Nyheter

Ny chatløsning fra politiet: – Gjør det enklere å snakke trygt med barn og unge

Den nye chattetjenesten Sikker Chat lar deg snakke kryptert med politiet om sensitive tema.

Siden august i fjor har politiet jobbet med å få på plass en ny chattetjeneste – Sikker Chat – som et ledd i å forebygge og forhindre overgrep mot barn og unge på internett. Denne uken åpnet tjenesten, som også skal gjøre det tryggere og sikrere for barn og unge å snakke med politiet på nett.

Totalt i 2021 mottok Nettpatruljen i Sør-Vest cirka 7000 meldinger via sosiale medier. I januar fikk de 570 henvendelser, men i gode måneder er tallet nesten det dobbelte. Møskeland anslår at rundt ti prosent av alle henvendelsene som kommer til Nettpatruljen ender opp på Sikker Chat.

– Cirka ti prosent av meldingene vi mottar genererer noe i politisystemet, enten i form av straffesak, etterretning eller oppdrag, så jeg tror det er dette tallet som vil bli aktuelt å få over på Sikker Chat, sier han.

Møskeland har deltatt i en prosjektgruppe sammen med Kripos og andre politidistrikt for å finne ut hva Sikker Chat skal inneholde. Her har han bidratt med tall fra Nettpatruljen Sør-Vest, og under arbeidet med chatteløsningen har politiet gjennomført en rekke brukertester for å høre hva publikum trenger og ønsker når de snakker med politiet på nett.

– De voksne er opptatt av sikkerhet og at det de deler med politiet ikke skal havne på avveie. Barn og unge er mest opptatt av å føle seg trygge og bli tatt vare på. Nesten alle vi har snakket med er overrasket over at det ikke fantes et slikt tilbud fra før av. Det var på høy tid at det kom, og derfor er vi veldig glade for at det nå er på plass, sier Møskeland til RA.

En tryggere plattform

Nettpatruljen i Sør-Vest politidistrikt består av Møskeland og faglig leder Kaare André Ødegaard. Patruljen ble opprettet i november 2018, og de merket fort at plattformer som Messenger og Instagram ikke egner seg til å snakke om alvorlige og sensitive ting.

– Vi vet at barn og unge trives bedre med å chatte enn å snakke i telefonen. Vi vet også at de trenger litt tid før de deler, og at de ofte starter med et «hei» og vil snakke litt før de forteller hva problemet er. Voksne har som regel forberedt seg lenge, og så sender de en melding som inneholder det meste av informasjon, sier Møskeland.

– Vi ønsket å få samtalene over på tryggere plattformer enn Messenger og Instagram, men det var vanskelig å gå fra chattetjenestene og over til telefon. Vi så derfor behov for en egen løsning der vi kan snakke trygt med de som tar kontakt, legger han til.

For å kunne bruke Sikker Chat må du først kontakte politiet via Messenger eller Instagram. Du får deretter tilsendt en lenke til en nettside, og når du klikker på lenken flyttes samtalen fra sosiale medier og over i et sikkert chatrom. Nettsiden er kryptert, og her kan du dele både skriftlig informasjon og bilde- og videofiler uten å være redd for at det havner på Facebook eller Instagrams servere.

– Alt er kryptert og ingen andre kan få tak i den informasjonen som sendes til oss. Det vi mottar bruker vi kun i straffesaker eller som etterretningsinformasjon. Vi har også regler om hvor lenge vi kan oppbevare informasjonen, og regler om at det som ikke skal brukes i en sak blir slettet. Så alle kan være trygge på at den informasjonen som sendes til oss, blir hos oss, sier Møskeland.

Lavere snittalder

Møskeland forteller at mange tar kontakt med Nettpatruljen for generelle tips eller spørsmål, og i disse tilfellene er det ikke behov for å gå over til den krypterte tjenesten. Men når det er snakk om personlige og/eller sensitive opplysninger henvises man over til Sikker Chat.

– Et eksempel fra denne uken var da vi snakket med en person som opplevde å bli presset for penger for at gjerningspersonen ikke skulle dele informasjon og materiale med vedkommendes familie. I sånne tilfeller, hvor det blir delt informasjon om gjerningspersonen og om hva som har skjedd, er Sikker Chat uvurderlig. Dette er personlige opplysninger man ikke ønsker å ha på eksterne servere, sier Møskeland.

Da RA snakket med Nettpatruljen i juni 2020 fortalte de at de mottar rundt 300 henvendelser i måneden via sosiale medier. Nå har tallet økt til det dobbelte, og de merker en spesielt stor økning på videodelingstjenesten TikTok hvor de nå har nærmere 300.000 følgere.

– Etter at vi ble aktive på TikTok har vi merket at gjennomsnittsalderen på de som tar kontakt har sunket. Vi får ikke henvendelser direkte på TikTok, men vi linker videre til Messenger. Da vi vokste veldig på TikTok i løpet av januar og februar i fjor, merket vi at gjennomsnittsalderen i meldingsinnboksen på Messenger sank med sju-åtte år, og at snittalderen gikk fra rundt 30 år til begynnelsen av 20-årene, sier Møskeland til RA.

– Vi skal være til stede der folk er, og det har definitivt hjulpet å være til stede på TikTok, legger han til.

---

SLIK FUNGERER SIKKER CHAT:

  • Sikker Chat brukes når du vil snakke om vanskelige og alvorlige ting med politiet, og vi vil sikre at dine personlige opplysninger blir håndtert på en ordentlig måte.
  • Politiets nettpatrulje, som er på Facebook, Messenger og Instagram, sender deg en lenke til Sikker Chat.
  • Når du klikker på lenken, flyttes samtalen fra sosiale medier og over i et sikkert chatrom. Der kan du også dele filer.
  • Du trenger ingen innlogging eller nedlastning av apper eller programmer.
  • Innhold i samtalen er ikke tilgjengelig for andre enn politiet etter at en samtale er avsluttet.

---

Mer fra Dagsavisen