Nyheter

Disse elevene fikk et maleoppdrag litt utenom det vanlige

25 elever har brukt tre dager på å lage et 21 meter langt kunstverk som viser historien fra tradisjonell oljeutvinning til grønn teknologi.

– Jeg synes dette er kjempekjekt. Det er noe vi aldri har gjort før – i alle fall ikke i så stor skala. Men det er jo litt slitsomt å stå med armene opp hele dagen også. Det er mye pirkearbeid, men veldig kjekt, sier Ulva Løland-Gundersen (18).

Hun er én av 25 elever fra kunst-, design- og arkitekturlinjen (KDA) på Bergeland VGS som har fått et maleoppdrag litt utenom det vanlige. VG3-elevene har nemlig fått i oppgave å male og dekorere den 21 meter lange veggen i teknologisenteret hos Intelligent Mud Solutions på Auglendsmyrå.

VG3-elever fra kunst, design og arkitekturlinja på Bergeland har fått i oppgave å male en 21 meter lang vegg hos Intelligent Mud Solutions.

Det hele startet med at CEO Pål Erik Johannessen hadde en tom og kjedelig kryssfiner-vegg som han ikke visste hva han skulle gjøre med. Han har samarbeidet med lærer Jan Steffensen og KDA tidligere, så han tok derfor en telefon til Steffensen for å høre om de var interessert.

– Jeg sa at vi har en 21 meter lang vegg, og lurte på om de kunne tenke seg å gjøre noe med den. Tanken var at motivet skulle gå fra olje og gass, som er det vi opprinnelig har laget teknologi til, til grønn teknologi. Vi ville ha noe som symboliserte og visualiserte det, og jeg synes resultatet er knallbra. Jeg er veldig stolt av dem, sier Johannessen til RA.

Mange kule uttrykk

Da RA var på besøk tirsdag var det mange elever i sving. Ulva brukte tiden på å «prikkmale» et rør med fester og bolter i den grønne delen av maleriet. Litt lenger bort på veggen, i midtdelen som handler om elektronikk og teknologi, står Alexander Escalona (18) og maler detaljene på et kretskort.

– Dette er veldig svært, og jeg har aldri jobbet med noe så stort før. Størrelsen er ganske utrolig, men jeg synes det er veldig kjekt å jobbe med, sier han.

– Det har gått ganske fort og effektivt, og læreren ble overrasket over hvor langt vi hadde kommet allerede den første dagen. Jeg liker dette veldig godt og synes vi har fått mange kule uttrykk ut av denne oppgaven, legger han til.

VG3-elever fra kunst, design og arkitekturlinja på Bergeland har fått i oppgave å male en 21 meter lang vegg hos Intelligent Mud Solutions.

Lærer Jan Steffensen er også fornøyd med prosjektet, men sier det også var litt av en utfordring.

– Det første jeg gjorde var å komme innom for å se på lokalene. Jeg sa det ikke, men jeg tenkte «Oi, dette var svært!». Jeg har jobbet med ganske store ting i 20 år, men aldri så stort som dette. Men det er bare kjekt med utfordringer. Og siden vi har samarbeidet før var jeg sikker på at dette kom til å bli bra, sier han.

25 elever – ett unisont bilde

Steffensen og elevene har planlagt malearbeidet i fire uker, og på mandag startet endelig den praktiske delen. Elevene startet med å male de store overflatene på tirsdag, mens onsdag og torsdag ble brukt på detaljarbeid.

– Vanligvis er man ute et par uker på sånne oppdrag, men fordi det er folk som jobber her har vi prøvd å presse oss litt. Vi kommer til å bruke tre dager, og elevene har jobbet veldig effektivt. Selve størrelsen er jo én ting, men det som kanskje er enda vanskeligere er at 25 elever skal lage ett unisont bilde. Det skal henge sammen og se ut som ett uttrykk, og det er veldig utfordrende, sier læreren.

En annen som lot seg imponere av VG3-elevene var fylkesordfører Marianne Chesak (Ap), som stakk innom lokalene for å se hvordan det gikk med elevene.

VG3-elever fra kunst, design og arkitekturlinja på Bergeland har fått i oppgave å male en 21 meter lang vegg hos Intelligent Mud Solutions.

– Jeg er skikkelig imponert. Både av at budskapet kommer fram, av reisen de viser og sammenhengen mellom olje og gass og det grønne skiftet. Og ikke minst er kunsten i seg selv veldig stilig. Det har gått ned noen arbeidstimer til dette, og det er kjekt å se entusiasmen til elevene. Det er gøy å få være med på noe som føles ekte og som skal stå lenge. I tillegg får de være med på et prosjekt fra idé til fullført arbeid ute i en bedrift, sier hun.

– Hva synes du om at private bedrifter tar initiativ til samarbeid som dette?

– Det er veldig positivt. Det er motiverende for elevene og det gir en litt annen type utfordring enn i klasserommet. Det er kjekt når de tenker nytt og annerledes så elevene får kommet seg ut i praksis, sier Chesak til RA.


Mer fra Dagsavisen