Nyheter

Bruker du BankID på mobil? Snart forsvinner muligheten

BankID på mobil kom allerede i 2009. Nå vil tjenesten gradvis fases ut, til fordel for en ny løsning. For deg som bruker kodebrikken, vil muligheten bestå.

Stavanger — Du har kanskje fått en melding fra din bank angående den nye løsningen for BankID. Fra september vil nemlig BankID på mobil fases ut. Dette gjøres for å gradvis konvertere dagens brukere over til appen. Dermed fjernes behovet for mobiloperatøren som tredjepart.

– BankID på mobil bygger på teknologi fra 2009, som er avhengig av et fysisk SIM-kort i mobiltelefonen og en sms-tjeneste for å motta referanseord, sier kommunikasjonsrådgiver i SR-Bank, Craig Bøthun til RA.

App-løsningen, på den andre siden, vil kun benytte datatrafikk, og vil også tilby bedre sikkerhet med tofaktorautentisering og biometrisk innlogging.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

600.000 kunder allerede på plass

Bøthun forteller at Sparebank 1-konsernet allerede noterer 600.000 kunder på appen. SR-Bank, som inngår under Sparebank 1, har faktisk færrest aktive avtaler tilknyttet BankID på mobil.

– I overkant av 60.000 benytter fortsatt BankID på mobil, mens omtrent 104.000 bruker kodebrikken og 145.000 benytter appen, sier han.

Tallene tyder på at overgangen til appen vil bli sømløs for de fleste. Om du derimot vurderer å opprette en ny avtale for BankID på mobil, er utsiktene dårlige. Nytegninger av denne tjenesten vil ikke være mulig fra september.

For deg som har behov for kodebrikken, er det ingen grunn til bekymring.

– Kodebrikken har vi ingen konkrete planer om å stenge ned, så den vil leve videre, men vi har lenge jobbet med å informere våre kunder om fordelene ved appen kontra kodebrikken. Kodebrikken er avhengig av en mikrochip, som vi har opplevd problemer med leveransen av den siste tiden. Det kan bli problematisk om kodebrikken går i stykker, sier han.

Det er likevel en viktig grunn til at kodebrikken består. Ikke alle har en smarttelefon for bruken av datatrafikk, og noen oppholder seg i områder uten dekning på mobiltelefonen, eksempelvis offshore-arbeidere.

Bøthun forsikrer om at kundene som må foreta et bytte vil få informasjon i god tid.

Tre ganger raskere

Innlogging med BankID på mobil er estimert til 30 sekunder, ifølge utgiveren BankAxept. Den nye app-løsningen med biometrisk innlogging, er estimert til å kun bruke ti. Dermed lover lederen for BankID, Jan Bjerved, en lynrask opplevelse for brukerne av appen. I en pressemelding kommer han med tre tips for en smidigst mulig overgang, for deg som fortsatt bruker BankID på mobil.

---

Tre tips for nedlastningen av BankID-appen:

  1. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat på “Min BankID” øverst til høyre på bankid.no. Dersom dette er utløpt, vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
  2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
  3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre. Vi vil derfor ikke anbefale å starte aktiveringen rett før du legger deg for natten.

---






Mer fra Dagsavisen