Nyheter

Slik kan det bli i Hillevåg

Fredag presenterte to arkitektteam sine mulighetsforslag for Hillevåg sentrum for fagfolk, politikere og næringslivet.

I forbindelse med områdeløftet i Hillevåg og pågående områderegulering for de sentrale delene av kommunedelen, har Stavanger kommune bedt to arkitektfirmaer utarbeide framtidsbilder for hvordan området rundt Hillevåg torg kan utvikle seg om noen år. Fredag formiddag presenterte Pir II og Lala Tøyen sine mulighetsforslag for fagfolk, politikere og representanter fra næringslivet på Kilden kjøpesenter i Hillevåg.

I en pressemelding skriver kommunen at i kvartalene rundt Kilden og Hillevåg torg er det foreslått at Torgveien kan forvandles til en urban bygate som prioriterer fotgjengere og syklister foran biler, at en ny Hillevåg-bekk kan renne gjennom sentrumsområdet og ned til Gandsfjorden, og at den store parkeringsplassen nord for Kilden heller kan gi plass til aktiviteter som matproduksjon, marked, atelierer og verksteder. Det er også foreslått å bygge bolig- og næringsbygg på noen av asfaltflatene slik at det kan bli flere folk og mer bypreg, å gi Kilden kjøpesenter mer «utadvendte» fasader, og å etablere planteskole og gartneri, eller aktivitetshus der folk kan treffes på Hillevåg torg.

Slik ønsker Lala Tøyen at det skal se ut i Hillevåg fra luften.

Landskapsarkitekt i Lala Tøyen, Iwan Thomson, forteller RA at de vil gjøre om de områdene som i dag brukes til bilkjøring, til noe som alle kan bruke – uten å ha en bil.

– Det handler om å se til at man kan gå trygt til skolen og ned til stranden. Vi vil lage de forbindelsene på tvers av Hillevåg hyggelig for folk, sier han før han fortsetter:

– Vi vil også legge til bebyggelse som strekker seg ut mot gaten – det er slik man bygger i en by. Da tror vi at Hillevåg kan bli bra både for hele regionen og de som bor her.

Han legger til at det viktigste for dem har vært å ta hull på de store parkeringsplassene.

– Vi har et ønske om å kunne bruke området til opphold, sier Thomson til RA.

Arkitekt og landskapsarkitekt i Pir II Betsey-Marie Eskeland.

Arkitekt og landskapsarkitekt i Pir II, Betsey-Marie Eskeland, forteller RA at de har konsentrert seg om at Hillevåg skal være en bydel for alle – også de som presses ut av store byer og i en utvikling.

– Vi har tenkt at et potensial er å lage en bydel som også inkluderer disse som en ressurs, sier hun til RA.

Selv om forslagene fra Pir II og Lala Tøyen er nokså like, mener Eskeland at de har konsentrert seg mer om mulighetene i kvartalene i Hillevåg sentrum.

– Vi har flyttet torget til nabokvartalet, og tenker at det er potensial til å ha mye spennende aktører i byggene som finnes – med både produksjon og mat. Vi har også laget en stor park i det som i dag er torget, sier hun.

– Ambisiøse og radikale

Prosjektleder for kommunens områdeløft Linda Hagen forteller at hun synes forslagene som ble lagt fram av arkitektteamene fredag var spenstige.

– Jeg liker at de har stengt av biltrafikken i sentrum. Det er et veldig viktig grep for å få mer myldreliv, puls og grønt inn. I hvilken grad det er realistisk må områdereguleringen ta stilling til, men jeg blir begeistret. Man får andre muligheter når biltrafikken og parkeringen legges utenom dette kvartalet, sier hun.

I en pressemelding fra kommunen forteller Hagen at innbyggerne har sagt klart ifra om at Hillevåg torg ikke ble det de håpet på.

– Derfor har vi invitert næringsaktører og kommunedelsutvalget med i en arbeidsgruppe som har fått to arkitektteam til å se på hvordan Hillevåg sentrum kan bli et mer velfungerende sted, sier hun.

Prosjektleder for områderegulering Hillevåg, Marit Sletteberg Storli, mener at det viktigste med de to forslagene er at de trekker oss litt ut av dagens virkelighet.

– De er ambisiøse og radikale. Det vi ser og vet om framtiden er at framtidens mobilitet vil endre seg for alle – ikke kun i Hillevåg. Det er en totalomstilling som står foran oss og som er en mulighet å gripe fatt i. De som våger å gripe fatt i den virkeligheten, er nettopp de som gjerne blir vinnerne i framtiden. De har forberedt seg på omstillingen, sier hun til RA før hun fortsetter:

– Det som skjer når man våger å satse på de som tar buss, går eller sykler, er at de fyller stedene med liv. Man får fram en nær relasjon i stedet for to biler som må ta hensyn til hverandre, og fører til en helt annen dynamikk i bydelssentrumet.

– Trenger utvilsomt et løft

Ap-politiker og leder i Hillevåg kommunedelsutvalg Bjarte Bøe skriver i en e-post at han synes forslagene er veldig spennende.

– De er egentlig ganske like fordi de understreker vanskene med de to store transportbarrierene; bussveien og togbanen, og begge pekte på behovene for møteplasser og grønne drag, skriver han til RA før han fortsetter:

– Hillevåg sentrum trenger utvilsomt et løft. Her er for mange asfalterte flater og for mye grå betong. Det er laget for bilen, og i realiteten stimulerer vi til å bruke bilen – det er altfor lite grønt. Det er veldig få som ønsker å oppholde seg i Hillevåg sentrum, tror jeg. Du gjør det du må og så drar du videre, og sannsynligvis med bil. Det er ganske enkelt ikke bærekraftig.

Bøe ønsker at Hillevåg skal være et sted man har lyst å reise til og ønsker å oppholde seg fordi man treffer folk.

– Denne bydelen har to sentrum; Hillevåg og Mariero, men ingen av dem innbyr til kos og opphold. Dette må vi gjøre noe med. Derfor er jeg glad for at kommunen legger til rette for dette arbeidet og at de inviterer næringsinteressene i bydelen, skriver han.

Skissene fra Pir II og Lala Tøyen skal inspirere grunneiere og næringslivet i Hillevåg til å utvikle eiendommene sine. Samtidig er ideene innspill til kommunens arbeid med den nye områdeplanen som kommer på høring neste vår.

Mer fra Dagsavisen