Nyheter

Bom-råkjør for ordførerne før jul

Fylkesordføreren og Styringsgruppen står foran et råkjør for å få en ny byvekstavtale på plass. I potten ligger rushtidsavgift og 200 millioner kroner til kollektivtiltak.

Det haster med å få på plass en reforhandlet byvekstavtale for fylkesordfører Marianne Chesak og de fire Nord-Jæren-ordførerne. Rushtidsavgiften skal etter planen avvikles rett etter nyttår, elbilene skal begynne å betale halv takst av fossilbilene i bomringene, og innkrevingsretningen på Bybrua skal snus.

Samtidig pågår en intens dragkamp mellom politikerne og statens representant Lars Aksnes. Inntektene svikter, det kreves kutt i prosjekter for å få balanse i regnskapet for å få signert en ny byvekstavtale. Den vil ventelig gi 200 millioner kroner i statlige overføringer til kollektivsatsinger som hjem-jobb-hjem-ordningen, hyppigere bussavganger, fortsatt felles takstsystem for buss og tog.

– Det blir et råkjør i resten av november og desember, men jeg er mer optimist nå enn jeg har vært på lenge. Nå er det i alle fall framdrift i forhandlingene, og det er vilje til å få fram en ny avtale, som er så viktig for regionen vår, sier fylkesordfører Marianne Chesak til RA.

Tøff tidsplan

Forhandlingsutvalget møtes 20. november, 29. november og 6. desember, og målet er å la den politiske styringsgruppen behandle avtalen samme dag, før den må godkjennes i fylkestinget 11. desember og også i de ulike kommunestyrene i desember.

Staten har tilbudt å overlate ansvaret for de rundt 7 milliarder kroner dyre riksveiprosjektene E 39 Smiene-Harestad og E 39 Hove-Ålgård til Nye Veier, og Aksnes etterlyste i torsdagens forhandlingsmøte å få på plass hvilke prosjekter lokalpolitikerne vil kutte. Den avgjørelsen ønsker ikke ordførerkollegiet å ta før staten signaliserer hva konsekvensene blir for bilistene og Bypakke-økonomien.

LES OGSÅ: Krever garantier om Nye Veier-bompenger

Ekstra bompenger?

– Styringsgruppen kan ikke ta riksveiprosjektene ut av Bymiljøpakkens portefølje før vi vet om det betyr sterkere bompengebelastning for beboere i Randaberg, Rennesøy, Finnøy og ved Ålgård. Vil det bli to bommer og dobbel bombelastning? Skal befolkningen måtte fortsette å betale bompenger på for eksempel strekningen Smiene – Harestad også etter at Bymiljøpakken er nedbetalt, spør Chesak.

Fylkesordføreren vil at styringsgruppen fortsatt skal ha ansvar for nullvekstmålet, balanse i økonomien, kutte kostnader og veie prosjektene opp mot hverandre basert på klare signaler fra staten.

– Staten vil nå presse oss til å foreta beslutninger uten å kjenne konsekvensene. En slik framgangsmåte blir det ikke gode beslutninger av, sier Chesak.

Hun viser også til at statens bidrag til Bymiljøpakken ikke er innkalkulert for Nasjonal Veiplan-perioden 2029–2033.
– Sjansen for at statens bidrag til Bymiljøpakken skal være null i denne perioden, er ganske lav, bemerker Chesak.

Fakta:

Prosjektene i Bymiljøpakken (i milliarder 2018-kroner):
Sykkelstamveien (1,36)
Bussveien (10,8)
Transportkorridor Vest (1,4)
E39 Smiene-Harestad (3,4)
E39 Hove-Ålgård (3,6)
Fv 505 Foss Eikeland – E39 Bråstein (tverrforbindelsen) (0,8)
Hillevåg-SUS/UiS (0,3)
E39 Schancheholen-Solasplitten, kollektivfelt (1,9)
Rv 509 Solasplitten, kollektivfelt (0,6)
Fv 330 Hoveveien, kollektivfelt (0,2)
Fv 435 Buøy-Austbø, kollektivfelt (0,1)
E39/Rv 44 krysstiltak, veiutvidelse Stangeland (0,3)
Sykkeltiltak (1,1)
Planlegging Sandnes Øst (0,1)
Gang-, miljø- og trafikksikkerhetstiltak (1,1)
Drift kollektivtrafikk (3,3)
Andre kollektivprosjekter (1,1)
Summen av disse prosjektene utgjør 31,96 milliarder. Inntektssvikten i Bymiljøpakken gjør at prosjektene må kuttes til samlet rundt 25 milliarder kroner

Framdriften: 
Kommende møter, 
forhandlingsutvalget, reforhandling av byvekstavtale for Nord-Jæren: 20. november, 29. november og 6. desember. Resultatet skal framlegges for den politiske styringsgruppen, etter planen 
også 6. desember.

Av temaene: Hvordan nå nullvekstmålet, arealplanlegging, parkeringsrestriksjoner og styringsmål for delprosjekter i Bussveien.

Mer fra Dagsavisen