Nyheter

Buøy-rektor lettet over Ryfast-åpning

Buøy-rektoren fryktet for elevenes trafikksikkerhet da Ryfylketunnelen åpnet i desember. Nå som resten av Ryfast åpner kan hun puste lettet ut.

– Jeg er veldig lettet. Nå skal de små begynne på skolen igjen, og da slipper jeg å tenke på trafikken på samme måte. Jeg gikk hele tiden med litt uro i kroppen, men jeg er veldig glad for at det har gått så bra som det har gått, sier Buøy skole-rektor Nina Elise Grødem til RA.

I starten av januar, noen dager etter åpningen av Ryfylketunnelen mellom Hundvåg og Solbakk, sa Grødem til RA at hun var redd for elevenes trafikksikkerhet. Hun fryktet en mangedobling av trafikken forbi skolen.

– Jeg må innrømme at jeg har hjertet i halsen. Sikkerheten til elevene er prioritet nummer én, og vi håper selvfølgelig dette skal gå godt. Vi må bare følge nøye med og se hvor vaktene står, og bruke foreldre i tillegg dersom det blir behov for det, sa Grødem til RA den gangen.

LES OGSÅ: Buøy-rektor: – Må innrømme at jeg har hjertet i halsen (+)

Over all forventning

I dag åpner altså resten av Ryfast, det vil si Hundvåg- og Eiganestunnelen. Dette vil forhåpentligvis føre til mindre trafikk forbi skolen på Buøy.

– Du sa jo at du hadde hjertet i halsen da den første tunnelen åpnet? 

– Ja, det føles sånn når du føler du mister oversikten og kontrollen og ikke vet hvordan ting utarter, sier rektoren.

Selv om rektoren var bekymret sier hun at perioden med mye trafikk har gått bedre enn fryktet, og hun roser både foreldre, skoleansatte og vaktene fra Statens vegvesen.

– Det har gått over all forventning. Det har vært mye trafikk, men vi fulgte det tett opp, og vi satt også veldig pris på trafikkvaktene fra Vegvesenet, sier Grødem.

LES OGSÅ: Slik blir tunnel-åpningen

Bevisstgjorde elevene

Det ble aldri behov for å plassere ut foreldre for å passe på skolebarna, men Grødem sier ansatte fra skolen hadde et par vakter nede ved veien om morningene. I tillegg var skolen opptatt av å snakke med barna om trafikksikkerhet.

– Vi hadde noen runder med bevisstgjøring blant elevene og de tok det veldig på alvor. Det var en liten ulykke her for noen dager siden, og det var jo akkurat noe sånt vi var redd for. Heldigvis gikk det bra, sier Grødem til RA.

– Dette viser at vi kan få til mye når vi mobiliserer og samarbeider. Det viser også hvor viktig det er med informasjon. Det ble snakket mye om dette både hjemme og på skolen, og det tror jeg førte til at det ble mer bevissthet rundt trafikksikkerhet, legger hun til.

Hun understreker at hun eller skolen aldri har vært motstandere av tunnelene – kun den økte trafikkmengden forbi skolen, og hun mener det kommer mange fordeler nå som Ryfast åpner i sin helhet.

– Det er positivt at det åpner og at ting nå er på vei tilbake til normalen. Så nå gleder vi oss bare til å åpne igjen. Vi savner jo elevene våre, sier Grødem.

LES OGSÅ: LEDER: Den nye tunnelhverdagen

Slik blir trafikken 

Mange vil merke mindre trafikk når Ryfast åpner, ifølge vegvesenet.

– De som først og fremst vil merke det er de som bor på Hundvåg og Buøy, for der vil jo det meste til og fra Ryfylke gå via tunnelen. I tillegg vil nok også de som bor nord på Hundvåg og i nærheten av krossen bruke tunnelen for å komme seg til og fra sentrum, så mye av trafikken forbi Buøy skole vil forsvinne, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Øyvind Ellingsen.

I tillegg til på Hundvåg vil også området rundt Kannik og Tjensvollkrysset merke mindre trafikk, ifølge Ellingsen.

I forbindelse med åpningen av Ryfast er det også gjort et par endringer i kjøremønsteret.

Nord på E39 ved tunnelåpningen ved Schanceholen er to felt blitt ett, før det igjen utvides til to ved rundkjøringen.

Motsatt vei, når du kommer fra sentrum etter miljøkulverten, er det nå kun ett felt som går til motorveien. Høyre felt går nå kun i retning Ullandhaug og SUS.

– Det skal være godt skiltet overalt – både i og utenfor tunnelene, sier Ellingsen til RA.

LES OGSÅ: LEDER: Rogfast-rotet

Ryfast: 

* Ryfast består av tre tunneler: Ryfylke-, Hundvåg- og Eiganestunnelen.

* Ryfylketunnelen er den lengste av de tre tunnelene. Den måler hele 14,3 kilometer og er med det verdens lengste undersjøiske veitunnel. Tunnelen går mellom Solbakk og Hundvåg, og åpnet 30. desember 2019. Tunnelen har bratteste stigning på syv prosent. Det dypeste punktet ligger 292 meter under havet.

* Hundvågtunnelen krysser Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger og er 5,7 kilometer lang. Tunnelen kobler seg på prosjektet E39 Eiganestunnelen og gir bilistene mulighet til å kjøre av mot Stavanger sentrum via Gamlingen, eller direkte ut på E39 sør mot Sandnes.

* Eiganestunnelen: Prosjektet omfatter strekningen mellom E39 ved Schancheholen i sør og E39 Smiene i nord. Prosjektet inkluderer fem kilometer ny firefeltsvei, hvor 3,7 av disse er tunnel med to løp.

* Alle tunnelstrekningene har to tunnelløp med to felt i hver retning. Hver 250. meter er det rømningsveier og flere av disse er kjørbare og vil øke muligheten for at redningsetatene kan komme fram.

Kilde: Statens vegvesen

Mer fra Dagsavisen