Nyheter

Dette gjør Stavanger kommune for å holde sykkelen din trygg

... og dette kan du gjøre selv.

Tidligere denne uken skrev RA om Brian Davis som ble frastjålet en sykkel til en verdi av nærmere 30.000 kroner. Det hele ble fanget på kamera, men saken ble henlagt dagen etter den ble anmeldt, forklarte Davis. Han stilte spørsmål rundt hvorfor ikke politiet gjør noe, og videre hva som er poenget med sykkelsatsing i Stavanger «når sykler blir stjålet «hele tiden» uten at noen bryr seg». I samme sak kom det også fram at politiets oppklaringsprosent når det gjelder sykkeltyverier er på to prosent.

Dagen etter gikk Frps Leif Arne Moi Nilsen ut og sa at han «satt kaffen i halsen» da han så saken om Davis og politiets oppklaringsprosent. Han mener politiet generelt gjør en veldig god jobb, men at en oppklaringsprosent på to prosent nærmest er det samme som ingenting.

Holger Pansch, rådgiver for sykkelsatsingen i Stavanger kommune, sier seg enig i at sykkeltyverier er et problem. Også for kommunen hadde det vært ønskelig med en høyere oppklaringsprosent, fordi det kanskje vil bidra til at enda flere velger sykkelen, sier Pansch.

– Vi får en del henvendelser angående sykkeltyverier, og det er tydelig at det er et problem. Det er litt begrenset hva kommunen kan gjøre for å forhindre det, annet enn å legge til rette for gode og sikre parkeringsmuligheter. Sikkerhet er absolutt et tema hos oss, og vi vil fortsette å jobbe med å gjøre sykkelparkeringen så sikker som mulig, sier Pansch til RA.

Godt brukte bokser

Et av tilbudene i Stavanger kommune er Cyc-Lok-boksene, hvor du kan parkere sykkelen og henge fra deg regntøy, hjelm og bagasje i din egen låste boks, mot betaling. Cyc-Lok sykkelbokser finnes under Domkirkeplassen, på Stavanger stasjon/Byterminalen, ved Hinna park og ved Tvedt-senteret.

Av de fire Cyc-Lok-lokasjonene er det parkeringen under Domkirkeplassen som er mest brukt, og kommunen får av og til tilbakemelding på at boksene er opptatt. I september ble boksene tatt i bruk 93 ganger av 77 forskjellige personer.

– Foreløpig har vi ingen konkrete planer om å sette opp flere Cyc-Lok-bokser, men det er noe vi følger med på og evaluerer. I første omgang prøver vi oss litt fram for å se hvordan etterspørselen er. Cyc-Lok-boksene er nok de beste, rent sikkerhetsmessig. I tillegg er de rimelige, og det koster kun ti kroner for å stå parkert i 12 timer. Prisene kan justeres, men vi ønsket å starte med en lav pris slik at prisen ikke skal være et hinder for folk, sier Pansch.

– Men vi har også en liten utfordring med disse boksene, og det er plassen. De har fint plass til en vanlig sykkel, men de har ikke plass til sykkel med vogn eller transportsykkel, som jo begynner å bli ganske populært nå. Det er noe vi følger med på, og vi jobber for å se om vi kan finne løsninger, legger han til.

I tillegg til de nevnte Cyc-Lok-boksene er også kommunen i gang med å plassere ut nye A-stativer. A-stativene gir mulighet til å feste både ramme og front- og bakhjul inntil stativet, i motsetning til de gamle stativene hvor du triller forhjulet inn.

– Parkeringsmessig er A-stativene bedre fordi sykkelen står mer stabilt og du får mulighet til å låse fast hele sykkelen. Problemet er dersom noen kommer med en stor tang eller proffe verktøy. Da klarer de å komme seg gjennom det meste av låser. Vi har opplevd at det har skjedd midt på dagen i sentrum, og det er det vanskelig å beskytte seg mot, sier Pansch.

Alle kan gjøre noe

Det finnes også andre alternativer dersom en ønsker å parkere innendørs. Blant annet har P-Arketten et eget rom med 51 plasser for sykkel i 2. etasje i p-hallen ved konserthuset, Jorenholmen har 48 plasser (driftes av Stavanger sentrum AS og er et tilbud til ansatte i medlemsbedriftene) og det er sykkelhoteller ved Stavanger og Mariero stasjon (driftes av Kolumbus og BaneNOR).

Pansch forteller at kommunen har en egen samleside for alt som har med sykkel å gjøre, og at man på denne siden vil finne svar på mange spørsmål både rundt parkering og sykkelveier. Videre sier Pansch at man kan melde fra via Varsle om feil (VOF) dersom man finner en gjenglemt sykkel. Dette gjelder både dersom sykkelen er i brukbar stand eller hvis den er ødelagt. Sykkelen blir hentet av kommunens driftsavdeling. Er den i god stand blir den lagret, mens ødelagte sykler går i stålavfall til gjenbruk. Pansch opplyser at det er viktig å notere ned rammenummeret på sykkelen for å enklere finne den dersom den blir borte eller stjålet.

Pansch sier kommunen gjør det de kan for å etablere sikre sykkelparkeringer, men han mener også at hver og en kan gjøre små ting for å sikre syklene sine.

– Det første man må gjøre er selvsagt å låse sykkelen. Den beste måten å gjøre det på er å låse fronthjul, bakhjul og ramme. Videre kan det vært lurt å ta med seg små, løse gjenstander når man går fra sykkelen, som for eksempel speedometer og lys. Ellers kan det også lønne seg å si ifra, enten til personen det gjelder eller til politiet, dersom man ser noen som tukler med en sykkel. Mange går bare forbi uten å si noe, men det kan være greit å holde litt øye med hverandre, sier han.

---

TIPS FOR Å UNNGÅ SYKKELTYVERI:

  • Lås sykkelramme og bakhjul til et sykkelstativ eller en solid stolpe. En solid lås – eller to – virker avskrekkende på tyvene.
  • Ikke la sykkelen stå ute om natten.
  • Parker sykkelen på godt synlige steder og gjerne der mange mennesker ferdes.
  • Ta med deg setet eller andre løse deler
  • Registrer sykkelen i Falcks sykkelregister
  • Ved spesielt dyre sykler anbefales det å kjøpe en egen verdigjenstandsforsikring.

Kilde: Gjensidige.

---

Mer fra Dagsavisen