Nyheter

MDG om parkeringsanlegg under Nytorget: – Får en fornemmelse av bakvendtland

Stavanger Parkering vil bygge parkeringsanlegg for 300 biler under bakken på Nytorget. Thomas Bendiksen i Stavanger MDG mener det er helt vilt.

– Jeg får en fornemmelse av bakvendtland, sier Miljøpartiet De Grønnes Thomas Bendiksen til RA.

Stavanger Parkering mener det vil være behov for flere parkeringsplasser i Stavanger, og de vil derfor bygge et anlegg med 300 parkeringsplasser under bakken på Nytorget.

– Vi har utarbeidet en sentrumsplan som sier noe om parkeringssituasjonen i Stavanger, og for ti måneder siden hadde vi en politisk sak om hvordan vi skal gjennomføre tiltakene i denne planen. Vi har et vedtak om at vi beholder Arkaden parkeringshall og P-Domkirkehallen som ikke var med i beregningen i sentrumsplanen. Da er vi allerede på plussiden med parkeringsplasser, sier Bendiksen før han fortsetter:

– Jeg er overrasket over planene til Stavanger parkering, og mener det er vilt. De drar fram et gammelt skjelett.

Slik ser Nytorget ut i dag.

– Jobber iherdig med å redusere utslipp

I forlengelse av kommunalutvalgets sak om gjennomføring av sentrumsplanens endringer for veinett og parkering i perioden 2021–2025 9. februar, ønsker Bendiksen å stille kommunedirektøren spørsmål om det er gjort nye vurderinger av behovet for parkeringsplasser i sentrum. Han ønsker å vite hvor mange parkeringsplasser det er i nærheten av Nytorget i dag, og om de kan brukes for å erstatte helt eller delvis de skisserte 300 parkeringsplassene under det gamle politikammeret.

– Vi har ikke regnet på klimabelastningen ved å bygge parkeringsanlegget, men kommunen jobber iherdig med å redusere utslipp og å nå klimamålene. Vi ligger foreløpig langt unna skjemaet. Det skal fortsatt være lov å parkere biler i sentrum, men vi må gjøre strengere tiltak. Da kan vi ikke redusere parkeringsplassene med én hånd, og si ja til prosjekt som øker utslippene med den andre hånden. MDG ønsker at flere skal velge å gå og sykle i stedet for å kjøre, og jeg mener det er uklokt og stikk imot overordnede føringer å i 2022 investere i flere parkeringsplasser, sier politikeren.

Det er foreløpig ikke bestemt hvor innkjøringen til det eventuelle parkeringshuset skal være, men Stavanger Parkering har vurdert en innkjøring i Bergelandsgaten. Det mener Bendiksen må avklares før man går videre med løsningen, dersom parkeringsanlegget skulle vise seg å få et politisk flertall.

– Ifølge sentrumsplanen skal Nytorget stenges for trafikk, og da må det sluses inn fra Bergelandsgaten. Jeg mener dette høres meningsløst ut, og det lukter trafikkork av dimensjoner hvis bilene skal sluses gjennom Bergelandsgaten til et bilfritt Nytorg, sier Bendiksen og legger til at planene strider med kommunens sentrumsplan.

Tenker trafikksikkerhet

Styreleder i Stavanger Parkering og gruppeleder i Stavanger Ap, Dag Mossige, er uenig med Bendiksen.

– Vi hadde planer om å rive parkeringsanlegget på Jorenholmen og bygge et nytt og større på Fiskepiren, men det ble det ikke noe av, og flere parkeringsplasser skal også fjernes fra sentrum. Derfor er disse planene definitivt innenfor sentrumsplanen, sier han til RA.

Han forklarer at det er flere grunner til at styret i Stavanger Parkering nå har et ønske om å bygge et nytt parkeringsanlegg under bakken på Nytorget.

– Styret har vært tydelig på at vi må ta noen grep når det gjelder trafikksikkerheten i området. Vi vil få bilene bort fra gatene og under bakken for å gjøre det tryggere for gående og syklende, og på denne måten legger vi til rette for miljøgater. I tillegg er det slik at rundt 100 av disse planene vil være erstatningsplasser for de som har soneparkering i området – ikke alle har parkering på egen tomt. Vi får bilene bort fra gatene, samtidig som det legges til rette for lading og nullutslippsbiler under bakken, sier Mossige før han fortsetter:

– Gjør vi ikke dette kommer trafikken til å spre seg rundt på Storhaug, og forbi skoler og barnehager.

Christian Tønnevold er daglig leder i Stavanger Parkering, og han forteller RA at en boligundersøkelse de har gjennomført viser at det er trangt om parkeringsplassene i området.

– Det finnes boliger helt ned til Nytorget, og vi vil at de skal ha levelige forhold rundt sine hus, sier han før han fortsetter:

– Det blir ikke flere parkeringsplasser enn det sentrumsplanen legger opp til. Vi endrer et gateareal, gjør det om til et miljøareal, og parkerer bilene under bakken. Vi kan kanalisere bilene gjennom Bergelandsgaten i stedet for gjennom boligsonene på Storhaug, og trafikksikkerhetsmessig vil det være den beste løsningen.


Mer fra Dagsavisen