Eirin Heddeland i Redningsselskapet melder at mannskapene utførte 7800 oppdrag og assisterte 5000 fartøy og 18 500 mennesker i 2019.
– 83 fartøy ble berget fra forlis og 21 liv ble reddet fra drukningsdøden, sier Heddeland til RA.
Av de i Norge totalt 52 skøytene til Redningsselskapet er tre stasjonert i Rogaland. I 2019 var det totalt 422 oppdrag i Rogaland: 90 i Egersund (RS 137 «Kristian Gerhard Jebsen»), 151 i Haugesund (RS 114 «Bergen Kreds») og 181 i Stavanger (RS 151 «Sjømann»).
– Redningsselskapet går inn i tidenes båtsommer. Det er rekordsalg av båt, og de aller fleste vil holde seg i Norge i år, sier Heddeland, og legger til at det er rundt 10.000 medlemmer i Redningsselskapet i Rogaland.
Flere oppdrag i juni
Hun peker på at det fører til flere brukere av sjøen.
– Det synes er veldig hyggelig. Likevel har vi opplevd en økning i antall oppdrag på rundt 40 prosent i juni i år fra juni i fjor, sier hun.
Det er ikke redningsaksjoner det er flest av, men assistanser til medlemmer, som hjelp ved motorhavari og grunnstøtinger.
I forsikringsbransjen heves en advarende pekefinger. Frende frykter store skadetall. Totalt betalte forsikringsbransjen 506,5 millioner kroner etter nær 11.000 skader på fritidsbåt i fjor. Hittil i år har antall skader på fritidsbåt allerede økt med over 10 prosent, opplyser selskapet.
– Koronasituasjonen og utsiktene til norgesferie har gitt stor økning i båt- og vannscootersalget, og mange nye båtførere skal feriere ved og på sjøen i sommer. Det merker vi på pågangen hos oss, sier Edmond Wold Gaulen, som er fagansvarlig på båt i Frende Forsikring.
Topp om sommeren
– Antallet båtskader i juli og august ligger vanligvis rundt 50 prosent høyere enn normalen for året, forteller han.
Fagsjefen i Frende mener manglende erfaring med kart og navigering er blant årsakene til de mange båtskadene. Skrogskader og motorskader er dominerende.
– Tidligere år har vi sett at uerfarne båtførere som kjører for fort har havnet høyt på skadestatistikken. Grunnstøting er blant de vanligste skadene i denne gruppen, sier Wold Gaulen.
– Mange kjører bare på, fordi det er mer vann enn land på sjøen. Vi ser stadig flere grunnstøtinger. Det er mange skjær langs norskekysten og all grunn til å kjøre oppmerksomt og ansvarlig, sier Gaulen.
Kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoe opplyser til RA at skadefrekvensen i Rogaland er på nivå med landsgjennomsnittet i Frendes tall, men det stjeles og senkes flere båter her.
– Vi ser at det er en høyere forekomst av tyveri og synking i Rogaland. De siste seks årene har synking og skrogskade stått for halvparten av våre utbetalinger på båtforsikringen, sier Slettemoe til RA.
15 drukninger i år
LES OGSÅ: 12 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i Norge første halvår 2020
I fjor druknet 40 personer i sommermånedene. I sommer er tallet 15 så langt.
Brannvesen skal i sommer samarbeide tett med Redningsselskapet.
– Vi er på full fart inn i en sommer hvor de aller fleste skal feriere i Norge. Vi har sett at antall hendelser er økende på og ved sjøen, både med ulykker, brann i båt og drukning, sier direktør Øistein Gjølberg Karlsen i Samfunnsbedriftene Brann og redning.
– Samhandling har alltid vært viktig for oss. I fjor hadde vi 60 brannrelaterte oppdrag, og ikke minst båtbranner med glassfiber og andre materialer kan skape store utfordringer, sier Tobias Bang-Hansen. som er direktør for sjø i Redningsselskapet.
LES OGSÅ: «Går mot tidenes båtsommer: – I år er det enda viktigere å tenke sikkerhet til sjøs!»