Den nye kollektivtraseen langs fylkesvei 0044 er en del av Bymiljøpakken og skal være ferdig 31. desember 2024. Prosjektet er et rekkefølgekrav til nye SUS. Det melder Rogaland fylkeskommune i en pressemelding mandag.
Entreprenørene som leverte tilbud:
- Stangeland Maskin AS (216 443 819,60 millioner kroner).
- Risa AS (230 220 393,87 millioner kroner)
- Nordbø Maskin AS/Jærentreprenør AS (241 873 373,85 millioner kroner).
- Skanska Norge AS (264 627 996,00 millioner kroner).
Summene er uten moms.
Signerer om ti dager
Rogaland fylkeskommune opplyser at de kommer til å skrive kontrakt med Stangeland Maskin når den ti dager lange klagefristen er over, 18. august.
I dag går kollektivtrafikken sammen med biltrafikk på strekningen. Når kollektivtraseen er ferdig, får busse et eget felt parallelt med bilveien.
– Ved Jåttå kobler vi oss på Bussveien i andre enden, til kollektivtrassen som går gjennom det nye sykehus- og universitetsområdet. Det er en viktig strekning for kollektivtrafikken, sier prosjektleder i fylkeskommune, Even Vike, i pressemeldingen som ble sendt ut mandag.
Kollektivtraseen kommer langs Diagonalen og Madlaveien. Langs traseen blir det sykkelvei med fortau. Fortauet går noen steder i gater utenfor traseen, mens sykkelveien følger kollektivtraseen hele veien.
Dette skal bygges:
- Parallellført kollektivtrasé på nordøstsiden dagens kjørevei.
- Sykkelvei med fortau.
- Tre holdeplasser med kantstopp.
- Påkjøringsrampe til motorveien ved Diagonalen.
I tillegg blir to underganger forlenget.
Prosjektet er finansiert av staten gjennom Bymiljøpakken.
[ Vil ha foodtrucks her i Stavanger ]