Nyheter

- Enhver by med respekt for seg selv må ha bobilparkering

Sandnes kommune kommer med et stikk til Stavangers håndtering av bobilparkeringen. Men utvalget ansvarlig for oppgaven, klarer ikke løse gåten.

Stavanger/Sandnes — Bobilparkering har vært et satsingsområde for Sandnes kommune de siste tre årene. Ved Sandnes Bobilparkering er det tilrettelagt for 16 bobilplasser, hvor besøkende får strøm, vann og renovasjon for 200 kroner døgnet.

– Vi har tusenvis av søk på Sandnes Bobilparkering hver måned. I løpet av 2021 var det over 600 parkeringer kun registrert gjennom systemet EasyPark, og her kommer det både lokale og folk langveisfra. Så det er et definitivt behov, og dette har alt å si for turismen, sier Erik Jakobsen, teknisk fagleder i Sandnes kommune. Jakobsen jobber i Sandnes parkering, og er involvert i bobilsatsingen.

Han er også opptatt av sikkerheten rundt parkering av større kjøretøy, og viser til hvilke konsekvenser det kan ha.

– Bobilparkeringen er opprettet i samarbeid med brannvesenet her. Jeg forsto det som at brannrisiko ble det avgjørende argumentet for ny skilting ved Eiganes gravlund. Du så jo brannen på Sola, hva som kan skje når biler står tett i tett, sier han og legger til:

– Enhver by med respekt for seg selv må ha bobilparkering i nærheten av sentrum.

Næringssjef i Sandnes kommune, Nina Othilie Høiland, bekrefter at bobilinteressen og det tilhørende markedet øker.

– Vi vet at bobilturismen er i vekst, og tallene viser at de bruker penger. Derfor har vi valgt å satse på dette, ettersom behovet bare vil bli større.

.

Klarer ikke løse gåten

I torsdagens RA uttalte seksjonsleder for vei og trafikk i Stavanger kommune, Trygve Petter Nilsen, at kommunen leter etter nye områder for å tilrettelegge bobilsesongen. Han poengterer at oppgaven er vanskelig i en tettbygd by som Stavanger.

Leder i utvalg for miljø og utbygging, Rune Askeland (MDG), sier dette er en sak der alle ønsker det samme.

– Utvalget er enstemmig når det gjelder tilrettelegging for bobiler. Utfordringen er å finne den rette plassen. Vi kan ikke peke på hvor, sier han, og understreker at problemet har fått oppmerksomhet en stund, men at utvalget «rett og slett ikke har fått det til ennå».

Askeland er likevel optimistisk til at noe er på plass til neste sesong. Når det gjelder nøyaktig hvor, er lederen for utvalget åpen for alle muligheter.

– Det viktige er at man er såpass nær sentrum at man benytter seg av tilbudene. Det er kun sju minutter med tog fra Sandnes til Stavanger, så til og med Sandnes er ganske sentrumsnært Stavanger, sier han og legger til:

– Av de som besøker Preikestolen, er over 80 prosent innom Stavanger. Om de som parkerer i Sandnes ikke besøker Stavanger, Vågen, domkirken og den flotte byen vår, blir jeg veldig overrasket. Sandnes er i utkanten av Stavanger sentrum, kan du si.

Uviktig om det blir Stavanger eller Sandnes

Høyre-politikerne Jarl Endre Egeland og Ingebjørg Folgerø, som begge sitter i utvalget for miljø og utbygging, mener problemet kan løses ved å benytte blant annet skolenes arealer i høysesongen.

– Vi mener toppsesongen bør prioriteres, ved å benytte arealer som ikke er i bruk i sommermånedene, sier Egeland, og viser til for eksempel skolegården på Kannik skole som er stor og sentrumsnær.

De understreker at Stavanger sentrum ikke er bobilvennlig, og at det for Høyre ikke er et mål at byen skal bli det. De mener plasseringen heller bør være i randsonen av sentrum eller like ved bussforbindelsene.

Løsningen bør være klar i løpet av høsten, mener de. Slik kan muligheten markedsføres til bobilmiljøene i forkant av neste sesong.

– Om oppholdet er enkelt og trivelig for turistene, blir de lenger. Om oppholdet forlenges, slår det positivt ut for lokaløkonomien, sier Egeland og legger til:

– Det viktige er at de besøkende oppholder seg her over flere dager, og ikke bare for hvile på gjennomreise. Om det skjer i Stavanger eller Sandnes er ikke viktig. Det viktigste er at turistene besøker regionen.








Mer fra Dagsavisen