Nyheter

Norges største kranskip monterer seks 600 tonn tunge elementer

Planen var å åpne brua i april i år. Øyfolket må være litt tålmodige før de blir landfast, for alt blir ferdig først i juni.

Tirsdag starter jobben med å løfte på plass de seks elementene som blir Helgøy bru. Hvert element veier 600 tonn.

– For oss er dette en stor milepæl. Norges største kranskip fra Ugland, løfter på plass de seks 48 meter lange betongelementene. Hele jobben tar cirka en uke, forteller prosjektleder Åsbjørn Søyland i Rogaland fylkeskommune i en pressemelding tirsdag morgen.

Bruelementene blir satt på 17 stålrørspeler som er festet i havbunnen i Helgøysundet. Når de seks betongelementene er på plass, blir stålrørspelen støypt ut.

– Helgøysundet er stengt og på grunn av sikkerheten ber vi publikum holde seg unna arbeidsområdet, oppfordrer prosjektlederen.

Arbeidet med brua startet våren 2020. Planen var å åpne brua i april i år. Øyfolket må være litt tålmodige før de blir landfast, for alt blir ferdig først i juni.

– Arbeidet med å få godkjent brua har tatt lengre tid enn ventet. Forsinkelsen får ingen konsekvenser og ferjen går helt til brua blir offisielt åpnet, sier Søyland.

---

Fakta Helgøy bru:

Dette er fylkesvei 635 Helgøy-Mosnes:

  • Helgøy bru blir 270 meter lang og fire meter bred. Totalt er prosjektet 1880 meter vei med et kjørefelt og møteplasser.
  • Et totalentreprise-prosjekt (som betyr at entreprenør prosjekterer og bygger) med en kostnadsramme på 72 millioner kroner.
  • Hovedentreprenør er Vassbakk & Stol, i et arbeidsfellesskap med Skanska, som prosjekterer og bygger bru over Helgøysundet.

---




Mer fra Dagsavisen