Nyheter

Krever svar om bryggeri-bøter

Bryggeriet Salikatt har fått varsler om bot etter å ha blitt tagget i sosiale medier. – Salikatt så dumt, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen, som krever svar fra statsråden om regelverket.

Det var fredag Stavanger-bryggeriet Salikatt la ut et lengre innlegg på sin Facebook-side der de oppgitt forklarte at de nylig fikk et brev fra Helsedirektoratet, en advarsel om at bryggeriet må fjerne seg selv fra innlegg flere år tilbake i tid.

Salikatt risikerer nemlig bøter når privatpersoner tagger dem på sosiale medier. Nå er bryggeriet nødt til å gå flere år tilbake i tid og slette seg fra innlegg hvor mennesker har tagget dem, ifølge Helsedirektoratet.

– Dette gir ikke mening i det hele tatt. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, sa Salikatt-gründer Bjarte Halvorsen til RA fredag ettermiddag.

Bjarte Halvorsen er daglig leder i Salikatt bryggeri i Stavanger. Han mener de ølaktører burde få lov til å vise fram produktene sine i sosiale medier.

Frp-Steffensen: Krever svar

RA omtalte saken fredag og det fikk stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) til å reagere. I et innlegg på sin egen Facebook-side krever han svar fra Helsedirektoratet og helseminister Ingvild Kjerkol, noe VG omtalte først.

– Salikatt så dumt! Hvis privatpersoner som du og jeg tagger bryggeriet i et privat bilde på Snapchat, Instagram, Twitter eller her på Facebook, så anser Helsedirektoratet det som reklame. Så for et bilde jeg legger ut, så kan bryggeriet få bøter! Har dere hørt noe så dumt? Heia Norge, skriver Steffensen.

Salikatt så dumt! Dette må ryddes opp i.

—  Roy Steffensen (Frp)

Han tar videre til orde for at Helsedirektoratets regeltolkning er altfor streng og krever svar.

– Dette må det ryddes opp i, så jeg har i dag sendt skriftlig spørsmål til helseministeren Ingvil Kjerkol. Her er det bare til å bruke sunn fornuft, og si at Helsedirektoratet tolker reglene for strengt, melder Steffensen.

Salikatt: – Loven gjør det nesten umulig for oss

Den siste tiden har Salikatt brukt mye tid på å gå gjennom bilder, tagger hos seg selv og andre – turister og lokale ølentusiaster som i sosiale medier har nevnt Salikatt eller deres produkter.

– Det føles rart, nesten som å fjerne bilder fra familiealbumet, når man tar bort bilder og minner fra den første tappingen for eksempel. Det er også rart å gå gjennom tagginger, bilder av folk som drikker vårt produkt, forteller Halvorsen.

Bjarte Halvorsen er daglig leder i Salikatt bryggeri i Stavanger. Han mener de ølaktører burde få lov til å vise fram produktene sine i sosiale medier.

Det er nesten som han synes at staten burde forbudt norske bryggerier.

– Enten gjøre norske bryggerier forbudt, eller åpne opp. Fordi slik situasjonen er nå, så er det nesten umulig å fortelle verden at vi eksisterer, hvem vi er og hva vi holder på med. Loven gjør det jo ulovlig å eksportere til utlandet. Når vi ikke har lov til å ha anmeldelser på Facebook-siden vår, ikke ha bilder av bryggeriet, tankene, hva vi holder på med, så ser vi jo ut som et falskt «postkasse-bryggeri», sier Halvorsen.

Mange har reagert

Meldingene har tikket inn til innboksen til Halvorsen etter at saken ble kjent.

– Mange er bekymret for at bilde og tekst de har lagt ut kan ødelegge for oss. Folk er fortvilet og sier de vil gå igjennom sin egen profil og slette. Mange rister også på hodet, sier han.

Salikatt holder til i Hillevåg i Stavanger og har fem fulltidsansatte.

Dette svarer Helsedirektoratet

Helsedirektoratet var ikke tilgjengelig for kommentar fredag ettermiddag eller i helgen, men mandag kommenterer de saken.

– Aktøren gir, slik vi forstår det, inntrykk av at Helsedirektoratet slår ned på privatpersoners ytringer om alkoholprodukter og -produsenter. Dette er ikke riktig. Det Helsedirektoratet vurderer som brudd på reklameforbudet, er alkoholaktørers videreformidling av innlegg som inneholder positiv omtale av alkoholaktørens produkter eller av alkohol generelt, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver i en e-post til RA.

Dersom en alkoholaktør velger å ha en profil i sosiale medier er det deres eget ansvar å sikre at alt innhold på profilen er i tråd med reklameforbudet, poengterer Helsedirektoratet.

– Alkoholaktøren må selv sikre at alt innhold på dens egen profil er i tråd med reklameforbudet, enten ved å slette taggede innlegg med alkoholomtale eller ved å velge bort den funksjonen som gjør at slike innlegg vises automatisk på aktørens profil. Det sistnevnte alternativet er noe aktøren enkelt kan velge i sine innstillinger på de ulike SOME-plattformene, sier Giæver.

Bakgrunn for regelverket

Alkohollovens utgangspunkt er at all bruk av alkohol kan medføre skade, både samfunnsmessig og individuelt, og alkohol regnes derfor ikke som en ordinær vare. Alkohollovens hovedregel er av denne grunn at markedsføring av alkohol overfor forbrukere er forbudt. Utgangspunktet er at importører og produsenter bare kan markedsføre produktene sine overfor andre bransjeaktører, for eksempel salgs- og skjenkesteder.

I 2016 ble det imidlertid gitt et begrenset unntak fra denne hovedregelen, som gjorde det mulig for alkoholaktører å gi faktabasert informasjon om alkohol til forbrukere på egne hjemmesider. Formålet med unntaket var å gi tilgang til informasjon om alkohol til de forbrukerne som aktivt oppsøker det. Unntaket gjaldt imidlertid ikke for profiler i sosiale medier, da sosiale medier normalt sprer innhold til brukere som ikke selv har vist interesse for den.


Mer fra Dagsavisen