Nyheter

Kjørelærer Cecilie om dyster statistikk: – Derfor er eldre menn på topp

Eldre menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Trafikklærer Cecilie Johansen tror for stor tillit til ny teknologi kan være en årsak.

Ifølge Statens vegvesen var 64 prosent av de som omkom i trafikken i 2022, 45 år og oppover, flesteparten av disse er menn. Cecilie Johansen har vært trafikklærer i 10 år. Hun har noen tanker om hvorfor voksne menn har tatt igjen de unge på ulykkesstatistikken.

– Eldre menn har ikke lært å kjøre på de nye bilene som brukes nå, bilene har blitt mye mer fancy. Jeg tror de stoler for mye på de forskjellige systemene som bilene kommer med. De lar bilen kjøre mer av seg selv, da kan oppmerksomheten lettere glippe, sier Johansen.

Johansen tror ikke eldre har like god forståelse for hvordan de nye bilene fungerer.

– De eldre har ofte stor tro på sin egen kjøring, de har kanskje kjørt i 30–40 år uten at det har skjedd en ulykke. Noen har endelig fått råd til å kjøpe bilen de har siklet på lenge, og så blir det fort litt for mye fart og spenning, sier Johansen.

Cecilie Johansen tar gjerne med hunden Kita før elvene hennes skal ha oppkjøring.

Kan lære av de unge

Ifølge Vegvesenet var 19 av de totalt 118 omkomne i trafikken i 2022 under 24 år. Johansen har diskutert med andre trafikklærere, de har merket en økt bevissthet på trygg kjøring blant de unge.

– Den nye generasjonen har vokst opp med teknologien, mange av de nye bilene er jo nesten som store datamaskiner. De unge er påkoblet teknologien, de eldre har mer og hente der. Unge har stor respekt for bilen og vi merker at holdningene har forandret seg. Det er ikke lenger tøft å kjøre i «hundre og hekkan» gjennom Løkkeveien, da ser folk ned på deg, sier Johansen.

Johansen tror foreldre kan lære av barna sine som holder på eller nylig har tatt sertifikatet. Hun mener mye har endret seg fra den tiden de selv tok førerkortet.

– Det kan være lurt å sitte med ungen din når de øver på teoriprøven, friske opp litt. Trafikkbildet endrer seg, vi får nye rundkjøringer og tunneler, så en liten oppfriskning på trafikkreglene kan være smart, sier Johansen til RA.

Hun tror noe av årsaken til at de yngre sjeldnere havner i ulykker kan være den hyppige informasjonsutvekslingen som skjer gjennom sosiale medier.

– Jeg har hørt om en 18 år gammel gutt som både fikk og mistet lappen på attenårsdagen sin, han trødde litt vell hardt på gassen gjennom tunnelen. Sånt sprer seg fort gjennom Snapchat og sosiale medier. Jeg tror det gjorde at mange kjørte litt penere. Den spredningen kan fungere allmennpreventivt man vill ikke bli den personen som mister lappen med en gang, sier Johansen.

Forskjell på kjønn

Ifølge Johansens erfaringer er det forskjeller på hvilke farlige risikoer kvinner og menn tar i trafikken.

– Jeg har snakket med elevene mine, de har merket forskjell på hvilke farlige risikoer kvinner og menn tar i trafikken. Kvinner har tendenser til å sjekke mobilen oftere, mens menn har tendenser til å kjøre for fort, sier Johansen til RA.

Johansen merker at det ofte er mannen i familien som kjører bilen, hun tror det kan være lurt å forandre på den strukturen for å få ned ulykkesstatistikken.

– «Kjerringkjøring» ser jeg på som en positiv ting, da kommer man seg fra A til B uten større ulykker. Begrepet kommer jo fra at damer ofte tar det litt roligere. Kanskje det er lurt å la damen i familien kjøre bilen, sier Johansen.

Økte bøter

1. februar i år økte bøtesatsene i trafikken med 30 prosent. Politiet Sør-Vest skriver på sin Instagram-profil at de ikke ønsker å gi ut bøter, de oppfordrer til å følge reglene og kjøre forsiktig. Johansen har merket at politiet oftere er i gatene nå enn før.

– Når jeg kjører rundt i gatene ca. 50 timer i uken merker jeg at det har blitt mer politi nå enn tidligere. Det virker som om folk tenker litt mer over kjøringen sin når politiet er i nærheten, sier Johansen.

---

De økte bøtesatsene:

  • Bruk av håndholdt mobil under kjøring: 9700 korner
  • Kjøring i 61km/t i 50-sone: 5400 kroner
  • Avstand til forankjørende: 9700 kroner
  • Brudd på forbudsskilt: 7800 kroner

(Dette er ikke en uttømmende oversikt)

Kilde: Politiet Sør-Vest

---

Mer fra Dagsavisen