Nyheter

– Bomringene tar ikke livet av sentrum. Det gjør de stengte veiene

«Bomringene tar ikke livet av sentrum, men det gjør de stengte veiene». Slik advarer Næringsforeningens styreleder.

Stengte gater i Stavanger får styreleder Ådne Kverneland til å levere en kraftig, skriftlig advarsel i Næringsforeningens eget organ Rosenkilden.

– Det er ikke bomringen som vil ta livet av Stavanger sentrum, det er de stengte veiene. Byen er i ferd med å miste nesten alle tilkjørselsveiene. Nå er det på tide med mer kunnskap om konsekvensene, før vi stenger, melder Kverneland.

Han peker på at sentrumshalvøya i Stavanger har hatt rundt 2,2 kilometer siden 80-tallet, og er i norgestoppen, i tillegg kommer sesongstenging i Vågen og Øvre Holmegate.

Endringene:

Kverneland viser til forlaget om enveiskjøring i Lars Hertervigs gate til Herbariums store protester, og andre gjennomførte eller foreslåtte endringer, der: Olav Vs gate (ned til Atlantic) skal stenges, Kongsgata skal stenges, Breigata og Kirkegata nord skal stenges, Skagenkaien og Kongsgårdbakken skal stenges i ett år for å teste permanent stenging.

Pedersgata er blitt enveiskjørt, i første omgang som et prøveprosjekt, og Løkkeveien skal etter planen bli enveiskjørt.
– For å komme til og fra sentrum med bil, enten det er fossil eller elektrisk, har vi dermed bare Bergelandsgata, Bergelandstunnelen og Verksgata igjen. Olavskleiva vil gjøre lite nytte for seg når man verken kan kjøre via Vågen eller foran Atlantic. På litt sikt vil man også stenge Klubbgata og Nytorget, framholder Kverneland.

Han ber om at konsekvensene av stengningene utredes grundig før de eventuelt gjennomføres.

– Dersom ikke vi gjør de riktige grepene, kan vi bli sittende igjen med en sentrumskjerne som består bare av puber og restauranter – og som er aktive bare på kveldstid og mest i helgene. Var det meningen, spør styrelederen.

Kommunikasjonssjef Egil Hollund opplyser at Næringsforeningen følger utviklingen i sentrumsgatene nøye.

– Det skjer store strukturelle endringer i varehandelen, med økt konkurranse og pressede marginer, og nå er det veldig mye som skjer i sentrum på én gang. Feil grep kan være veldig krevende å rette opp, sier Hollund til RA.

– Bør ikke også handelsnæringen og Næringsforeningen innse at mer miljøvennlig transport er en nødvendighet, også innen varetransporten?

– Jo, for all del, men dersom vi gjør feil grep, kan resultatet bli det motsatte. Sentrumsplanen legger opp til at flere skal bo, jobbe og bruke sentrum. Hvis tilgjengeligheten reduseres, og det blir butikkdød, er det noe som ofte fører til en ond spiral med færre butikker og mindre handel, sier Hollund.

Han peker også på at mens varehandelen i en region i all hovedsak var et nullspill, der noen økte og andre solgte mindre, har internetthandelen endret spillereglene.

– Nå er ikke nødvendigvis Forus alternativet til å handle i sentrumskjernene, men nettbutikkene. Dermed kan omsetning og arbeidsplasser i større grad forsvinne fra distriktet, og ut av landet, sier Hollund.

– Bedrer tilgjengelighet

Leidulf Skjørestad, direktør for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, peker på at endringene i sentrum er basert på politiske vedtak og kommunedelplan for sentrum.

– Vi er opptatt av å skape et attraktivt sentrum for alle våre innbyggere, og vil bedre mobiliteten og tilgjengeligheten til sentrum samlet sett, enten ved gange, tog, sykkel, buss eller personbil. Det må bli enklere og raskere for alle å komme seg til sentrum, sier Skjørestad til RA.

Han peker på at Byvekstavtalen, som Stavanger kommune har forpliktet seg til, både gir distriktet store summer til bedre og billigere kollektivtrafikk og stiller krav om at biltrafikken ikke kan øke.

– Kollektivfelt i Kannik og utbygging av Bussveien vil heve kvaliteten på kollektivtrafikken, og føre til en radikal forbedring av tilgjengeligheten til sentrum. Ordningen med enveiskjørte gater i sentrum gir også for en stor del god tilgjengelighet og flyt i trafikken, sier Skjørestad.

Han legger også vekt på at sentrumsendringene er en del av en overordnet satsing på hjem-jobb-hjem-ordningen og bysyklene. Stavanger kommune er også i gang med et prosjekt der de gis økonomisk støtte til ellastesykler. Stenging av Skagenkaien også utenom sommersesongen kommer opp som egen politisk sak i løpet av våren.

Mer fra Dagsavisen