Nyheter

Den nye politirollen: – Et ekstremt potensial i sosiale medier

Politiet patruljerer ikke lenger bare gatene. Politiets nettpatrulje satser hardt på tilstedeværelse i sosiale medier.

Bilde 1 av 6

– Dette ble jo perfekt! Se!, roper politiførstebetjent Roald André Møskeland mens han holder fram mobilen og viser fram en ti sekunders lang film på videoappen TikTok.

Vi befinner oss i parkeringsgarasjen under politihuset i Sandnes, hvor politiets nettpatrulje er i full gang med TikTok-innspilling. Videodelingsplattformen de bruker har en kjernemålgruppe på mellom 10 og 18 år, og patruljen gjør det de kan for å nå ungdommene. Det prøver de å gjøre ved bruk av humor, men med en forebyggende undertone.

Sør-Vest politidistrikt, Nettpatruljen, Roald André Møskeland, Kaare André Ødegaard

I dag tar de utgangspunkt i en populær TikTok-sang som nettpatruljen skal gjøre morsom og informativ. Ideen til kortfilmen er at Møskeland spiller «skurken», som urinerer og drikker alkohol på offentlig sted, før han blir påsatt håndjern av nettpatruljens faglige leder, Kaare André Ødegaard.

Underveis i filmen blir det også opplyst om hva du får i bot dersom du utfører de ovennevnte handlingene, og Ødegaard forklarer at de prøver å kombinere trender og forebyggende informasjon som kan være aktuelt for de mellom 10 og 18 år.

– Litt av poenget med å være synlig på sosiale medier er å gjøre det litt tryggere for dem som er der. Det kan fort bli mobbing, utestenging og hetsing på sånne plattformer. Derfor er det viktig at politiet er til stede og at de som bruker plattformene vet at vi er der og vet at de kan ta kontakt hvis de trenger hjelp. Jobben vår er å forebygge i sosiale medier, sier Møskeland til RA.

LES OGSÅ: Unge kjøper og selger narko på Snapchat og WhatsApp (+)

Samles på nett

Nettpatruljen i Sør-Vest politidistrikt består kun av Møskeland og Ødegaard, og sammen betjener de Sør-Vest politidistrikts kontoer på Facebook, Instagram og TikTok.

– Det er vår plikt å være der folk er. Før var folk samlet ute, nå er de på nett. Så vi må følge etter der målgruppen vår bruker tid, sier Ødegaard, og forklarer at de ulike plattformene har ulike målgrupper.

På Facebook når politiet stort sett brukere over 35 år. På Instagram er de fleste mellom 15 og 35 år, mens de aller yngste, mellom 10 og 18 år, er på TikTok.

Ved å være til stede på sosiale medier får politiet tips om ulovlig aktivitet, de får spørsmål fra russen om gjeldene regler og henvendelser fra bekymrede naboer som ber om fartskontroll i nabolaget – for å nevne noe.

Nettpatruljen spilte inn en TikTok med Idol-vinner Mari Bølla. Her med politistudentene Sondre og Håvard.

Nettpatruljen har operert på Facebook siden november 2018. Instagram kom året etter, og de siste to månedene har de også patruljert videodelingstjenesten TikTok.

Både på Facebook og Instagram besvares chatten døgnet rundt, hele året, og i mai fikk de 360 henvendelser totalt på de to plattformene. Alle henvendelser loggføres, leses og svares. På det meste når Nettpatruljens Facebook-innlegg ut til 500.000, og deres mest sette TikTok-video har 640.000 visninger.

Ødegaard og Møskeland er derfor ikke i tvil om at det har effekt å være til stede på nett.

– Politiets primærstrategi er å forebygge, og det er mye av det vi gjør på nett. Det er et ekstremt potensial i sosiale medier, fordi du kan nå raskt ut med et budskap som er aktuelt akkurat nå, sier Ødegaard.

LES OGSÅ: Politiet ber om foreldrehjelp

Patruljerer TikTok

Denne uken hospiterer studentene Håvard (23), Sondre (24), Anette (29) og Erlend (23) hos nettpatruljen, og disse dagene er det derfor studentene som har ansvaret for å komme opp med ideer og produsere innhold til Sør-Vests TikTok-profil. Egentlig skulle hospiteringen i nettpatruljen vart to uker, men på grunn av koronasituasjonen har tiden blitt redusert til én uke.

– Patruljering skjer ikke lenger bare ute i gatene. Mye skjer på nett, både av kriminalitet og andre utfordringer. Derfor er det viktig at politiet er der, sier politistudent Håvard (23) til RA.

Sør-Vest politidistrikt, Nettpatruljen, Roald André Møskeland, Kaare André Ødegaard

– Akkurat TikTok er en litt spesiell plattform, for det er en veldig ung målgruppe. Derfor må vi gå fram på en annen måte – det nytter ikke å være blodseriøse. Det er litt vanskelig å finne den perfekte balansegangen mellom humor og alvor, for alvor slår ikke like godt an på TikTok, legger han til.

– Samtidig vil vi ha litt budskap i videoene. Ikke bare «dette er ikke lov» og «ikke gjør dette». Det hadde nok ikke vært så spennende for den målgruppen. Derfor må vi ha en kombinasjon av humor og informasjon, legger Erlend (23) til.

Studentene planlegger innleggene sine enten dagen før eller samme dag, og følger deretter med på statistikken og tallene for å se om det de har gjort har hatt noen effekt på følgertallene.

– Litt av målet nå er å bygge opp en følgerskare på TikTok for å bli sett og vise at vi er der. Videre håper vi folk tør å ta kontakt hvis det er noe, eller tagger oss i ulovlige innlegg, sier Håvard.

LES OGSÅ: Detektiver fikk politihjelp

Kriminaliteten endrer seg

I løpet av ett år i praksis har studentene to uker hos nettpatruljen. De innrømmer at det er veldig annerledes enn å være på ordenspatrulje, men tror det er ting man kan ta med seg fra nett og over til andre avdelinger. For eksempel bruken av åpne kilder, som nettpatruljen er gode på.

Sør-Vest politidistrikt, Nettpatruljen, Roald André Møskeland, Kaare André Ødegaard

– Hvordan synes dere det er at dette nå er en del av den nye politirollen? 

– Kriminaliteten blir ikke borte, men den endrer seg og dukker opp på andre plattformer som du ikke nødvendigvis kan observere når du kjører bil. Så vi må bare følge etter. Det kan jo føre til mange tips, og kanskje kan du stoppe kontoer som driver med ulovlig omsetning. Det kan være mye å hente der, framfor å kjøre ti timer rundt i bil og lete, sier Håvard.

– Det er jo dessuten kjekt å få fram at vi er tilgjengelige på de fleste sosiale medier. På den måten framstår vi kanskje litt mindre skumle – og spesielt for målgruppen på TikTok. Forhåpentligvis koster det litt mindre å ta kontakt, og kanskje det gjør det enklere å spørre om ting. For det er jo veldig mye informasjon der ute som folk ikke deler med oss, selv om de har begynt å dele mer, legger Erlend til.

Studentene skulle gjerne ønske de hadde fått fulle to uker hos nettpatruljen, men er så langt fornøyde med det de har fått gjort. Samtidig merker de at det kreves kompetanse for å oppnå noe på sosiale medier.

– Hvis du kan det tror jeg du får mye ut av det, derfor er det veldig nyttig å kunne bruke disse verktøyene, sier Erlend.

Mer fra Dagsavisen