OGSÅ: Jubel for godt førjulssalg av Asfalts julebok

Vinn-vinn

Kaldestad tror også noe av interessen skyldes lanseringen av Dramakortet i 2016. Dramakortet koster 1300 kroner, og innebærer at du kan se så mye teater du bare vil i løpet av et år.

– Dramakortet er jo vinn-vinn, og går du på tre forestillinger på Hovedscenen er det jo tjent inn. Og i og med at beløpet ikke er så høyt er det en fin gave å gi. Hadde det kostet 5000 ville det vært for mye, men 1300 er jo en spiselig pris. Dessuten er det jo en gave som lever i et helt år, sier Kaldestad.

Salget av gavekort og Dramakort er godt stort sett hele året, men teateret merker ekstra stor pågang av folk som vil kjøpe når det nærmer seg jul.

– Det første året hadde vi et budsjett på 1000 dramakort. Nå har vi passert 4200, og vi må sannsynligvis øke det igjen neste år, sier Kaldestad, som mener publikum har endret seg etter at Dramakortet ble introdusert.

– Vi har et veldig nysgjerrig og  modig publikum. De oppsøker forestillinger de kanskje ikke ville gått på dersom de ikke hadde hatt Dramakortet. Dessuten er de aktive, og vi ser at kortet blir brukt mellom syv og åtte ganger i snitt i løpet av et år, sier hun.

LES OGSÅ: Rekord-fredag for Kvadrat: – Omsatte for rett under 33 millioner

Større når de deles

Også i Stavanger konserthus er gavekort populært før jul. Konserthusets gavekort er gyldige i to år, og du kan selv bestemme beløpet.

– Det har virkelig vært en økning. Ser vi 10–12 år tilbake solgte vi kanskje mellom 700 og 800 gavekort i året, mens hittil i år ligger vi nærmere 4000. Det er enorm trafikk på gavekort. Vi selger det hele året, men i november og desember selges det ekstra mye, sier Grete Straume, markeds- og kommunikasjonssjef ved konserthuset.

Også hun tror folk kjøper gavekort fordi man stort sett har det man trenger av ting.

– Opplevelser blir større når vi deler dem, og det er veldig fint å gi tiden sin til noen og å være sammen om noe. Dessuten er det en veldig omtenksom og «feelgood» gave. Selv ønsker jeg meg Dramakortet hos Rogaland Teater, sier Straume til RA.

LES OGSÅ: Solgte 200 NYE sesongkort på 20 minutter

En gradvis økning

Viking åpnet sesongkortsalget på fredag, og allerede nå går salget unna.

Leder for privatmarkedet, Eirik Bjørnø, sier til RA at de har solgt mellom 500 og 600 nye sesongkortholdere bare siden fredag.

– På samme tid i fjor hadde vi solgt vesentlig færre. Vi ser at det er populært å kjøpe sesongkortene i julegave, og spesielt ungdomskortene har vi solgt mye av. Å slippe sesongkortene før jul er en viktig del av strategien vår, og vi merker at det er en populær gave. De siste to-tre årene har vi sett en gradvis økning i tilskuertall og salg av sesongkort, sier Bjørnø. Han tror også at de fleste har det de trenger, og at det eneste man har for lite av er tid.

– Jeg tror folk setter stor pris på å være sammen. Og jeg tror også at mange heller ønsker seg opplevelser sammen med andre til jul, kontra det veldig materialistiske, sier han.

Mer fra Dagsavisen