Dette gjør forsikringsselskapet i forbindelse med Sola-brannen

Forsikringsselskapet sier de aldri har opplevd en lignende hendelse før, og at de har brukt alle kanaler for å informere kundene.

Forrige uke tok forsikringsselskapet If oppstilling på Sola og laget et midlertidig kundemottak hvor de tok imot kundene sine i forbindelse med brannen i parkeringshuset.

På stedet hadde de to personer som så på de bilene som var tilgjengelig og takserte disse, og to saksbehandlere som registrerte skader og hjalp kundene direkte.

– Allerede første dagen leverte vi biler til rens, og samme kveld fikk kunden tilbake bilen. Vi har allerede løst inn flere biler hvor kunder har fått oppgjør på biler som er totalt utbrent. Vi har satt alle ressurser på dette, og dette har høyeste prioritet hos oss. Dette er en måte for oss å vise oss fra vår beste side og virkelig ta kunden i hånden, sier Lars Helge Ørland, takstleder for vest og nord i If skadeforsikring. 

Lars Helge Ørland og Vidar Frustad i If.
Foto: Tone Helene Oskarsen

Forsikringsselskapet sier de aldri har opplevd en lignende hendelse før, og at de har brukt alle kanaler for å informere kundene. I tillegg har alle If-kunder som står parkert på Sola fått en SMS fra selskapet.

– Vi har hatt jevn pågang siden skaden oppsto, og allerede tirsdag kveld hadde vi et møte om veien videre. Da begynte vi å lage et oppsett her og sjekke opp leiebil til kundene, sier Vidar Brustad, leder for takst og innkjøp i If Norge. 

– Vi har også ringt de kundene med sotskadde biler og fått dem til å få venner og familie til å frakte bilnøkkelen ut til Sola, slik at vi kan ta bilen videre til et bilpleiefirma for rens, legger Ørland til.

LES OGSÅ: – Sannsynligheten for at alt må rives er nok stor

Den ekstra mila

De mest vanlige spørsmålene fra kundene er hvordan de får hentet eiendeler som ligger i bilen, om If har oversikt over når bilene blir frigitt, saksgang, hvor lenge de har leiebil og når de kan forvente svar på hva bilen er verdt. 

Brustad sier kundene som har fått bilen ødelagt kan forvente å få det samme som de ville fått for bilen på Finn.no.

– I all hovedsak får du kanskje litt mer. Kunden skal få et oppgjør hvor de skal kunne gå i en bilbutikk og kjøpe tilsvarende bil igjen, sier han. 

Når det gjelder det som ligger i bilen sier de at det i all hovedsak vil gå på reise- eller innboforsikringen, og at de som har delkasko ikke skal lide noe tap. 

Nå har If leid en tomt hvor alle de ødelagte bilene skal fraktes til. Så skal de derfra vurdere om bilen skal repareres eller hogges. Er det smelteskader på bilen må den hogges, ifølge Ørland.

– Det er nå kunden virkelig har bruk for oss, så det er nå vi går den ekstra mila, sier han. 

LES OGSÅ: Jobber med midlertidig parkering ved flyplassen