Nyheter

Undersøkelse: Flere bedrifter frykter ansatte-flukt etter korona

40 prosent av bedriftene er mer redde for å miste ansatte enn før pandemien. Det er arbeidstakers marked. Bedrifter har flere grep for å være attraktive.

– 40 prosent er et enormt høyt tall. Mange har mistet tilhørigheten til arbeidsplassen under koronapandemien. Ansatte sitter løsere i jobben, og stiller høyere krav til arbeidsgiver, sier Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland.

I en medlemsundersøkelse svarer 40 prosent av NHO-bedriftene at der er mer redde for å miste ansatte nå enn før pandemien. I Rogaland er også tallet 40 prosent. Oslo er høyest, med 46 prosent. Det er spesielt høye tall innen reiseliv (58 prosent) og logistikk og transport (49 prosent).

Bedrifter har flere lokkemidler for å beholde ansatte. På spørsmål om bedriften gjør noe nytt eller ekstra for å beholde ansatte svarer 46 prosent at de tilbyr fleksibel arbeidstid, 48 prosent svarer høyere lønn, mens 30 prosent svarer at de øker bevisstheten om bedriftens ansvar i samfunnet.

Én av tre bedrifter oppgir at de har flere rekrutteringsprosesser enn vanlig. Av bedrifter med flere enn 100 ansatte har nesten 50 prosent flere rekrutteringsprosesser enn vanlig.

– I den tøffe kampen om morgendagens arbeidskraft må bedriftene utvikle seg og være kreative, sier Grindland.

– Noe man alltid har i bakhodet

Å være en attraktiv arbeidsplass er noe daglig leder i Logi Trans, Cathrine Ogne, jobber kontinuerlig med.

– Å sørge for at de ansatte ønsker å være hos oss er noe man alltid har i bakhodet, sier hun til RA.

Ogne sier familiebedriften alltid har vært opptatt av et godt arbeidsmiljø, uavhengig av koronapandemien.

– Dette har vi hatt i strategiplanen siden 2010. Vi bruker mye tid og energi på at de ansatte skal trives: Trening i arbeidstiden, god kantine, sosiale aktiviteter, tilhørighet, anerkjennelse for jobben hver enkelt gjør, bygge lag, åpne dører og involvering i hvordan det går med bedriften, etterutdanning, gode pensjonsordninger og reiseforsikringer som dekker hele familien. Fleksibilitet har alltid vært en selvfølge hos oss, forteller Ogne.

Logistikk- og transportfirmaet har 34 ansatte i Tananger, men har også avdelinger i Danmark, Nederland, Bergen og Larvik.

Cathrine Ogne, daglig leder i Logi Trans.

Aksjer til alle ansatte

Elbillader-selskapet Zaptec merker at det er kamp om de flinke hodene, spesielt utviklerne.

– Det er mye søking etter kompetanse. Vi ansetter i alle avdelinger, både i Norge og utlandet. I Norge leter vi spesielt etter utviklere – som er en mangelvare, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

For å skille seg ut og være en enda mer attraktiv arbeidsplass, bestemte Zaptec seg i januar for å gi Zaptec-aksjer til alle ansatte.

– Alle får aksjer som tilsvarer 20 prosent av årslønnen til den enkelte, og programmet gir ansatte et visst antall aksjer som de har i tre år. Ansatte synes dette er utrolig kult. Vi gjør dette for at alle skal få ta del i selskapet og få et eierskap til arbeidsplassen sin. Som min kollega sa: Ingen vasker en leiebil, sier Økland.

Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

Å gi aksjer til ansatte er et steg i den totale summen av «employer branding», hvor det handler om å skape et bilde hvordan andre oppfatter Zaptec, forklarer Økland.

Over halvparten av alle ansatte i Zaptec ble ansatt i løpet av de siste to årene, altså under pandemien.

– Fleksibilitet er en selvfølge for oss. Jobb og privatliv skal gå sammen. Folk har forskjellige behov. Hvor eller hvordan man jobber betyr ikke så mye, så lenge jobben blir gjort, sier Økland.

Hun forteller også at Zaptec legger til rette for at ansatte kan kombinere studier og jobb.

– Arbeidstakers marked

– Nå er det helt klart arbeidstakers marked, sier Camilla Johannessen Mæland, partner og daglig leder i rekrutteringsselskapet Right Skills.

– Vi har attraktive kunder, med spennende muligheter, dette gjør at vi tiltrekker oss solide kandidater. Det positive med pandemien er at vi har sett at mange roller kan uføres fra hjemmekontor, så lenge man har internett og på denne måten blir arbeidsdagen mer fleksibel. Samtidig er det nok viktig med tilstedeværelse for å bygge lojalitet og samhold på arbeidsplassen. For oss rekrutterer er det viktig å tilpasse oss en ny generasjonsarbeidssøkere som i større grad ønsker fleksibilitet. Jeg tror det er viktig som arbeidsgiver og gi mulighet til kombinasjon mellom hjemmekontor og fysisk tilstedeværelse i roller det lar seg gjøre, sier Johannessen Mæland.

Samtidig som er det arbeidstakers marked, har to av tre bedrifter et udekket kompetansebehov, ifølge Grindland i NHO.

– Et så høyt tall har vi ikke sett på åtte år. 44 prosent av bedriftene har forsøkt å rekruttere uten å få den ønskede kompetansen. Igjen er vi for få folk i Rogaland. Grunnen er lavere grad av arbeidsinnvandring, sier regiondirektøren.

Camilla Johannessen Mæland, partner og daglig leder i Right Skills.

Sprik: Unge sliter

Selv om mange krever fleksibilitet og hjemmekontor, er det også mange som ikke ønsker det, sier Grindland.

– Ipsos har gjort en undersøkelse på oppdrag for NHO, som viser at 30 prosent av ansatte under 30 år vurderer å bytte jobb. Bedrifter vil beholde unge ansatte. De har brukt tid på å få dem inn og lære dem opp, sier hun.

– Ni av ti ansatte under 30 år mener det er utfordrende å komme tilbake på kontoret. 30 prosent er bekymret for forstyrrelser fra omgivelsene, 30 prosent mener det er utfordrende med omgang med kolleger og 30 prosent frykter de ikke skal få nok ro til å gjøre arbeidsoppgavene sine. Samtidig sier 47 prosent i samme aldersgruppe at det er mentalt vanskelig med hjemmekontor. Bedrifter bør ha et ekstra øye med sine unge ansatte i tiden framover, sier Grindland.

Regiondirektør i NHO, Tone Grindland.

Mer fra Dagsavisen