Nyheter

Derfor får ikke glassblåseren betalt

Gausel-strekningen er neste steg i bussvei-utbyggingen.

– Et så stort infrastrukturprosjekt som bussveien er umulig å gjennomføre uten å sette avtrykk i den eksisterende bebyggelsen, sier Harald Bøhn, seksjonsleder i Rogaland fylkeskommune, som etter nyttår og regionreformen har fått det fulle ansvaret for bussveien.

Neste strekning som skal bygges i bussvei-prosjektet er fra Hans Og Grete Stien ved kommunegrensen til Sandnes til Stasjonsveien på Vaulen.

– Hundrevis av grunneiere blir berørt. Noen får mindre hager. Andre får husene sine revet. Vi følger lovverket, og dersom et hus må rives, betaler vi markedspris, forklarer Bøhn.

LES OGSÅ: Bussveien tvinger Stavangers eneste glassblåser ut på gata

For kort leiekontrakt

Seksjonslederen forklarer hvorfor Trine Sundt, som er Stavangers eneste glassblåser, ikke fikk økonomisk kompensasjon til å flytte et annet sted.

Den korte leiekontrakten hennes ble avgjørende.

– Det er fem ulike seksjoner i bygningen. Det er lovverket som regulerer prosessen, og det må gjøres en vurdering av hvilket vern en leietaker har etter lovverket. Glassblåseriet var på utgående kontrakt, til 2021, og det ble avgjørende i denne saken, forklarer Bøhn overfor RA.

– Det er viktig å poengtere at vi behandler alle likt etter loven, understreker han.

– Samtidig har jeg stor forståelse for folks følelser og reaksjoner i disse sakene. Bussveien påvirker mange i stor grad. Det er et inngrep i folks privatliv. Den påvirker hus og hjem. Klart det er krevende for oss, og ikke minst for dem det gjelder, legger Bøhn til.

Bygningen til glassblåser Sundt skulle egentlig ikke rives, men sykkelveien på utsiden av bussveien kom likevel centimeter fra husveggen til Sundt. Derfor søkte hun om innløsing.

– Noen ganger har grunneiere gode og fornuftige grunner til å likevel be om innløsning. I dette tilfellet var det det, sier Bøhn.

Det brukes store summer på å grunnerverv.

I sakspapirene til et møte i Styringsgruppen 8. mars 2018 kommer det fram at i «svært mange deler av bussveien utgjør grunnerverv 40 prosent av totalsummen». Forklaringen er at bussveien blir liggende tett på eksisterende bebyggelse.

– På Gausel er det flere hundre grunneiere. På de andre stedene langs bussveien er det også flere hundre grunneiere. Likevel er det svært få tvister. Vi setter av god tid til hver enkelt prosess, sier Bøhn, som også minner om at mange grunneiere og næringsdrivende synes det er positivt å ligge i nærhet til bussveien.

Graver på sensommeren

Gausel-strekningen, fra Diagonalen til Hans Og Grete Stien på Lura, er neste strekk som skal bygges. Denne strekningen er delt opp i tre delstrekninger. Diagonalen – Gausel stasjon, Gausel-stasjon – Nådlandsbråtet og Nådlandsbråtet – Hans Og Grete Stien. Diagonalen-Gausel stasjon utlyses våren 2020, og er en enhetsenterprise.

Deretter er det Gausel stasjon – Nådlandsbråtet, som også er våren 2020. Sensommeren vil det være bygging. Nådlandsbråtet – Hans Og Grete Stien skal etter planen utlyses på tampen av 2020. Det blir masse byggeaktivitet, men veien holdes åpen. Trafikkflyten skal opprettholdes.

Mer fra Dagsavisen