Nyheter

Ny ladeaktør på banen: Derfor ble Stavanger og Sandnes hovedstaden for elbillading

Amina er det tredje elbilladeselskapet i regionen og tar opp kampen med Easee og Zaptec. Hvorfor ble Stavanger og Sandnes hovedstad for elbillading?

I over 50 år har Stavanger vært oljehovedstad. Plutselig ble Stavanger og Sandnes også elbilladehovedstaden. Det startet med Zaptec for ti år siden i Ipark på Ullandhaug. I 2018 så Easee dagens lys. På fire år har Easee, hvor gründerne hadde sitt utspring fra nettopp Zaptec, gått fra tre til 330 ansatte på fire år. Easee holder til på Sandnes-siden på Forus.

Nå kommer det tredje ladeselskapet, Amina, som lanserer sin lader etter sommeren. Amina har sitt hovedkontor på FOMO på Forus, nabo til Easee. Gründerne i Amina har også en fortid i Zaptec.

Amina er klare for å utfordre Easee og Zaptec. Før påske hentet selskapet inn 87 millioner kroner gjennom en rekke investorer, Nysnø, Eviny Ventures, Lyse Vekst, Momentum II, Investore Finans, Austinvest AS/Futurum Utvikling AS, IKM Invest og Velde Holding.

Amina kunne hentet mer kapital, fra mer passive eieren, men det nye selskapet ønsket denne investorgruppen fordi de har mye å bidra med som aktive eiere.

Amina lanserer etter sommeren

Amina vil lansere sin lader etter sommeren. Målet er å både ta markedsandeler i Norge og Europa.

– Hvor mange ladere vi ønsker å selge, er vanskelig å si. Vi har uansett lagt opp til en ekstremt aggressiv plan. Vi skal produsere ladere som hakka møkk. Innen 3–4 år sikter vi oss inn mot milliardomsetning, og vi vil åpne kontorer i hele Europa, forteller Eirik Jørgensen, daglig leder og medgründer i Amina.

Han har også en bakgrunn i Zaptec. Han sluttet i 2020.

– Da jeg sluttet i Zaptec trodde jeg aldri at jeg skulle tilbake igjen til ladebransjen. En periode gjorde jeg mye annet, men så kom ideen om Amina, og nå er vi her, forteller Jørgensen.

Det ferske ladeselskapet satser på en enklere lader, mindre avansert, for «hvermannsen».

Laderen til Amnina. Laderen blir lansert etter sommeren.

– Markedet ønsker et ukomplisert produkt. Med vår lader skal det være mulig å plugge inn og lade, men laderen er likevel «smart-ready». Laderen vår skal kunne styres fra for eksempel bilen eller strømleverandøren, slik at den kan brukes sammen med et større system som tilbyr strømstyring av alt som trekker strøm i huset ditt, forklarer Jørgensen.

Medgründer Fredrik Ravndal Lima tror Amina-laderen passer det europeiske markedet best.

– Andre land har ikke den samme infrastrukturen som Norge, sier Ravndal Lima.

Amina produserer sine ladere på Gjøvik. Å produsere i Norge er viktig for selskapet. Easee og Zaptec produserer også sine ladere i Norge.

Alle de tre selskapene har ambisiøse internasjonale planer.

Hvorfor har Stavanger/Sandnes blitt ladehovedstad?

– Ganske naturlig

Jørgensen sier at forklaringen er ganske naturlig.

– Norge har det høyeste elbilsalget i verden. 90 prosent av alle nye biler er ladbare. Prosentandelen har vært over 50 prosent i mange år. Høye lønninger har gjort at folk i regionen har kunnet kjøpe elbil. Insentiver fra kommunene her lokalt, som gratis og billigere å kjøre i bomringen, har ført til at folk ser at det lønner seg å kjøre elbil. Når det er en etterspørsel, så kommer det produkter. Over tid, med Zaptec i starten, at det bygges seg opp en stor kompetanse på ladefeltet – som igjen fører til at det kommer nye selskaper, sier Amina-gründeren.

– Når ett selskap lykkes – Zaptec, så vil det kommer flere med utspring derfra. Dessuten er det et godt miljø for startups i regionen. Det har skjedd mye de siste årene siden oljenedgangen. Kompetente folk ser muligheter andre steder, legger medgründer i Amina. Stavanger og Sandnes har blitt verdens ladehovedstad. Det er spennende, sier Fredrik Ravndal Lima.

Størst i verden?

Easee sin PR-sjef Kenneth Bjerga ser ikke bort ifra at Stavanger er størst på lading i hele verden.

– Vi er nok det allerede. Fra et europeisk perspektiv tror jeg vi innehar den rollen med det som Easee og Zaptec skaper sammen av internasjonale avtrykk. Det kan godt være at Kina er en større aktør totalt sett, men ikke på smartlading som er vårt felt. Vår ambisjon i Easee er å bli verden største innen smartlading og energistyring de neste 7–10 årene, sier Bjerga.

– At vi har blitt ladehovedstaden startet nok med etableringen av Zaptec for over ti år siden, og at det har utviklet seg derfra. Folk har gått ut fra dem og gjort egne ting som har blitt til en synergi av skapelse. Vi vil nok se flere selskaper innen fornybart som vil dukke opp framover, og det er en naturlig evolusjon på et vis. Det samme har vi sett med olje og gass som har veid tungt i denne regionen, sier Bjerga.

Easee, som ble startet i 2018, har på fire år gått fra tre til 330 ansatte. Hovedkontoret er i Grenseveien på Forus, i Sandnes.

Fra oljebransjen

Kommunikasjonssjef i Zaptec, Maiken Økland, sier svaret er kunnskapen fra oljebransjen.

– Vi hadde aldri hatt dette ladeeventyret om det ikke startet med at noen egentlig skulle tjene oljeindustrien. Nå har ingeniører i oljebransjen gått fra å tjene oljeindustrien til å danne en helt ny industri. Stavanger-regionen har kunnskapen, så stjeler vi litt ansatte fra hverandre, og konverterer kunnskapen til den grønne industrien, sier Økland.

En råd tråd er at folkene bak Easee og Amina kommer fra Zaptec.

– Ja, på en måte kan en si det er dumt at folk går hen og starter opp noe selv, men vi er stoltere over at kunnskapen kommer fra Zaptec, kommenterer Økland.

Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

Næringsforeningen: Flere bein å stå på

Direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, sier storbyområdet Stavanger trygt kalle oss ladehovedstaden.

– Det viktigste er likevel at det her har utviklet seg nye selskaper, basert på grønn teknologi. Zaptec er per i dag børsnotert, verdsatt til over tre milliarder kroner og er på vei mot 100 ansatte. Easee er ikke børsnotert, men omsatte i fjor for 1,4 milliarder kroner. De skal også vokse betydelig i 2022, og sikter mot over fem milliarder i omsetning. Nykommeren Amina verdsettes til 300 millioner allerede. Så utgangspunktet for å utvikle seg til solide og betydelige teknologiselskaper, kunne ikke vært bedre. De bidrar definitivt til at Stavanger-regionen får flere bein å stå på.

Hvordan mener Minge Stavanger-regionen fikk denne posisjonen?

– Vi fikk denne posisjonen fordi det bygger på kompetanse fra olje- og gassindustrien. Zaptec, som var først ute, tok utgangspunkt i patenterte løsninger utviklet med tanke på elektrisk utstyr som trengte mer strøm og høyere spenninger under arbeid dypt ned i oljebrønner. Denne teknologien tok de i bruk i sine billadere. Zaptec var tidlig ute og fikk da et forsprang. Samtidig skapte de et miljø i Stavanger for ladeteknologi. Både Easee og Amina har medgründere som har jobbet i Zaptec – og bygger på kunnskapen og erfaringen utviklet i det samme miljøet. I tillegg holder de til i en region med mye kompetanse, slik at det er mulig for dem å utvikle seg og tiltrekke seg de riktige folkene – selv om nok folk med riktig kompetanse er krevende også i Stavanger-regionen, svarer han.

Harald Minge, administrerende direktør Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

NHO: – Ligger flere år foran kontinentet

Regiondirektør i NHO Rogaland, Tone Grindland, sier Stavanger-regionen har naturgitte fortrinn til å drive med alt som relaterer til energi og hav.

– Vår region har ikke bare enkeltmennesker som tør å satse og som har gode ideer. Stavanger-regionen har også naturgitte fortrinn til å drive med alt som relaterer til energi og hav. Så at utviklingen av elbillading skjer i Rogaland er jeg ikke overrasket over, sier hun.

– Vi har allerede to etablerte elbilladebedrifter som har stor suksess. Og flere kommer til. Aminas spennende satsing er nok et uttrykk for kompetansen, skaperkraft og innovasjonen som kjennetegner Stavanger-regionen, fortsetter Grindland.

NHO-toppen tror også ladeeventyret er en industri mange i regionen kan leve av framover.

– Norge er verdensmester i elbil. Vi ligger flere år foran kontinentet på dette området. Derfor er det norske markedet bare en forsmak på hva som kommer internasjonalt. Dette er definitivt et næringsområde vi kan leve av framover.

Regiondirektør i NHO Rogaland, Tone Grindland, er glad for at regjeringen har lagt fram en gjenåpningsplan. – Det er befriende å snakke om en gjenåpningsplan, men vi i NHO er fortsatt håpefulle hva gjelder framdriften, sier hun.

Minge: – Vil vokse

Minge i Næringsforeningen sier tallenes tale er tydelige: Elbilladere spesielt, og grønn teknologi generelt, vil vokse kraftig i årene som kommer.

– Elektrifiseringen av bilparken er bare så vidt i gang på verdensbasis. Det vil kreve mange hjemmeladere, og ikke minst teknologi for å balansere strømnettet og bruke kapasiteten i nettet smartest mulig – og samtidig lade når strømmen er rimeligst, sier han og legger til:

– Mange i vår region vil kunne leve av produksjon og utvikling av elbilladere og grønn teknologi. Samtidig vil framtiden, etter alle solemerker, også i vår region bli mer diversifisert. Trolig vil ikke noen industri få den samme dominerende posisjonen som olje og gass har hatt – og det er heller ikke ønskelig, mener Minge.

Plass til alle?

Alle tre selskapene mener det er markedsandeler til alle.

– Helt klart. Ta oljen for eksempel, det er ingen som tenker at det er for mange oljeselskaper. Verden ligger for våre føtter. Vi er heldige som har en så sentralisert kunnskap om landing i en region, sier Økland i Zaptec.

– Det er plass til alle. Vi kan ikke alene mette behovet i markedet. Men vi må ikke se på lille Norge – det er verden som er lademarkedet. Jo tidligere en innser det jo bedre. For oss i Easee så handler det om å være best på kultur og best på teknologi. Den ene som katalysator for den andre. Menneskene som driver utviklingen i riktig retning. En tydelig visjon, med et genuint ønske om å virkelig være bidragsyter i å redde planeten vår, sier Bjerga i Easee.

– De neste årene skal det selges millioner av ladere i hele Europa. Det er markedsandeler nok til alle. Lønnsnivået er høyt i Norge, men vi jobber smart og effektivt og klarer derfor å konkurrere på pris internasjonalt, sier Jørgensen i Amina.

Alle tre selskaper sier de har en god tone sammen.

Rogaland Valley

Easee-Bjerga drømmer om «Rogaland Valley»

– Som selskap har vi jo lyst til å skape lokal produksjon av våre produkter, og ønsker at flere aktører skal komme til Stavanger. Med tiden så får vi nok dette til – slik at vi kan bli en by som også har betydelig produksjon, ikke bare utvikling. Det er viktig for oss å ha en solid posisjon fra Stavanger, – med verden for våre føtter. Da blir det Rogaland Valley som blir det langsiktige målet – en region proppet med ny og bærekraftig fagkunnskap på flere nivåer, ikke bare lading, sier Bjerga som trekker fram flere spennende, unge selskaper.

– Det er mange bra selskaper vi kan trekke fram som gjør det godt de siste årene, og som viser at de vil noe og som har gode visjoner for framtiden. Horisont Energi, Desert Control, Beyonder og Zaptec er viktige bidragsytere her. Det finnes nok langt flere også, forteller Bjerga.

Kenneth Bjerga, Nordisk PR-sjef i Easee.

Trenger flere folk

Amina har planer om å ansette 20 nye personer bare i år. Ifølge Jørgensen blir det ikke færre neste år.

– Vi skal skape ett felles team, og det gagner alle å være sjenerøse. På denne måten vil vi rekruttere de mest talentfulle menneskene i bransjen. Vi skal ansette rundt 20 personer bare i år. Flere av stillingene er allerede ute, bare venter riktig person, sier Jørgensen.

I Amina vil alle ansatte få mulighet til å bli deleier i selskapet.

Økland forteller at også Zaptec stadig er på leting etter flere flinke hoder. Også i børsnoterte Zaptec kan ansatte eie aksjer.

– I år skal vi ha 50–70 nye hoder til bedriften, og jeg er ikke i tvil om at mye av kunnskapen vi trenger finnes i regionen vår, sier hun.

Easee har som nevnt gått fra tre til 330 ansatte på fire år. Tidligere i år uttalte selskapet at de ønsker 400 nye ansatte i løpet av 2022. Av de 400 vil cirka halvparten være ved Easee sine internasjonale kontorer i Storbritannia, Tyskland, Nederland og Frankrike.

– Ofte når vi uttaler oss om ansettelser så har folk en tendens til å tro det er en spøk.

– Men vi har gått fra tre til 330 ansatte på fire år, som sier sitt. Tidligere i år sa vi 400 nye ansatte i løpet av 2022, og det står vi nok inne for enda som en ambisjon. Vi trenger folk i alle disipliner og fagretninger, men lar oss ikke avgrense av lokasjon eller bopel på samme måte. Vi er en dynamisk organisasjon, på tvers av landegrenser og regioner. Vi har gått fra en lokal startup til en internasjonal merkevare, og det gjør at vi må tenke friskt. Folk som får seg jobb hos oss har en drive og en motivasjon til å være deltakende, ikke sitte på bakerste rad og seile inn i alderdommen. Det gjør at vi får tak i mye dyktige mennesker som ser og tenker langt utenfor de konvensjonelle rammer – og som blir vår største ressurs på veien mot en grønnere framtid, sier Bjerga.

Mer fra Dagsavisen