Nyheter

Slik prøver de å få Elon Musk i tale: – Overveldende respons

Både Easee og Evoy har brukt kreative virkemidler for å få oppmerksomheten til Elon Musk, som besøker Stavanger på mandag.

På mandag skal Tesla-sjef Elon Musk tale på ONS i Stavanger, og «alle» vil ha en bit av han. I forrige uke gikk for eksempel elbillade-selskapet Easee ut med sitt #MuskCity-stunt, som får mye oppmerksomhet i sosiale medier.

– Musk City er jo kanskje per definisjon et slags galskapsprosjekt som er satt ut i livet, sier PR-sjef i Easee, Kenneth Bjerga, til RA.

Easee har altså laget en filmsnutt, om at Jørpeland, hjemstedet til Easee-gründeren Jonas Helmikstøl, er Musk City – en by hvor det er Elon Musk-fans over alt. I filmen ser man blant mye annet en dame med en Elon Musk-tatovering og Shiba-hund, et bilde av Elon Musk sidestilt med kongeparet på bakeriet, og raketter av Space X og Nasa-dimensjoner som blir skutt opp.

– Det er humor som er virkemiddelet i en mer alvorlig underliggende «reach out» – vi har lyst å få Elon Musk på kaffebesøk og drøfte større problematikker, forklarer Bjerga.

– Han er en pioner innenfor sitt fagfelt, og han er kanskje den mest spennende personen å ta en prat med om framtiden til e-mobilitet i Europa og i verden. Da vi så han skulle til ONS tenkte vi det ble for dumt å ikke gjøre noe med, legger Bjerga til.

Easee gikk flere runder for å finne ut hvordan de skulle få oppmerksomheten til Musk.

– Da vi kom opp med dette, tenkte vi det var ambisiøst og sprøtt nok til at vi faktisk kunne gjøre det, og til å vekke den oppmerksomheten vi gjerne trenger for å nå inn til han. Han har nok full kalender når han kommer her, men vi tenkte om han klarte bli sjarmert av måten vi kommuniserer på så kanskje han setter av tid til oss, sier Bjerga.

Over 200.000

Kenneth BJerga, PR-sjef i Easee og Cecilie Våge, kommunikasjonssjef i Easee

Bjerga sier responsen på filmen har vært overveldende bra.

– Videoen ligger ute i litt forskjellige formater og plattformer, så vi har ikke kontroll på tall når folk har valgt å dele det i sine egne formater, men i våre kanaler ligger videoen nå på rundt 200.000 unike visninger. Også er det jo mye mer totalt sett, sier Bjerga.

Han påpeker at reaksjoner de har fått er blant annet at folk mener dette er det galeste de har sett, og at manges synes det er kjekt at noen kan være originale.

– Har dere fått noen hint om at Musk har sett videoen?

– Det er flere hundre som har tagget ham og som engasjerer seg veldig i dette i sosiale medier. Vi har sett at folk som står tett i Tesla-miljøet, og flere kjente profiler verden over engasjerer seg, så jeg tror nok han har sett den. Noe annet ville overraske meg, sier Bjerga.

Han vil ikke svare konkret på hvor mye midler som er brukt på #MuskCity, men han mener både tiden og pengene har vært verdt det – uansett om de får besøk eller ikke på mandag.

– Det er mange elementer i dette, og vi har nådd ut til andre land og markeder. Folk får øynene opp for Easee og folk forstår hvem vi er og hvilken kraft og energi som bor i oss, sier Bjerga.

– Også er det andre veier til Roma, for å si det slik. Jeg tror før eller siden krysser nok Easee og Musk veier uansett, slår han fast.

Verdensrekord

Evoy-gründer Leif A. Stavøstrand (midten) håper Elon Musk ser videoen Evoy har laget for å invitere han med på verdensrekordforsøket under ONS.

Tesla-sjefen utfordres også til å bli med på å sette elektrisk fartsrekord på sjøen under ONS. Mandag gikk invitasjonen ut fra det norske startup/scaleup-selskapet Evoy, som lager verdens kraftigste motorsystemer for elektriske båter.

Med emneknaggen #readyorknot prøver de å nå ut til Elon Musk via sosiale medier. Video-invitasjonen ble lagt ut mandag og har allerede blitt sett av over 30.000.

Den offisielle verdensrekorden for en serieprodusert elektrisk båt på vann er for tiden 51,3 knop. Nå mener Evoy at de kan slå dette med god margin – med sin Evoy Explorer.

– Vi har funnet ut at det var en god anledning å prøve å slå verdensrekorden under ONS i Stavanger. Vi tenkte vi like godt kunne invitere Elon Musk, og se om det kanskje var av interesse. Vi har laget en liten teaser-video, og prøvd å skape litt blest rundt det for å få oppmerksomheten hans, sier Evoy-gründer Leif A. Stavøstrand, til RA.

– Hvorfor har dere lyst til at Elon Musk skal bli med på verdensrekordforsøket deres?

– Det er flere årsaker til det. For det første er vi stor fan av ham, og det han har klart å få til over mange år. Et samarbeid mellom Evoy og Tesla om produksjon, deler, og batterier kunne også akselerert utviklingen av elbåter generelt. Men vi får vente og se, sier Evoy-gründeren.

Stavøstrand tør ikke påstå at Elon Musk har sett videoen, men nevner at de også prøver å nå ut til ham via flere de kjenner – og som kjenner Elon Musk.

– Hvorfor tror dere eventuelt dette er noe han kan tenke seg å bli med på?

– Alt kan ikke kjøpes for penger, sånn som det å ha det gøy og finne på ting som er litt utenfor det vanlige. Det er det vi tar til bordet her.






Mer fra Dagsavisen