Nyheter

Egne bussfelt i Kannik etter tunnelåpningene

Bussene får etter alt og dømme egne felt i Kannik når Eiganes- og Hundvåg-tunnelen åpner i mars.

Bilde 1 av 4

Politikerne behandler nå forslaget om å opprette egne bussfelt på fylkesveg 509, fra Olav Vs gate ved Atlantic og jernbanen til rundkjøringen ved E39 og Madlaveien. Trafikkplanleggerne ønsker sidestilte kollektivfelt som midlertidig løsning når mye av trafikken flyttes fra Kannik til tunnelene.

– Sidestilt kollektivfelt er raskt, billig og enkelt å innføre, det er kun behov for skilt og oppmerking, oppsummerer samferdselssjef Gottfried Heinzerling.

Statens vegvesen har saken på høring, og flertallet i utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger (UBS) støtter forslaget.

– Skal vi få flere til å velge buss, må vi unngå at bussene blir stående og stampe sammen med bilene i rushtiden, sier nestlederen i UBS, Anders Fjelland Bentsen (Ap), til RA.

LES OGSÅ: Bildegalleri: Skal få ut 1300 biler fra p-anlegget med robot, og radiostyrt bil med kamera

Ordningen blir midlertidig, regulering av den kommende Bussveien i Kannik er ikke avklart, men et høyaktuelt forslag er Bussveien i to egne, atskilte filer, og biltrafikk i to kjørefelt (se illustrasjon).

– Må prioritere bussene

– Arbeidet med reguleringen er skjøvet noe fram i tid. Nå har vi (snart) fjernet rushtidsavgiften, og da må prioritere bussene for å nå kravene om nullvekst i biltrafikken, sier Bentsen, som legger vekt på å få plass egne bussfelt før nye kjøremønstre for bilistene får satt seg.

Høyres gruppeleder John Peter Hernes, som også sitter i UBS sammen med Bentsen, støtter også forslaget om å benytte anledningen med mindre trafikk i Kannik når de nye tunnelene åpnes.

– Da må vi gjøre buss til et bedre alternativ for flere. Jeg tar mye buss, men hvis bussen tar for lang tid, så velges den vekk, sier Hernes til RA.

Høyre-politikeren peker på at bedre busstilbud kan være selvforsterkende.

– Hensikten er at flere skal oppleve kollektivt som et godt alternativ til å kjøre alene i bil, fordi man kommer like raskt eller raskere fram med buss. Tar flere buss, så blir det også mindre bilkø. Dette er klassisk «høna eller egget». Står bussen i kø, så blir den mindre attraktiv, flere velger bil og det blir mer kø, sier Hernes.

LES OGSÅ: Stavanger-ordføreren ønsker å inngå ny samarbeidsplattform med Bergen

Skille hverdag og helg?

Stavanger Høyre foreslår reserverte felt for kollektivtrafikk på hverdagene mandag til fredag, og så åpning for bil i begge felt lørdag og søndag.

– Det er forskjell på bilkjøring med over 90 prosent som kjører alene i bilen på hverdager, og når hele familien kjører til byen for å bruke byen på lørdag eller søndag, sier John Peter Hernes.

– Noe som trengs nå

Lederen i Styringsgruppen for bymiljøpakken, fylkesordfører Marianne Chesak (Ap), vil også støtte fullt opp om forslaget om egne kollektivfelt når saken kommer opp i fylkesutvalget tirsdag.

– Egne kollektivfelt i Kannik vil være med å gjøre det mer attraktivt å bruke buss, og det er noe som virkelig trengs nå, sier Marianne Chesak til RA, og viser til behov for redusert biltrafikk.

LES OGSÅ: – Vi trenger å få slengt ulike kropper i trynet

Fakta: 

Fylkesveg 509 i Kannik vil bli avlastet for trafikk når Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen åpner, etter de siste meldingene i mars.

Dette gir ifølge trafikkplanleggerne en unik mulighet til å innføre kollektivfelt i påvente av Bussveien, uten at øvrig trafikk vil få dårligere framkommelighet.

Et flertall i utvalg for by- og samfunnsutvikling (UBS) i Stavanger gikk torsdag ettermiddag inn for at høyre felt i begge kjøreretninger skal settes av til kollektivfelt.

Fylkesutvalget behandler saken tirsdag 28. januar, og formannskap i Stavanger har saken torsdag 30. januar.

«Trafikksimuleringer utført av Multiconsult viser at biltrafikken glir noe raskere i framtidig situasjon med kollektivfelt, enn for dagens situasjon», skriver fylkesrådmann Inge Smith Dokken i saksutredningen.

All kollektivtrafikk som skal vestover følger 509 Madlaveien. Dette er ett av de mest høyfrekvente busstraseene på Nord-Jæren, med over 60 busser i timer i rushet, blant annet rute 2, 3, 6, 7, 10, 16 og X 30, samt ekspress- og flybusser.

Mer fra Dagsavisen