Nyheter

Slik skal de øke rekrutteringen til matbransjen

Utenlandsk arbeidskraft har forlatt reiselivsbransjen under pandemien. Nå skal kampanje rekruttere lokal ungdom.

Midt under pandemien lanserte NHO Reiseliv den nasjonale rekrutteringskampanjen «Smal deg frem». Målet er å få flere unge til å velge utdannings- og karrieremuligheter innenfor mat- og restaurantbransjen.

Kampanjen skal vare fram til 2023. I det reviderte nasjonalbudsjett for 2021, har Landbruks- og matdepartementet satt av 2 millioner kroner til oppstart av den nasjonale rekrutteringskampanjen.

Så langt har kampanjen vært en suksess. I fjor hadde kampanje over 800.000 visninger.

– Det er gøy å se at så mange har engasjert seg. Det er derfor gledelig å kunne meddele at vi nå viderefører kampanjen for å inspirere enda flere unge til å «smake seg frem» og søke seg inn på restaurant- og matfagene på videregående skole – for det er mangfoldige yrkesveier og muligheter i mat- og restaurantbransjen akkurat nå, sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv i en pressemelding.

Stabile skoletall – men folk slutter

Regiondirektør i NHO Rogaland, Tone Grindland, sier tallene til Restaurant- og matfag har vært stabile i Rogaland over flere år. I tillegg var det en god økning før inneværende skoleår.

– Mange har imidlertid valgt å forlate bransjen på grunn av pandemien. Dessuten har et lavere antall gjestearbeidere gjort at mange bedrifter i næringen har slitt med å opprettholde et normalt tilbud, sier Grindland til RA.

Det er viktig å sørge for god rekruttering i egne rekker

—  Tone Grindland, direktør NHO Rogaland

– Det er viktig å sørge for god rekruttering i egne rekker. Det har vi jo fått merke nå under pandemien, hvor mange utenlandske arbeidere har uteblitt. Det vil altså gjøre noe med forutsigbarheten til bedriften. Når du har fagfolk som selv er vokst opp med mat- og drikkekulturen, kan det gjøre noe med både forståelsen og formidlingen av produktet. Det betyr likevel ikke at tilflyttere fra inn- og utland ikke kan gjøre denne jobben, poengterer Grindland.

Reiseliv vil reise seg

Ifølge en rapport utført av Menon Economics, på oppdrag for NHO Reiseliv, vil norsk reiseliv vokse i årene som kommer. Den samlede reiselivsomsetningen i Norge vil vokse med 300 milliarder kroner i 2030. Dette tilsvarer en vekst på 45 prosent fra 2019, før pandemien.

Økningen vil være størst innenfor aktiviteter og kultur, med totalt 62 prosent fra 2019 til 20130.

Serveringstjenestene vil også ha høy vekst, 52 prosent, i samme periode.

Grindland forteller at reiselivet i Rogaland opplevde en sammenhengende vekst fra forrige nedgangsperiode i 2013/2014 og fram mot koronapandemien i 2020.

– Lokalbefolkningen er altså et viktig kundegrunnlag for reiselivet. I sommer opplevde faktisk mange regioner og bedrifter «all time high». Nordmenn er mer opptatt av mat og matkultur nå enn de har vært tidligere, og interessen gjelder også for lokal mat- og drikkeproduksjon, sier hun.

– Ifølge en undersøkelse NHO Reiseliv gjennomførte i fjor sommer, har norske ungdommer og unge voksne virkelig fått opp øynene for Norge og norske reiselivsprodukter. Denne målgruppen svarte at de ønsker å feriere i Norge også etter at det igjen blir vanlig med utenlandsreiser. I tillegg representerer Norge mye av det mange utenlandsmarkeder ønsker seg på en ferie.

Mer fra Dagsavisen