Nyheter

Dette betyr ONS for regionen: – Ingenting slår dette

Det er ikke bare energibransjen som har hatt travle dager i forbindelse med ONS.

Over 61.000 personer har besøkt årets ONS. Det har skapt store ringvirkninger i regionen, og flere næringer har fått nyte godt av det yrende livet knyttet til ONS.

– Vi tredobler omsetningen under ONS, sammenlignet med det som hadde vært normalt, sier Svein Svimbil, direktør i Stavanger Taxi, til RA.

Han påpeker at det går sport i å stille opp under ONS, og det begynte for mange år siden.

– Vi gjør så godt vi kan med den kapasiteten vi har. Det gjelder både på kundesenteret og bilene som er ute, sier Svimbil.

– ONS betyr veldig mye for oss, understreker han. Det er aktivitet fra tidlig om morgenen til sent på kvelden.

– Vi har hatt over 250 taxisjåfører i sving hver dag under ONS, sier direktøren.

– Er ONS et høydepunkt for dere i løpet av den to årsperioden (som vanligvis) er mellom hvert ONS?

– Det er ingenting som slår ONS i forhold til aktivitet. Det går ikke an å sammenligne med for eksempel Gladmat, for ONS går over mange dager, og det var over 60.000 besøkende. Det sier seg selv at det ikke er noe som kan slå det.

3,5 millioner i omsetning

Vebjørn Selbach,  Robert Fragapane og Ebba Milby Lord rigger Universitetet i Stavanger sin stand

Reklame – og kommunikasjonsselskapene Melvær & Co og Bitmap har også hatt mange oppdrag i forbindelse med ONS.

– Flere av våre ansatte har jobbet med produksjon og leveranse av stands til ONS i 30–40 år, så vi kan dette markedet og liker det, sier daglig leder i Bitmap, Dag Myrestrand, til RA.

Han forteller at de ofte innleder dialogen med kundene året før, men produksjonsmessig så blir det spesielt mye design og produksjon i mai, juni og august.

– Vi står på helt fram til åpning og tar også imot bestillinger etter åpning. Så har vi oppdrag og salgsaktiviteter under messa, samt at vi rigger ned og pakker straks messen er over.

I år har Bitmap produsert og bygget 20 stands og en del leveranser av storformat print. I tillegg produserer de film til ONS-utstillere.

– Alle ansatte er dermed involvert i ONS, så messen og produksjonen opp mot ONS er den viktigste aktiviteten for Bitmap. ONS representerer en omsetning på 3,5 millioner, sier Myrestrand.

– Viktige ringvirkninger

Petoro sin stand på ONS, som Melvær&Co har designet.

ONS betyr også mye for Melvær&Co, som har hatt åtte prosjekter knyttet til årets ONS, av litt ulik art og omfang.

– Vi har jobbet med ONS 2022 siden sommeren 2019. De største kundene begynner gjerne planleggingen ett år før neste messe. På grunn av pandemien ble prosjektene lagt i en skuff da ONS 2020 ikke ble et fysisk møtested, og «pakket ut» og tilpasset den virkeligheten vi har rundt oss nå i løpet av høsten i fjor, sier rådgiver i Melvær&Co, Borghild Marie Kvale, til RA.

Hun forteller at de leverer komplette standprosjekter for mange av kundene deres, samt lager filmer, animasjoner, presentasjoner og trykksaker, som både brukes under messa og lenge etterpå.

– Vi samarbeider ofte med lokale aktører, og listen av bidragsytere til en messestand er lang, sier Kvale. Hun nevner også at det er kjekt at det har blitt et større fokus på bærekraft knyttet til messer som dette.

– Mange synes at det er litt vilt å bruke så mye ressurser på få dager – men sammen med kundene våre tenker vi mye på gjenbruk. Møbler er ofte på utlån fra kontorene, eller får nytt liv der etter messa. Mange tar opp teppene, kanter dem og bruker dem i egne lokaler etterpå. Også unngår vi å foliere treverk, slik at dette kan gjenvinnes. Her har ONS også gjort en kjempejobb for at så mye som mulig gjenvinnes og resirkuleres etter messa, påpeker hun.

– Ringvirkningene ONS skaper, ikke bare for vår bransje, men for en lang rekke små og store bedrifter i regionen vår, er viktige. Det kjente vi, og mange med oss, på kroppen det året messa ble avlyst på grunn av pandemi. Nå er vi slitne, men veldig glad for at vi fikk være med på dette igjen.

Fullbooket i lang tid

Restaurant- og utelivsbransjen får også godt med penger i kassen under ONS.

– ONS er naturligvis ekstremt viktig, både med tanke på inntekter og antall gjester, men også som utstillingsvindu for restaurantene våre og kvaliteten vi leverer. Kundene og gjestene i denne sektoren bruker mye tid ute på middager både med kollegaer og kunder, så for de som ikke har vært her før er det en ypperlig anledning til å få vist seg fram på, sier Tommy Raanti, daglig leder Pizzaco, Fish & Cow, Tango resturant, til RA.

Han forteller at omsetningen fra søndag til onsdag ONS-uken utgjorde 40 prosent av totalomsetningen for august (samlet for Fish & Cow og Tango). Begge plassene har vært fullbooket i lang tid.

– Hvordan har dere forberedt dere til ONS?

– Vi har vært såpass heldige på Fish & Cow at vi på søndag, tirsdag og onsdag har hatt lukkede selskap for ulike firma, og disse har vært booket i lang tid. Totalt dreier dette seg om rundt 700 gjester, så forberedelsene til dette har vært ganske forutsigbare, selv om det naturligvis må planlegges godt og nøye helt til siste slutt. Mye varer, logistikk etc. som skal være godt planlagt. På Tango har vi kjørt 100 prosent som normalt, så lite annet å tenke på der enn at vi har en ekstra dag åpent (mandag).

Ingen ledige hotellrom

Hotelldirektør ved Quality Airport Hotel Stavanger, Lars Roalkvam, ønsker julebordsesongen velkommen. Hotellet har hatt stor suksess med julebordshow i flere år, og han anbefaler folk å være raske hvis de ønsker plass ved årets.

– Det har vært fulle hotell under hele ONS og det speiler jo også erfaringen vi har hatt fra tidligere ONS, og noe vi selvsagt er svært glade for, sier Lars Roalkvam, hotelldirektør ved Quality Airport Hotel Stavanger, og regionansvarlig for Nordic Choice Hotels.

En stor andel av bookinger kommer inn tidlig, da de fleste selskaper som deltar vet at ONS er en press periode, men de aller siste rommene blir booket opp en cirka en god måned før selve arrangementet, ifølge Roalkvam.

– ONS betyr mye for hele regionen, og ikke bare hotellbransjen. De siste gangene man har arrangert ONS har man også klart å involvere mye større deler av regionen enn tidligere, noe som er svært bra, sier hotelldirektøren.

– Om vi ser litt vekk fra pandemien, så har regionen blitt mye flinkere til å tiltrekke seg store arrangementer og det jobbes også veldig bra når det gjelder større kongresser og tilsvarende. ONS er likevel et av de største arrangementene vi har i vår region, slår han fast.

Mer fra Dagsavisen