Nyheter

Arbeidet med sykkeltunnelen starter straks

Statens vegvesen forserer arbeidet med sykkeltunnelen for å berge situasjonen når Auglendstunnelen skal stenges.

– Arbeidet med sykkeltunnelen kommer til å pågå utover høsten og på nyåret, sier prosjektleder for Sykkelstamvegen, Kari Smådal Turøy til RA.

Tunnelen er en del av den 13 kilometer lange Sykkelstamvegen som kun er for syklister, og som går mellom Stavanger og Sandnes.

Statens vegvesen har forsert arbeidet med å lage den 380 meter lange tunnelen og sikre den, slik at den kan brukes som omkjøring for biltunnelen som skal renoveres. Derfor blir tunnelen større enn først planlagt.

Fredag 19. juni gjennomfører Statens vegvesen en av de største trafikkomleggingene i Stavanger. De stenger sørgående løp i Auglendshøyden tunnel, og all trafikk må gå i nordgående felt gjennom hele sommeren.

– Grunnen til at vi gjør dette er fordi vi må skifte takplatene i tunnelen. Platene er såpass farlige at vi ikke kan la det være sånn. Det har heldigvis gått bra til nå og ikke skjedd noen alvorlige ulykker, men vi tar ikke sjansen, sier prosjektleder Smådal Turøy.

LES OGSÅ: Mímir Kristjánsson: – Hodeløs politikk

Illustrasjonsfoto.

Plass til to felt i sykkeltunnelen

Entreprenøren skal inn og skrelle vekk det gamle hvelvet, sprenge ut og sikre, slik at løpet er sikkert. Samtidig skal Statens vegvesen sprenge ut slik at det blir en havarilomme i hele tunnelen.

– Da kan det ikke gå biler i feltene. Derfor legger vi nå om trafikken fra natt til lørdag, sier Smådal Turøy.

Når det er gjort vil trafikken bli lagt tilbake i det sørgående løpet og det vil igjen være fire felt i tunnelen ved slutten av sommeren. Det vil innføres femtisone, og Statens vegvesen mener det er helt greit.

– Da avvikler man maksimal trafikk, og man utnytter veien best mulig, sier prosjektlederen.

Deretter begynner arbeidet med å sprenge sykkeltunnelen slik at det er plass til to felt. Når den er sprengt ut og sikret, skal motorveitrafikken legges inn i sykkeltunnelen. Da kan entreprenøren begynne arbeidet med å sette opp nye takplater i motorveitunnelen. Når det er ferdig blir trafikken lagt tilbake.

– Sykkeltunnelen gjør ikke at Auglendshøyden stenges, den berger at det ikke blir så ille som det kunne blitt uten den, sier Smådal Turøy.

LES OGSÅ: Tror sykkelstamvegen blir en suksess
LES OGSÅ: Politikerne ønsker å bygge høyhus

Oppfordrer til å la bilen stå

Statens vegvesen og Smådal Turøy frykter at det kan bli trafikkaos som følge av stengingen, og oppfordrer de som kan å la bilen stå hjemme, ta sykkelen fatt eller finne omkjøringer.

– På denne strekningen kjøres det 60.000 biler i årsdøgnstrafikk, og det er veldig mye. Et løp med et felt i hver retning kommer ikke til å klare å svelge unna den mengden, sier Smådal Turøy. Hun mener de fire feltene som er der til vanlig heller ikke klarer det.

Prosjektlederen regner med at motorveien står ferdig først etter sommeren 2021, og påpeker at sykkeltunnelen mest sannsynlig ikke åpnes for syklister før 2023.

– Det kommer til å bli kjempebra, og jeg gleder meg veldig til det hele blir ferdig, sier Smådal Turøy.

LES OGSÅ: Avlyser sankthans-arrangementer

Mer fra Dagsavisen