Nyheter

Ny UiS-doktorgrad: Dette kan gjøre at VGS-elever dropper ut

Maren Stabel Tvedt har forsket på intensjoner om å slutte på videregående skole.

Mandag forsvarte Maren Stabel Tvedt sin doktorgradsavhandling ved Universitetet i Stavanger. Den handler om intensjoner om å slutte på videregående skole.

Stabel Tvedt har undersøkt hvordan psykososiale faktorer i skolen har sammenheng med risiko for å slutte i videregående skole. Hun har blant annet funnet ut at elever i videregående skole som opplever et lite støttende læringsmiljø, er mer tilbøyelige til å slutte på skolen. Nå mener hun det er på tide vi anerkjenner at elevene ikke bare trenger å kjenne mestring, men også mening og tilhørighet i skolen.

– Funnene indikerer at det ligger et potensial i å jobbe systematisk med læringsmiljøet. Det har nok vært litt nedprioritert i videregående opplæring, sier Stabel Tvedt.

– Er det noen av funnene du gjorde som du synes var overraskende?

– To ting: For det første er det en stor majoritet som opplever veldig gode læringsmiljø i videregående skole. Ofte synes jeg videregående skole kommer i et negativt lys i mediene – vi snakker mye om at mange dropper ut, om fravær og fraværsgrensen, og vi snakker om mangel på læreplasser og utstyr, men datagrunnlaget vårt tilsier at det er mye som fungerer veldig bra. Det relativt høye gjennomsnittsnivåer på dette med å oppleve lærere som støttende for eksempel. Men så er det noen kritiske variasjoner, og de ser vi altså at henger systematisk henger sammen med tanker om å slutte på skolen, sier Stabel Tvedt.

– For det andre: Det var en elevgruppe som skilte seg ut ved å oppleve synkende lærer-støtte over tid. Dette var en gruppe elever som oppfatter skole og utdanning som viktig, men som synes skolearbeidet er krevende. Dette ser ut som en gruppe som lærere ikke helt klarer å fange opp. Deres behov for støtte går kanskje litt under radaren siden de nok uttrykker stor iver, men de trenger sannsynligvis mye oppmuntring og støtte for ikke å gi opp. Vi så at dette var en elevgruppe som hadde en kraftig økning i intensjoner om å slutte i løpet av perioden, sier Stabel Tvedt.

Maren Stabel Tvedt

– Vi må sikre lærere tid og kunnskap

Stipendiaten håper resultatene fra doktorgraden kan bidra med forskningsbasert kunnskap om at det psykososiale læringsmiljøet til elever i videregående skole, har en viktig rolle for å holde elever motivert til å fortsette å investere innsats i skolen.

– Jeg håper at vi lærere og beslutningstakere tar med oss det systematiske blikket på det psykososiale læringsmiljøet når vi snakker om kvalitet og hvorvidt vi lykkes med å rigge en god videregående skole for ungdommene våre. Det skal vi også ha med oss når vi vurderer reformer eller andre endringer – at vi sikrer lærere tid til, og kunnskap om, hvor viktig de gode menneskemøtene i skolen er, også for elever i videregående skole. Det er viktig i seg selv, men også for elevenes sannsynlighet for å fullføre opplæringen.

Hun håper også at vi kan snakke mer om utfordringer knyttet til motivasjon og tilhørighet, ikke snevert se på frafall som et faglig prestasjonsproblem.

– Vi må anerkjenne at ungdom ikke bare trenger å oppfylle faglige krav, men også mening og tilhørighet i videregående skole. Da tror jeg også tiltakene vil bli mer helhetlige, sier Maren Stabel Tvedt.

Mer fra Dagsavisen