Stavanger/Sandnes er på mange måter blitt ladehovedstaden. Det begynte med Zaptec, dermed Easee, Amina og Wallbox. De kjemper om posisjonering og markedsandeler i en sterkt voksende grønn teknologibransjen. Konkurrenter? Absolutt, men de er konkurrenter som liker å herje med hverandre på en vennskapelig måte.
Siden februar 2021 har det pågått en kakekrig mellom Zaptec og Easee, hvor selskapene har sendt kaker fram og tilbake til hverandre.
Det hele begynte med at Easee-sjef og medgründer Jonas Helmikstøl sendte en kake til Zaptec hvor han gratulerte konkurrenten med nytt produkt, laderen Zaptec Go. På kaken sto teksten: «Sammen skal vi vise verden hva lille Stavanger kan gjøre».
Så gikk det en stund. Helt til en av Zaptecs ansatte oppdaget en parkert Easee-firmabil som ladet på en Zaptec-lader ved Ipark.
Zaptec tok bilde, og printet bildet på en kake som de sendte til Easee på Forus.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/HX7NB6TWYFEOXEXTU4BQ57A6TQ.jpg)
[ Derfor ble Stavanger og Sandnes hovedstaden for elbillading ]
2 x 2 meter stor kake
Easee satte pris på kaken, men reagerte på størrelsen. Easee fikk også tak i bestillingsarket til kaken, og det sto det at Zaptec hadde bestilt kake til 40 personer. På det tidspunktet hadde Easee 300 ansatte.
Derfor sendte Easee en 2 x 2 meter stor kake i retur. Kaken var så stort at den ikke kom inn dørene til Zaptec som holder til i Ipark på Ullandhaug.
– På kaken hadde vi skrevet «Takk for kaken, den var god, men vi er 300 ansatte ikke 40. Neste gang trenger vi denne størrelsen», forteller Kenneth Bjerga, nordisk PR-sjef i Easee.
Ryktene vil ha det til at Easee-gjengen på forhånd – i nattens mulm og mørke – hadde målt opp døren, slik at de var sikre på at kaken ikke kom inn.
– Heldigvis var det sol den dagen. Kaken måtte spises ute, forteller Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
– De tok det veldig godt når vi sendte dem en kake så stor at de ikke fikk den inn i bygget. Da måtte de dele med hele Ipark. Det er kjærlighet det også, sier Bjerga i Easee.
[ Nysnø investerer i Stavanger-elbillader ]
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/CZBOZJHYIFFFJN2ZFPXO2WWIHA.jpg)
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/FQDQQTZJKVHTVKG3DURGNNIIYQ.jpg)
[ Slik prøver de å få Elon Musk i tale: – Overveldende respons ]
Siste oppgjør
Selskapene fant ut at de ikke kunne sende kaker til hverandre til evig tid. Kakekrigen endte med at Zaptec inviterte Easee, og de andre to ladeselskapene i regionen – Amina og Wallbox – til et endelig oppgjør en gang for alle. «El classico», hvor selskapene skulle konkurrere mot hverandre i e-sport og spillet Counterstrike.
– Vi lærte fra forrige gang, og sendte Easee 300 muffins med en QR-kode på. Når de skannet QR-koden fikk de en invitasjon til å komme til Haven e-sport i Ipark for en endelig oppgjør. Jeg hørte faktisk at flere hos Easee ikke turte å åpne QR-koden fordi de var redde for å bli hacket, forteller Økland og ler.
Amina og Wallbox ble også invitert.
– Vi har sendt hverandre kaker og bemerkelser i flere runder, så inviterte Zaptec til «EL Classico». Ikke Barcelona-Real Madrid, Men Zaptec mot Easee, sier Bjerga i Easee.
Rundt 100 personer fra de ulike selskapene deltok. Easee stakk av med seierne. Zaptec tapte.
– Vi kom på sisteplass, men vi hadde en fin tapertale. Zaptec sine prioriteringer framover er heller å lage en god lader, sier Økland og ler.
Haven e-sport-gründer Ruben Eggebø har fulgt kakekrigen, og synes de er gøy at ladebransjen samlet seg hos ham.
– El Classico var også en feiring av en bransje som har lykkes. De oppsto nærmest fra samme miljø her lokalt, og har gjort Stavanger-regionen til en ladehovedstad. De har et fantastisk forhold og byr på seg selv, sier Eggebø.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/7AA3AVESFVH33FMVHQVTGU727A.jpg)
Konkurrenter og venner
RA ba Easee og Zaptec om å fortelle om det spesielle forholdet mellom konkurrentene, og om en slags moderne bedriftskultur.
– I stedet for å se på hverandre med varsomme blikk, vi vil heller innse at vi er i samme bransje. Vi er sammen om dette. Alle selskapene her lokalt har et samme mål, et globalt mål. Et mål om å lage en mer bærekraftig og grønnere transport. Det er 300 selskaper – som oss – bare i Tyskland. Verden er vårt marked, og det er der konkurransen er. Vi må være venner, ha det gøy, og ikke bare være rene konkurrenter, forteller Økland i Zaptec.
Bjerga i Easee forteller at selskapet har hatt en åpen og utradisjonell tone med Zaptec på Linkedin i flere år.
– Vi har hatt mye moro med dette. En åpen bedriftskultur som kan spille på humor og god galskap, sier han.
– Jeg setter pris på at Maiken og Zaptec er med på å vise andre hva bedriftskultur kan være, legger Bjerga til.
Zaptec ønsker å være mer enn bare en arbeidsplass.
– Å gjøre ting som dette er superviktig for rekrutteringen til bransjen. Vi vil at folk skal jobbe i Zaptec. At folk skal velge å jobbe i grønn teknologi. At folk skal komme og jobbe i vår region. Selv om vi er konkurrenter, er det viktig at vi noen ganger også spiller på lag, sier Økland.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/ENABJBLR7REYVK6EFPITDC6C5I.jpg)