Nyheter

Gir kritikk og ber Stavanger om å snu: - Uheldig for konkurransen

Siden 2006 har Stavanger kommune hatt en regel om at det skal være 800 meter mellom matbutikker utenfor sentrumsområder og sentre. Nå ber Konkurransetilsynet kommunen om å stryke regelen.

Stavanger kommune, i tillegg til noen andre kommuner, har hatt regler i kommuneplanen om at nye dagligvarebutikker ikke kan ha et kundegrunnlag som overlapper med andre dagligvarebutikker i nærområdet.

I kommuneplanen til Stavanger er det bestemt at det skal være 800 meter mellom dagligvarebutikker. Denne bestemmelsen har Stavanger hatt siden 2006.

Likevel har kommunen gjort unntak i boligområder hvor befolkningstettheten er høy.

Konkurransetilsynet mener 800-meterregelen til Stavanger kommune må bort. I 2020 ba de kommunen om å revurdere hele regelen.

Norske kommuner bør ikke gjøre det enda vanskeligere å etablere nye dagligvarebutikker enn det allerede er.

—  Lovise Engene, jurist Konkurransetilsynet

– Svekker konkurransen

– Denne bestemmelsen til Stavanger er i våre øyne konkurransemessig uheldig. Norske kommuner bør ikke gjøre det enda vanskeligere å etablere nye dagligvarebutikker enn det allerede er. Denne regelen skjermer etablerte aktører og svekker konkurransen. Jo lenger avstand det er mellom dagligvarebutikkene jo svakere kan konkurransen bli, sier jurist Lovise Engene i Konkurransetilsynet til RA.

Hun sier Stavanger ikke er alene om å ha regulering som kan begrense konkurransen i dagligvaremarkedet. Nøyaktig hvor mange som har avstandsbegrensninger når nye dagligvarebutikker vil etablere seg er uvisst, men Konkurransetilsynet bekrefter at de har sendt samme oppfordring til andre kommuner på grunn av lignende regler.

– Dersom det er mangel på egnet areal i et område, kan det blir enda lengre enn 800 meter mellom dagligvarebutikkene, poengterer Engene.

– Dersom det gjøres unntak i noen etableringer, og i andre ikke, så er også det med og skaper usikkerhet for aktører som ønsker å utfordre det eksisterende tilbudet i et marked der etableringshindringene allerede er høye, legger hun til.

Coop: – Opplevd utfordringer

Når Posten flytter ut fra det siste postkontoret i Stavanger, ønsker Coop å etablere en ny Extra-butikk i lokalene i Lars Hertervigs gate.

Nylig åpnet også Coop en Extra på Mariero, et område hvor det er kort avstand mellom dagligvarebutikkene. Både Obs Mariero, Extra, Rema 1000 og Helgø Meny er innenfor et område på cirka 200 meter.

Ingvill Størksen, direktør for politikk og myndighetskontakt i Coop Norge sier Coop heier på alle tiltak fra Konkurransetilsynet som bidrar til økt konkurranse.

– Derfor støtter vi også Konkurransetilsynets påpekning til både Stavanger og andre kommuner som praktiserer regler om avstand mellom dagligvarebutikker, sier hun til RA.

– Coop har også opplevd utfordringer med slike regler i regionen. Samtidig frykter vi ikke konkurranse verken lokalt eller nasjonalt. Kjedene våre, med Extra i spissen, er svært godt likt av kundene og tar markedsandeler hver uke, sier Størksen.

På spørsmål om hvilke utfordringer Coop ha erfart, svarer Størksen følgende:

– Vi ønsker ikke å dvele ved fortiden, men ønsker å ha fokus på hvordan vi sammen med kommunene kan sørge for at innbyggerne og våre kunder kan få det beste dagligvaretilbudet, skape konkurranse for å gi lave priser til kundene, og ikke minst hvordan vi sammen kan skape nye arbeidsplasser i kommunene. Alle disse interessene bør være sammenfallende, og vi tror derfor på godt samarbeid med kommunene.

Posten i Stavanger sentrum forsvinner fra energihovedstaden i løpet av året. Planen er at Extra flytter inn.

Virke: – Uheldig

Vibeke Andersen, bransjedirektør for dagligvare i Virke sier de ikke er kjent med konkrete erfaringer fra denne regelen i Stavanger.

– Men vi mener det er uheldig at Stavanger kommune har valgt å innføre en regel om at det skal være 800 meter mellom dagligvarebutikker utenfor sentrumsområdet. Det gjør det vanskelig for nye aktører å etablere seg, sier hun.

– Konkurranse i dagligvaremarkedet er en forutsetning for å sikre et best mulig tilbud av dagligvarer til forbrukere og innbyggere i hele landet, hva gjelder utvalg, pris, kvalitet og tilgjengelighet. At etablerte butikker møter konkurranse fra nyetableringer styrker konkurransen i markedet og gir et bedre tilbud av dagligvarer til forbruker til lavere priser, sier Andersen.

Dette svarer kommunen

RA har forsøkt å få kommentarer fra Stavanger kommune. Som svar sender kommunen det samme svarbrevet som kommunen sendte til Konkurransetilsynet tilbake i 2020.

I brevet påpeker kommunen at bestemmelsen er vurdert å være i samsvar med overordnet regelverk for arealplanlegging. Kommunen minner om at kommuneplaner godkjennes av statlige og regionale myndigheter.

«Regelen om størrelsesbegrensning og 800 meter avstand mellom dagligvarebutikker er unntaksbestemmelser som gjelder utenfor senterstrukturen. Hensikten er å gi muligheter for etablering av nærbutikker også utenfor senterstrukturen, slik at en reduserer transportbehovet, og skaper aktive og attraktive lokalmiljø der folk bor. Samtidig skal bestemmelsen motvirke at det oppstår nye, vilkårlige senterdannelser utenfor den vedtatte senterstrukturen».

Kommunen påpeker også at kortere avstand kan vurderes der høy befolkningskonsentrasjon gir grunnlag for tettere lokalisering, og at det derfor er gjort etableringer med kortere avstand enn 800 meter.

Avslutningsvis skriver kommunen at den har vært i kontakt med regionalplanavdelingen i fylkeskommunen, som støtter hensikten med regelen i kommuneplanen.

Samtidig forteller kommunen at Konkurransetilsynets påpekning vil tas med i vurderingen om å videreføre regelen. Reviderte bestemmelser forventes å være klar for endelig vedtak rundt årsskiftet 2022–2023.




Mer fra Dagsavisen