Nyheter

– Årsaken til konkursene er at kunder ikke betaler

Roxel-eier og -grunnlegger Dag Øyvind Meling slår alarm om det han mener er en ukultur i industrien og bygg- og anleggsbransjen.

– Konkursene vi har opplevd, Roxel Energy og Roxel Tekniske, er knyttet til at kundene ikke betaler for seg. Det er hovedårsaken til at det gikk som det gikk. Denne ukulturen er et stort problem i bygg- og anleggsbransjen og i industribransjen, sier Dag Øyvind Meling til RA.

Meling var med og startet Roxel for ti år siden. Han har ikke sittet i styret det siste året, men er blant de største eierne av Roxel.

– Disse selskapene har gått fra null til 600 millioner kroner på ti år. Vi var stadig i vekst og trengte pengene for å sikre driften. Når kunder krangler og ikke vil betale, så blir det vanskelig. Marginene er lave. Mange går rettens vei for å bli enige. Det hele er et kynisk spill som er blitt mer vanlig. Det er sykdomstegn for hele bransjen.

LES OGSÅ: Roxel AS og Roxel Group AS gikk konkurs

100 millioner

Ifølge Meling skylder andre selskaper Roxel oppimot 100 millioner kroner.

– 77 millioner for Roxel Tekniske og 19–20 millioner for Roxel Energy. Det er store tall, sier Meling. Han mener ukulturen skapes på grunn av at byggebransjen er presset.

– I 2014 fikk byggebransjen oppleve en kraftig ned gang. Så begynte folk å presse prisene for å få nye oppdrag. Samtidig går marginene ned. Underleverandører lider av dårlig prising. Man presser regningen nedover i systemet. Alle prøver å sikre marginene i favør sine egne selskaper. Markedet er blitt enormt tøft. Jeg tror det er et kynisk spill. At selskaper legger opp til å krangle for å kutte sine egne kostnader.

LES OGSÅ: Roxel Infra AS har fått ny eier

Bobestyrer for Roxel Energy, Leif Inge Håland, bekrefter Melings uttalelser.

– Hovedårsaken til konkursen til Energy er manglende betalinger, spesielt fra et stort prosjekt, sier Håland til RA.

Det store prosjektet er et prosjekt for Norsk Stein. Prosjektlederen i Norsk Stein, som ønsker å være anonym, kjenner seg ikke igjen i påstandene om manglende betalinger.

– Vi har alltid betalt i tide, etter kontrakten. Roxel har til og med fått betalinger før de skulle – slik at de fikk bedre likviditet. Vi har kun holdt tilbake penger på det som ikke ble levert, sier prosjektlederen, som også sier at prosjektet ble forsinket og var dårlig styrt fra Roxels side. Meling er blitt gjort kjent med disse påstandene. 
Roxel Holding Invest har kjøpt kundefordringene.

– Vi kommer til å gå etter dem som skylder penger. Folk slipper ikke unna, sier Meling.

LES OGSÅ: Stjal rådyr bil og krasjet i et hus

Vil endre loven

Roxel-Meling tror mange vil lide samme skjebne som Roxel Energy og Roxel Tekniske.

– Jeg tror svært mange vil lide samme skjebne. Når jeg ser rundt meg, og hører dialogene, så sier alle de et samme. Det er hestehandler hver gang.

– Regelverket bør endres. I dag er man forpliktet til å fullføre arbeidet, selv om det er en pågående konflikt. Det er uheldig, fordi etterpå sitter man igjen med ingen kort på hånd i sluttforhandlingene, sier Meling, som ikke bare gir et stikk til bransjen. Han kommer også med et stikk mot bankene.

– Når heller ikke bankene stiller opp for selskaper i vanskelige situasjoner, blir det enda tøffere. Det er synd og utrolig trist at det gikk som det gikk, men jeg er glad for at selskapene blir kjøpt og at ansatte forhåpentligvis har en jobb å gå til, sier Meling, som også mener ting kunne blitt gjort annerledes fra Roxels side.

– Vi burde også har vært flinkere i prosjektledelsen til å gjennomført et strammere prosjekt, sier Dag Øyvind Meling.

LES OGSÅ: Én av fem bedrifter i Rogaland planlegger oppsigelser (+)

Mer fra Dagsavisen