Nyheter

Brexit: Frykter ikke færre nye Nissan Leaf på veiene

Ulf Karlsen hos Ålgårds Auto er trygg på at han vil ha en av Norges mest populære elbiler, Nissan Leaf, til salgs også når Brexit blir fullført.

Bilde 1 av 4

1. januar 2021 skjer Brexit. Storbritannia er ute av EU. Britene og EU jobber på spreng for å få på plass en avtale. Når brexit finner sted, vil betingelsene for handel med Storbritannia endres betydelig, påpekte statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse onsdag.

Samtidig understreket hun at det ikke blir tolløkninger i handelen med Storbritannia, flytrafikken kan fortsette og borgernes rettigheter blir ivaretatt, skriver NTB.

SE BILDENE: Slik flyttet de 62 tonn hus (+)

– Lav risiko

Ålgårds Auto på Vibemyr i Sandnes selger Nissan-biler. Bilene produseres i Sunderland, England. Daglig leder Ulf Karlsen er ikke redd for å stå med tom bilhall etter nyttår.

– Vi har fått bekreftelse fra Nissan Europa at det ikke er stor risiko for at vi ikke skal ha tilgang til Leaf eller Qashqai. Alternativet er å få biler som er produsert i Japan og Asia, sier Karlsen til RA.

Men Brexit kommer ikke helt problemfritt. Nissan-fabrikken i Sunderland kan risikerer at de ikke får nok varer som ikke produserer i Storbritannia.

– Nissan jobber tett med britiske myndigheter. Bilindustrien er stor i England. Det er ikke bare Nissan som har fabrikk der, sier Karlsen.

Du skal ikke kjøre lenge på veien før du ser en Leaf. Likevel er en mulig stopp i leveransen noe kundene ikke er bekymret over, ifølge Karlsen.

I toppåret 2018 solgte Ålgårds Auto 700 Nissan Leaf. I 2019 og hittil i år har Karlsen og hans kolleger solgt cirka 300 biler. Også bruktbilmarkedet er stort.

– Vi får ikke tak i nok brukte biler. Leaf er en av Norges mest populære elbiler. Derfor er det viktig at vi fortsatt vil ha tilgang til bilene, og den nye Leaf-modellen, Ariya, som etter planen skal produseres i Sunderland, sier Karlsen.

LES OGSÅ: UiS-professor får internasjonal heder 

Figgjo: – UK vil slite

Anne Kristine Rugland Thulin, daglig leder hos porselensfabrikken Figgjo, sier det er ingenting som tilser at Figgjo skal bli spesielt svekket av Brexit isolert sett.

– Norge har en avtale med UK om varehandel, og vi sender ikke våre produkter til flaksehalsen Dover, men med båt til Immingham i Midt-England.

###

Anne Kristine Rugland Thulin.

Hun er mer bekymret for UK.

– Vi tror UK som marked vil rammes hardt av Brexit. Med håndtering av pandemi og Brexit samtidig vil de nok få en brattere nedgang enn resten av Europa, mener hun.

Figgjo leverer til både til restauranter, hoteller og kantiner i Storbritannia. Figgjo eksporterer totalt cirka 50 prosent av produksjonen.

– Fire prosent av omsetningen kommer normalt fra UK-markedet. Dette markedet har leverte relativt svakere enn andre marked i Europa i 2020, sier Rugland Thulin.

LES OGSÅ: Strand kommune kutter formuesskatten

Øglænd: – Usikkerhet

Styreleder Geir Seland i Øglænd System AS oppsummerer Brexit med «usikkerhet». Øglænd leverer opphengsløsninger for kabler og rør til flere industrier. Konsernet har flere datterselskaper rundt i verden, inkludert Storbritannia.

– Det er mulig Brexit blir lettere for oss siden vi har et selskap på «innsiden». Vi bruker UK som sentrallager av varer fra Asia. Kanskje må vi ha sentrallageret en annen plass.

– UK-markedet er viktig for oss. Britisk sokkel har mange framtidige prosjekter innenfor olje, gass og vind. Dermed er det et viktig markedet for norsk industri. Fem prosent av vår totale verdiskaping kommer fra UK. Ikke så stort som Asia, men vi ønsker ikke å miste det, sier Seland.

Pendlere blir tredjelandsborgere

Storbritannia er en betydelig handelspartner til Rogaland. Ti prosent av det kommunene eksportere går til UK.
Det sier Tone Grindland, direktør i NHO Rogaland.

Tone Grindland, regiondirektør NHO Rogaland

Tone Grindland, NHO-regiondirektør.

– Vi har vært opptatt av koronapandemi, men nå er Brexit like rundt hjørnet. Jeg tror mange bedrifter ikke har nok informasjon til å være er godt nok forberedt, sier Grindland, som forteller at spesielt Rogaland har historiske tette bånd når det kommer til handel.

– Mange av bedriftene vår ser naturlig til Storbritannia.

Norge har landet en nødløsningsavtale med Storbritannia. Norske myndigheter har sikret at det ikke blir tolløkninger, flytrafikken kan fortsette og borgernes rettigheter blir ivaretatt. Grindland påpeker at det er ikke alt som er på plass.

– Arbeidskraft er usikkert. Briter som pendler til Rogaland blir fra 1. januar rangert som tredjelandsborgere, og må stå i kø for å få tillatelse for innreise, sier regiondirektøren, som poengterer at for Stavanger er Aberdeen like nærme som Oslo.

LES OGSÅ: Korona: Edith og Solveig på 93 år får ikke være grytevakt (+)

150 milliarder kroner

Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) er også bekymret. Sammen med fylkesordførerne i Vestland og Møre og Romsdal, ønsker hun å ha et møte med næringsministeren for å drøfte utfordringene. Norge eksporterte for 219 milliarder til Storbritannia i 2019, av dette utgjør rundt 150 milliarder olje og gass, ifølge regjeringens egne nettsider.

– Vestlandet er sterkt eksponert overfor Storbritannia, og da spesielt Skottland grunnet mange næringslivskoblinger og utfyllende aktiviteter innenfor oljenæringen og sjømatnæringen, skriver Chesak i en e-post til RA.

###

Fylkesordfører Mariane Chesak (Ap)

– For oljeserviceindustrien er det spesielt forsinkelser innenfor de etablerte produksjons- og leveransekjedene, inkludert manglende evne til å betjene kundene med korte tidsfrister som utgjør den største bekymringen, sier hun.
Storbritannia er Norges fjerde største marked for sjømat, og i 2018 eksporterte Norge 200.000 tonn sjømat til en verdi av 5,8 milliarder kroner til dette markedet i henhold til SSBs eksportstatistikk.

– Her er leveransebetingelsene helt avgjørende for å kunne nå fram med produktene med gitt kvalitet, sier hun.

LES OGSÅ: Redd for å miste skoletilbud for utsatte elever (+)

Mer fra Dagsavisen