Nyheter

Ørjan (22) bruker TikTok til å selge biler: – Effektiv måte

I 2020 publiserte Ørjan Silseth Eldor sin første TikTok-video. Lite visste han om at det skulle bli starten på en effektiv måte å markedsføre bilene han selger.

– Jeg har hatt kunder som har vært innom i lokalene og sagt «jeg har sett TikTok-videoene dine». Det viser at det er en effektiv måte å få folk til å bli engasjert og i beste fall kjøpe bil av oss. Jeg skal ikke nevne hvor mange, men jeg har solgt noen biler på grunn av min markedsføring på TikTok. Det er litt sykt å tenke på, fordi det var aldri ambisjonen min i det hele tatt, sier han.

I februar 2020 var TikTok en relativt fersk app for mange. Det var den også for 22 år gamle Ørjan Silseth Eldor. Men nysgjerrig som han var, ville han teste ut hvordan man legger ut videoer på denne appen.

Det angrer han ikke på i dag.

– Der og da ante jeg ikke hva jeg gjorde. Jeg bare filmet biltrafikken ut fra kontoret mitt, og plutselig hadde videoen over 500.000 visninger. Det var den aller første jeg la ut. Deretter har jeg bygd meg litt kunnskap, naturligvis. Jeg skjønner mer hva det går i nå, enn på den tiden.

Bilselger

Men det er ikke TikTok han lever av, Eldor. Han jobber nemlig på bilbutikken Polestar Space Stavanger. Der står han og prater med potensielle kunder om Polestar-bilene som han og hans kollegaer selger.

Selv med mye jobb, får han tid til å lage innhold til TikTok-profilen hans. Sola-mannen innrømmer at det er en tanke bak mange av videoene han legger ut på TikTok.

– Det er to ting som interesserer meg veldig: Reising og biler. Det kan mange andre også relatere seg til. Har man riktig tekst og innhold med biler, kommer man veldig langt. Og produktet, i mitt tilfelle bilen, må være av en bra standard.

– Driver du en slags skjult reklame på TikTok for bilene du selger?

– Ja, du kan nok kalle det skjult reklame. Men jeg har ikke snakket med PolestarNorge, som eier bilene, om dette. Jeg representerer dem og lager alt innhold som samsvarer med det. Jeg lager ikke stunt og slike ting. Men jeg filmer biler og det skaper engasjement, spesielt når det er kule biler.

Ørjan Silseth Eldor jobber som bilselger for Kverneland bil.

Hets

Tross mange likes og seere, sier Eldor at han opplever en del hets for videoene han legger ut.

– Det er veldig delte meninger om bilene, og jeg ser det er et stort engasjement rundt det. Alle negative kommentarer svarer jeg aldri på. Det er mye jeg leser og tenker, men det får bli med det.

– Hva går kommentarene ut på?

– De kaller bilene for kinesiske produkter, søppel på grunn av det er en Polestar som er bygd i Kina, og at det er dårlig kvalitet. Det er ingenting jeg tar meg nær av, fordi jeg vet hva som er fakta om produktene. Men det er ofte de tingene som går igjen.

Eldor sier han også har fått kommentarer på utseendet hans.

– Det var en video hvor jeg filmet meg selv i noen sekunder. Da fikk jeg en kommentar på utseende mitt om at jeg så ut som en 12-åring eller noe sånt. Men igjen: Jeg har aldri svart på noen av de stygge kommentarene. Det kommer aldri noe godt ut av det. Hvis noen derimot genuint lurer på noe, for eksempel hvilken bil som var på videoen – da svarer jeg.

Nærmere én million visninger

22-åringen har over 2.000 følgere på TikTok. Men på denne appen er det antall visninger som teller, og der scorer noen av videoene til Eldor høyt.

En video han la ut 27. mai 2021 har nemlig 750.000 visninger. Eldor filmet seg selv i bilen før han skulle på jobb og skrev «sommer og fint vær ute og jeg er på jobb» (oversatt fra engelsk), etterfulgt av en bannefinger til kamera. Han fikk 82.000 likes på den samme videoen.

– Det var egentlig litt flaks. Jeg brukte veldig kort tid på å lage den. Det gikk 24 timer før jeg merket et ekstremt trøkk og seerne ble bare flere og flere. På noen av videoene bruker jeg en del tid. Det lengste jeg har brukt på å lage en video er cirka 40 minutter. Foreløpig er det de videoene jeg har lagt minst arbeid i som har fått flest likes og seere, sier han og fortsetter:

– Jeg skal ikke lyve, det går ikke en dag jeg ikke tenker på hva min neste TikTok-video skal inneholde.

Mer fra Dagsavisen