Nyheter

Vaske-gründer (62) fra Sandnes vil ta over Norden: - Utrolig at ingen har gjort dette før

Legen ba Fred Thorkildsen finne noe annet å gjøre. Knærne tålte ikke gulvlegging lenger. Etter tre år med hard jobbing, og god hjelp fra USA, produserer nå 62-åringen vaskemiddel og utstyr som «alle» vil ha tak i.

Fred Thorkildsen drev familieforetaket i en årrekke. Gulv var det han kunne. I 2016 kom beskjeden fra legen. Han måtte finne annet å livnære seg på. Knærne tålte ikke gulvlegging lenger. Han kunne ha gitt seg. Pensjonsalderen er innen rekkevidde. I stedet ble 62-åringen gründer. I august fikk selskapet hans, Fasadevask1, patent på et type vaskemiddel som for alvor har planer om å ta over fasadevask-markedet. Ikke bare i Rogaland, men hele Norden.

Det hele begynte i 2017. Thorkildsen tenkte hardt på hva han kunne gjøre dersom han ikke kunne legge gulv mer.

– Jeg så rundt meg, og tenkte «fasadevask», det er noe alle må ha.

Først kjøpte han en høytrykksspyler og leide seg selv ut til å vaske hus, bygninger og gårdsrom. Men han var ikke fornøyd.

– Det ble så fort skittent igjen. Å vaske med høytrykksspyler er som å klippe plenen. Det er flott rett etterpå, men etter en uke må du ut med klipperen igjen. Slik er det med fasadevask også. Jeg var heller ikke fornøyd med de produktene som var på markedet.

Hjelp fra USA

Thorkildsen begynte å søke på nettet. Det måtte jo finnes noe som tar knekken på alger. Etter hvert fikk han øynene opp for noe som kalles «soft wash».

– Jeg hadde aldri hørt om det, men det er visstnok slik man vasker fasader i USA. Det viste seg å være en milliardindustri i Amerika. Jeg prøvde å komme i kontakt med noen av aktørene, uten hell. Plutselig en lørdag ringte en tilbake. Etter flere timer i telefonen var jeg helt gira.

– Amerikanerne var sjokkert over at soft wash-metoden ikke eksisterte i Norge. Og det var jo egentlig jeg også. Det er utrolig at ingen har gjort dette før.

Etter hvert skaffet Thorkildsen seg oppskriften til vaskemiddelet. Han fikk også kjøpe utstyret som må brukes i USA. Vaskebilen hans ser ut som en brannbil, med tanker, slanger og pumper bak på pickupen.

Fasaden holder seg grønskefri fire til seks ganger lenger enn høytrykkvask.

—  Fred Thorkildsen

– Vasker hus på 1,5 time

Thorkildsen forklarer hva soft wash er.

– Produktet er en nøye kjemisk sammensetning. Produktet sprutes på fasaden. Jeg har utstyr som kan skyte 15 meter. Deretter spyler jeg av med vanlig vann, ikke høytrykk. Etterpå legger jeg på en væske som nøytraliserer produktet. Å vaske et hus vil ta 1,5 time, sier Thorkildsen.

– Fasaden holder seg grønskefri fire til seks ganger lenger enn med høytrykksvask, legger han til.

Oppskriften til vaskemiddelet gikk Thorkildsen med i lommen i et halvt år. Han trengte noen å produsere vaskemiddelet på en industriell måte. Han tok kontakt med NOS, Norwegian Oilfield Supply, på Forus.

– Forståelig nok var de skeptiske. Mange som kommer til dem sier de har «funnet opp hjulet på nytt». Jeg fikk mange avslag, men ga meg ikke. Til slutt ba jeg dem prøve produktet. Dersom de ikke likte det, ville de aldri høre fra meg igjen. Så sikker var jeg, sier Thorkildsen.

Fred Thorkildsen har investert mye i spesielt vaskeutstyr, men nå tikker det stadig flere oppdrag inn.

NOS: – Truffet 100 prosent

Odd Inge Vinningland hos NOS sier det tok litt tid før Thorkildsen fikk overbevist Forus-bedriften.

– Han banket en del på døren vår. Jeg er glad han fortsatte å banke, sier Vinningland og fortsetter:

– Kjemien er ikke hele nøkkelen. Det er kombinasjonen med kjemien og utstyret som er grunnen til hans kjempesuksess. Han har truffet 100 prosent. Jeg kjenner ikke til andre som har det utstyret og den kjemiske blandingen som han kom med, sier Vinningland til RA.

NOS-selgeren mener produktet er trygt. Han kaller samarbeidet en «reise». Nå produserer Forus-selskapet fast til Fasadevask1.

– For to år siden produserte vi to-tre paller. Hittil i år har vi produsert oppimot 50 paller, forteller Vinningland.

Franchise – vil ta over Norden

Thorkildsen og Fasadevask1 har sikret seg eneretten til å selge produktet i Norge. På sikt vil han ikke bare ta markedsandeler i Rogaland og Norge, men også Norden.

– Etterspørselen har tatt helt av. Oppdragslisten vokser. Jeg tror vi bare vil vokse, og jeg ser muligheter i nabolandene i Norden. Jeg har investert mye penger, men potensialet til å tjene penger er stort. Jeg har også begynt å kurse andre, slik at de kan starte for seg selv. Vi har blitt en franchise, forklarer Thorkildsen.

En av franchisetakerne er Andreas Eidsaa, kirkeverge i Sandnes, som i mars startet Rogaland fasadevask. Vaskemiddel og utstyr kjøper han av Fasadevask1.

– Jeg ble imponert over effekten og valgte å investere i utstyr selv. På grunn av koronapandemien hadde jeg mye tid til overs. I starten vasket jeg selv på kveldstid og i helgene. Nå har jeg ansatte. Jeg er overrasket over veksten. En vanvittig pågang fra privatpersoner og bedrifter. Mitt inntrykk er at også husvask er en tjeneste folk vil betale for. Før var det noe man skulle fiske selv, sier Eidsaa, som understreker at det ikke er Rogaland fasadevask som vasker kirkebyggene i Sandnes.

Vaskebilen til Fred Thorkildsen ser ut som en brannbil.

Mer fra Dagsavisen