Nyheter

Vil ha flere bysykler der folk bor

Det er flere grunner til hvorfor det bør komme flere bysykler ut i gatene. Én av grunnene er at da kan folk kan sykle til sentrum uten å være redd for at noen skal stjele sykkelen, mener Frode Myrhol (FNB).

– Jeg har tenkt mye på dette med å eie egen sykkel i Stavanger, og å måtte sette den fra seg i sentrum eller på en togstasjon. Mange kvier seg nok for å gjøre det fordi så mange sykler blir stjålet. Derfor tenker jeg at det er viktig å få ut flere bysykler, spesielt i boligområder, slik at folk kan sykle til sentrum uten å være redd for at noen skal stjele sykkelen. På den måten er bysykkelen et kjempebra supplement, sier formannskapspolitiker Frode Myrhol (Folkeaksjonen Nei til mer bompenger).

I formannskapet forrige uke ble mobilitetsplanen behandlet. Der ble et forslag om å øke antall bysykler enstemmig vedtatt. I vedtaket heter det at «Formannskapet påpeker viktigheten av at det utplasseres langt flere bysykkelstasjoner i de sentrumsnære bydelene av Stavanger. Disse stasjonene må plasseres strategisk i boligbebyggelsen slik at bysykkelen blir et alternativ på de korte reisene for flest mulig.». Det ble videre vist til et kart over etablerte og planlagte bysykkelstasjoner som ifølge forslaget viser store hull der folk bor.

Et fullgodt alternativ

«Formannskapet er sterkt bekymret for at den foreslåtte strategien rundt utplassering av bysykkelstasjoner ikke vil bidra til at flere velger bort bilen, når det blir lang avstand fra bolig til bysykkelstasjoner. Det må også plasseres ut flere bysykkelstasjoner sentralt i selve sentrumskjernen, i sentrum i dag finnes det kun bysykkelstasjoner i randsonen, noe som heller ikke bidrar til at bysykkelen er et godt alternativ», står det i vedtaket.

– Problemet er at det nesten ikke er bysykkelstasjoner der folk faktisk bor. De er i ytterkanten og i nærheten av institusjoner. Det hjelper ikke at det står bysykler ved fotballbaner og togstasjoner, for du skal jo kunne komme deg til fotballbanen og togstasjonen. Og da må sykkelen være i nærheten av der du bor. Jeg synes plasseringen kanskje er litt misforstått, sier Myrhol.

– Bysykkelen er et reelt og fullgodt alternativ for folk flest. Nå var vi veldig tydelige i formannskapet på dette, så nå håper jeg noe kan skje, legger han til.

En naturlig utvikling

På det vedlagte kartet er det merket hvor det er etablerte bysykkelstasjoner og hvor de planlagte stasjonene kan komme. Her har administrasjonen kommet med forslag til plasseringer, og i tillegg har kommunedelsutvalgene kommet med spesifikke innspill.

– Plasseringen av disse syklene er veldig viktig. Som sagt ønsker vi flere bysykkelstasjoner i nabolagene, men også i mer sentrale deler av sentrum. Jeg synes det er merkelig at det ikke er plassert ut bysykler ved Sølvberget, for eksempel. I dag er det stasjoner i randsonen av sentrum, men ikke på selve sentrumshalvøya, sier Myrhol.

Formannskapspolitiker Sissel Knutsen Hegdal (H) sier partiet hennes har jobbet aktivt med bysykkelsatsingen i flere perioder, og at de har vært med på reisen fra Forus Næringspark, til sentrumskjernen og videre utover i bydelene. Hun synes det er veldig positivt at hele formannskapet står sammen i denne saken og at det er «midt i blinken» med tanke på kommunens ambisjoner.

– Bysykkelsatsingen er noe som har bygd seg opp over flere år, så at bysykkelstativene nå i større grad skal plasseres i boligområdene tenker jeg er en naturlig utvikling. Stikkordet er tilgjengelighet for folk der de bor og jobber, for da får vi økt bruk og god utnyttelse av investeringene vi gjør. Det koster, men det er absolutt den veien vi må gå, sier Knutsen Hegdal.

Hadde vært bekymret

Den siste tiden har RA skrevet flere saker om sykler og sykkeltyveri. Tirsdag skrev vi om Brian Davis som ble frastjålet en elsykkel til en verdi av nærmere 30.000 kroner. Dagen etter gikk Frps Leif Arne Moi Nilsen ut og fortalte at han «satt kaffen i halsen» da han leste saken om Davis og politiets lave oppklaringsprosent.

Som nevnt tror Myrhol at mange kvier seg for å parkere sykkelen i byen i frykt for at den kan bli stjålet, og at bysyklene derfor er et godt alternativ. Knutsen Hegdal har nylig investert i sin egen elsykkel, og hun sier hun er veldig bevisst på hvor hun setter den fra seg.

– Vi har en attraktiv ordning gjennom arbeidsgiver ved at vi kan låse den inn når vi kommer på jobb. Men dersom man ikke har det, og er avhengig av å sette den fra seg i byen. Jeg hadde nok vært litt bekymret for å parkere den i sentrum, sier hun.

– Elsyklene koster jo ganske mye, og det er en stor investering for folk flest. Det er viktig med sikre sykkelparkeringer, og så må vi se på om dette er noe som kan tilrettelegges via arbeidsgiver eller det offentlige. Det er et problem mange sliter med, og selv med de sikreste låser og kjettinger har man ingen garantier. Vi kan ikke ha det sånn at folk kvier seg for å parkere sykkelen sin, legger Sissel Knutsen Hegdal til.

Mer fra Dagsavisen