Nyheter

Hotellopptur og prishopp: - Vi ønsker ikke uforutsigbare priser

Mens hotellprisene i Stavanger og Sandnes øker, har Eilert Smith Hotel valgt å operere med standardpriser året rundt.

Hotellprisene har den siste tiden skutt i været, og planlegger man en helgetur til Stavanger for to personer førstkommende helg må man belage seg på at de aller fleste rom koster mer enn 3000 kroner. Eilert Smith Hotel i Stavanger har valgt å operere med standardpriser 365 dager i året.

– Det er unikt, og gjelder hele sesongen. VI har mange stamgjester, og ønsker ikke uforutsigbare priser, sier direktør ved hotellet Stina Karlsson til RA og legger til at prisene er de samme som de var før pandemien.

Selv om de ikke har gjort prisjusteringer i forhold til andre utgifter, klarer hotellet å betale regningene sine. De ønsker heller ikke prøve å ta igjen det tapte etter to år med pandemi.

– Vi konsentrerer oss om gjestene, og at de skal ha en god opplevelse. Vi arbeider tett på dem, og strekker oss langt for at de skal få et skreddersydd opphold, sier Karlsson før hun fortsetter:

– Så, vi jobber ikke mot å ta igjen to år.

Direktør på Eilert Smith Hotel i Stavanger, Stina Karlsson, forteller at de har standardpriser på sine rom.

Godt belegg

Et enkeltrom én natt koster 2.590 kroner og et dobbeltrom én natt koster 3.890 kroner – inkludert frokost fra ingen ringere enn tostjerners Michelin-restaurant RE-NAA. De holder for øvrig til i hotellets første etasje. Vil man virkelig flotte seg kan man leie Eilerts Residence – hotellets mest eksklusive suite, for 35.000 kroner natten. Residensen strekker seg over to etasjer, og inneholder blant annet to soverom, to bad, kjøkken og spisestue.

– Vi er veldig stolte av at Stavanger har en suite av internasjonal standard, sier direktøren og legger til at den har en mye lavere pris enn andre suiter i den størrelsen.

De siste to årene har vært tøffe for hotellbransjen, og mange har holdt stengt i perioder. Sammenlignet med historikk og tall for 2019, opplever nå Eilert Smith Hotel nær normal drift igjen.

– Vi har fulgt reglementet og tilpasset driften etter de forutsetningene man har hatt. Nå er turistene tilbake, og vi har godt belegg med både norske og utenlandske gjester denne sommeren. Enkelte dager er vi fullbooket, men det er fortsatt en del ledig og det finnes rom å få, sier Karlsson.

Mener prisvekst ikke gir riktig bilde

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm har analysert tall fra Benchmarking Alliance, og han forklarer i en e-post til RA at juni måned tradisjonelt er en solid måned for hotellene i en god del storbyer.

– Da har man både innslag av turisme, forretningstrafikk og noe konferanse, og i tillegg er det konserter og andre arrangementer. Det er nok også en del oppdemmet behov blant folk, etter to år med pandemi.

Han jobber i Wiederstrøm Hotel Consulting som blant annet bistår utbyggere av nye hotellprosjekter. Også på denne fronten forteller Wiederstrøm at det er godt driv om dagen.

Han mener den voldsomme prisveksten man har sett i en del storbyer den siste tiden, ikke gir et riktig bilde av den gjennomsnittlige utviklingen, og minner om at hotellene dessuten må dekke inn en veldig høy kostnadsvekst på blant annet energi, matvarer og personal.

– Hva kan du fortelle om hotellprisene i Stavanger og Sandnes? Hvor mye har de økt siden før pandemiutbruddet?

– Ser vi på juni måned hittil, er prisveksten formidabel. Jeg vil tro at den øker med 30 prosent fra både juni i fjor og juni i 2019 som var siste normalår. Dette baserer jeg på foreløpige tall fra Benchmarking Alliance og de gjelder et utvalg hoteller fra Stavanger, Sola og Sandnes med til sammen over 5.000 rom. Men, ser vi på 2022 hittil, altså nesten seks måneder samlet, er veksten en god del lavere enn dette både fra i fjor og 2019, skriver Wiederstrøm i e-posten.

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm fra Wiederstrøm Hotel Consulting har analysert tall fra Benchmarking Alliance.

– Hotellene må overleve og priser seg deretter

Hotellrådgiveren forklarer at det er tilbud og etterspørsel som avgjør prisnivået på hotellet. Mange gjester og mange solgte rom betyr som oftest at prisene blir høye. På spørsmål om de høye hotellprisene er kommet for å bli, eller om man kan forvente nedgang, svarer han at det er mange faktorer som spiller inn.

– Prognosene for de neste månedene tyder på høyere aktivitet på de lokale hotellene enn det var på tilsvarende tid i fjor, men dette er usikkert. Når det gjelder sommeren er det mange faktorer som spiller inn på gjestetilstrømningen, blant annet i hvor stor grad nordmenn reiser til utlandet og utlendinger kommer hit, forklarer han før han fortsetter:

– Været, krigen i Europa, pandemien og en del usikkerhet knyttet til flybransjen spiller inn, så mye kan skje.

Wiederstrøm skriver at de høye hotellprisene betyr at hotellene kan tjene gode penger etter to år knapt nok i «knestående». Men, samtidig møter de nå et helt annet kostnadsnivå.

Jeg vil vel si at ingenting er normalt lenger.

—  Peter Wiederstrøm

– I tillegg har mange lidt store tap under pandemien, og dette må dekkes inn. Det er også ekstremt vanskelig å fylle alle nødvendige stillinger på hotellene.

Om hvorvidt hotellene forsøker å ta igjen det tapte etter to år med pandemi, mener hotellrådgiveren at det ikke er mulig å ta igjen tapene.

– For å si det enkelt må hotellene overleve, og priser seg deretter, skriver han.

– Er hotellbransjen tilbake til normalen?

– Jeg vil vel si at ingenting er normalt lenger. Men, i betydningen normalt aktivitetsnivå og priser på hotellene, kan jeg vel svare på sett og vis ja. Øyeblikksbildet er også bedre enn normalt, i stor grad, skriver Wiederstrøm i e-posten.

Stor tro på turismen

Kommunikasjonssjef i Region Stavanger, Gunhild Vevik, råder folk til å planlegge reisen sin ut fra budsjett.

– Tar man ting på sparket, kan man ikke forhandle priser i like stor grad som når man planlegger, sier hun til RA før hun fortsetter:

– Det er også rettferdig at prisene øker når man opplever stor pågang.

Ifølge henne er turistene tilbake, og tall fra Turistkontoret og bevegelser gjennom regionen viser at man foreløpig ligger foran 2019.

– Jeg har stor tro på at turismen vil bestå, men da er det viktig at vi greier å bevege oss rundt både krig og det at folk ikke får pass, sier Vevik før hun fortsetter:

– Vi trenger at aktørene får omsetning og har folk i arbeid, og da har vi behov for både nasjonale og internasjonale gjester.