Nyheter

Glade for nye elsparkesykkelregler, men vil stramme inn mer

I juni innføres en rekke innstramminger for elsparkesykler, men Trygg Trafikk Rogaland mener reglene ikke er helt i mål ennå.

Fra 15. juni kan du blant annet miste førerkortet hvis du fyllekjører med elsparkesykkel, da en rekke innstramminger på reglene for transportmiddelet innføres.

Ingrid Lea Mæland, regionleder i Trygg Trafikk Rogaland, påpeker at Trygg Trafikk over lang tid har vært pådriver for å få skjerpet lover i forhold til elsparkesykkel, på grunn av de høye skadetallene og antall omkommet.

Det har vært fem dødsulykker siden 2019, med to tragiske dødsulykker i Rogaland i år.

– Vi arbeider mot en 0 visjon om at ingen skal omkomme i trafikken. Selv om vi i Trygg Trafikk er glad for å se at det nå kommer på plass skjerpet regulering av disse kjøretøyene så skulle vi gjerne sett at det hadde blitt regulert strengere nå som nye regler innføres, sier Mæland til RA.

– Vi håper at skjerpa regler kan få ned skadetallene. Reglene kan muligens føre til forståelse for at elsparkesykkel ikke er et leketøy, men et høyrisiko kjøretøy, som krever både ferdighetsøving og skjerpa sanser og forståelse av trafikkbildet der en ferdes, legger hun til.

Mæland forklarer at selv om de gjerne skulle sett enda strengere regler, er det flere punkter de er fornøyde med:

– Vi er fornøyd med at elsparkesykkel nå er omdefinert til å være et motorisert kjøretøy. Det gir mulighet for å skjerpe lovverket, med for eksempel lov om promillegrense. Trygg Trafikk var enig i at det blir formildende regler for tap av førerrett ved kjøring i ruspåvirket tilstand. Det blir ikke like strengt som for bil, men en kan allikevel miste retten til førerkort for bil, og utsettelse av å få ta førerprøven.

– Det er også bra at hjelmpåbud er kommet for barn under 15 år, men Trygg Trafikk mener at det skal være hjelmpåbud for alle, uavhengig av alder, slik det er for moped. Svært få bruker hjelm på elsparkesykkel og hodeskader utgjør en stor andel av de mest alvorlige skadene. Et hjelmpåbud vil kunne ha stor effekt på denne gruppen. Vi må huske at alle skadene er en stor kostnad for samfunnet, og ikke minst lidelse for den enkelte.

– Aldersgrensen blir nå 12 år, Trygg Trafikk mener at aldersgrensen bør være 16 år, slik om EU anbefaler, og som mange andre land har innført. Det er et høyrisikokjøretøy med stort skadepotensial. Det er 5–7 ganger høyere risiko for å bli skadet på elsparkesykkel sammenlignet med vanlig sykkel. Elsparkesykkel har små hjul, og det er vanskelig å holde balansen særlig ved bremsing, stor fart krever også forståelse av risikobildet i forhold til andre trafikanter. Ikke alle 12-åringer har utviklet evnene godt nok til å oppfatte hele trafikkbildet, og med redusert impulskontroll vil de være utsatt på dette kjøretøyet, sier Mæland.

Vil ha forbud på fortau

– Er det noe dere savner?

– Trygg Trafikk mener at det bør være forbud mot bruk av elsparkesykkel på fortau. Fortausforbud og 16 års aldersgrense er fortsatt oppe til vurdering og skal utredes nærmere. Det er bra at kommunene i dag har fått mulighet til å regulere bruken av elsparkesykler, og de kan forby bruken på steder der det er hensiktsmessig. Fortau er etablert og ment for gående, og gående er den mest sårbare trafikantgruppen som må sikres bedre vern. Det kan gjøres gjennom å innføre forbund mot bruk av fortau for disse kjøretøyene. Det vil også kreve en langt bedre tilrettelegging for syklende og mindre el kjøretøy, spesielt i byene, sier Mæland.

Politiker for Miljøpartiet De Grønne, Rune Askeland, er svært positiv til fornyingen av Byparken i Stavanger. Nå håper han at politikerne klarer å involvere innbyggerne i avgjørelsen om hvordan parken skal gjøres mer attraktiv.

Rune Askeland (MDG) er leder for Utvalg for miljø og utbygging. Han mener det er viktig å ha klare rammer for bruk av elsparkesykler.

– De siste årene har vist at elsparkesykkel er et fint framkomstmiddel for mange, men vi har hatt en del uønskede hendelser og personskader, sier Askeland til RA.

Han mener at klare regler rettet mot barn er fornuftig.

– Det er utfordrende for de minste å orientere seg i trafikkbildet med vanlig sykkel, og da blir det ikke lettere med en elsparkesykkel som kan kjøre i 25 km/t. Derfor er det helt på sin plass med en aldersgrense her.

– Er det noe du savner?

– Jeg tenker at dette er et ok utgangspunkt, og de nasjonale reglene harmonerer ganske godt med den lokale forskriften som vi snart skal vedta. Stavanger har jobbet godt med regulering av elsparkesyklene på tvers av alle parti. Det har vært viktig for oss å ta imot innspill både fra brukere, men og fra andre som opplever elsparkesykler som utfordrende.

Utvalgslederen sier det som bekymrer han mest er de alvorlige skadene som kan oppstå.

– Mange skader kommer fra uvettig kjøring og/eller promillekjøring. I tillegg så ser jeg titt og ofte to eller flere på samme elsparkesykkel og altfor mange små barn på store utleiesykler. Vi vedtok nylig en kampanje rettet mot foresatte i kommunen for å gjøre de oppmerksom på gjeldende regler og skaderisikoen.

Mer fra Dagsavisen