Nyheter

Hadia Tajik: – Nå må det bli vanlige folks tur

Tirsdag ble Solberg-regjeringen sitt siste budsjettforslag offentliggjort. Et budsjett for økte forskjeller, mener Hadia Tajik (Ap).

– Høyreregjeringen har lagt fram nok et budsjett for økte forskjeller, med nye kutt i formuesskatten, skriver Hadia Tajik, nestleder i Arbeiderpartiet og partiets finanspolitiske talsperson, i en e-post til RA.

Hun mener dette er feil prioritering.

– Nå må det bli vanlige folks tur, sier Tajik.

Regjeringens kutt i formuesskatten er beregnet til 535 millioner kroner påløpt og 425 millioner kroner bokført, og regjeringen beskriver dette som en prioritet. Fra 2013 til 2021 ble formuesskatten kuttet med ti milliarder kroner. I tillegg foreslår regjeringen å redusere formuesverdien av aksjer og driftsmidler til 50 prosent av formuesskattegrunnlaget. Samtidig økes bunnfradraget til 1,6 millioner kroner.

Høyreregjeringen har brukt det siste året på å lage budsjettet, og den nye regjeringen får kun noen uker på seg til å sette sitt preg på det. Tajik forsikrer om at det kommer de til å gjøre.

– Vårt arbeid for å prioritere vanlige folk starter fra dag én, sier Ap-nestlederen.

– Enkeltheter i budsjettet må vi ta etter at en ny Ap-ledet regjering har tiltrådt. Nå har Erna Solberg akkurat søkt avskjed, i morgen legges det fram en ny regjeringsplattform og på torsdag får vi ny regjering. Deretter starter jobben med budsjettet, legger hun til.

Kommer tilbake til konkrete endringer

Et av den avtroppende regjeringens forslag i statsbudsjettet er å kutte i oljepengebruken. De foreslår å bruke 322,4 milliarder kroner i 2022, hvilket tilsvarer 84,4 milliarder kroner mindre enn i år. Det tilsvarer 2,6 prosent av oljefondet ved inngangen til året, ned fra 3,6 prosent i år. Dermed er oljepengebruken innenfor den såkalte handlingsregelen på tre prosent.

Finansdepartementet skriver i en pressemelding at gjenåpningen av samfunnet har gitt høy fart i norsk økonomi.

– Den økonomiske krisen er nå i all hovedsak over, og store deler av næringslivet venter høy vekst framover, skriver departementet.

Tajik mener at det hele tiden har ligget i kortene at oljepengebruken må ned til et normalt nivå igjen etter ekstraordinære budsjettår som følge av koronapandemien. Hun påpeker at den nye regjeringen vil ta stilling til hva som er riktig nivå, når de ser helheten i budsjettforslaget, inkludert hvilket handlingsrom som finnes.

– Vi må komme tilbake til konkrete endringer, men allerede nå kan vi slå fast at vår regjering vil prioritere vanlige folks liv og hverdag og ikke de rikeste i landet, slik vi har sett de siste åtte årene, sier politikeren.

Tajik sier at det viktigste for dem er at folk har trygge jobber å gå til, at velferdsstaten stiller opp for folk uavhengig av størrelsen på lommeboka eller bosted, og at de får til en mer rettferdig klimapolitikk som skaper arbeidsplasser.

– En Arbeiderpartiledet regjering vil føre en aktiv næringspolitikk som kutter utslipp og skaper arbeidsplasser, og det vil også være viktig for Rogaland, sier hun.

Vil sikre gode liv

Aps nestleder mener det vil kreve mer enn ett budsjett for å rette opp åtte år med høyrepolitikk.

– Den Arbeiderpartiledet regjeringen skal bruke hver eneste dag de neste fire årene på å styrke velferden, sikre gode liv i hele landet og kutte klimagassutslippene, sier Tajik til RA.

Statsbudsjettet som ble lagt fram tirsdag er den avtroppende regjerings siste forslag. Det er forventet at den nye regjeringen vil gjøre endringer før det endelige budsjettet vedtas gjennom Stortingets ordinære budsjettbehandling.

---

Forslag til statsbudsjettet for 2022 for Rogaland:

Samferdsel:

Disse veiene får bevilgninger:

  • E39 Sørmarka–Smeaheia (Sykkelstamveien) i Sandnes og Stavanger kommuner: Regjeringen prioriterer midler til prosjektet, som inngår i Bypakke Nord-Jæren, en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren. Prosjektet utgjør første etappe av utbyggingen av en høystandard sykkelvei langs E39 mellom Sandnes og Stavanger. Det omfatter bygging av sykkelvei på en strekning som er om lag 12 km.
  • E39 Eiganestunnelen i Stavanger kommune: Regjeringen prioriterer midler til sluttoppgjør for prosjektet og til å finansiere utbedringen av Byhaugtunnelen som er en del av prosjektet.
  • 509 Sør-Tjora – Kontinentalvegen (Transportkorridor vest) i Sola kommune: Det legges opp til å bruke bompenger til oppstart av prosjektet, som inngår i Bypakke Nord-Jæren, en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren. Prosjektet omfatter utvidelse av om lag 2,5 km av dagens vei fra to til fire kjørefelt og sykkelvei/fortau fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen på rv. 509 med en arm ned mot havn og næringsområder i Risavika i Tananger. Høyre kjørefelt i hver kjøreretning forbeholdes buss og tyngre næringskjøretøy.
  • E39 Rogfast i Bokn, Kvitsøy og Randaberg kommuner: Regjeringen prioriterer midler til prosjektet, som er det første ferjeavløsningsprosjektet på ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Prosjektet omfatter bygging av en 26,7 km lang undersjøisk tunnel i to løp mellom Harestad og Laupland og en 3,7 km lang tunnelarm til Kvitsøy. På Bokn blir det bygd 2,7 km vei i dagen, og dagens kryss blir bygd om. Tilknytning til eksisterende E39 i Randaberg skjer i Harestadkrysset, som er planlagt gjennomført som del av prosjektet E39 Smiene – Harestad innenfor Bypakke Nord-Jæren.
  • 13 Ryfast i Strand og Stavanger kommuner: Regjeringen prioriterer midler til restfinansiering av prosjektet rv. 13 Ryfast. Hele prosjektet ble åpnet for trafikk i april 2020.
  • E39 Osli–Hove i Sandnes kommune: Det legges opp til å bruke bompenger til oppstart av prosjektet. Prosjektet er første byggetrinn av E39 Ålgård–Hove og inngår i Bypakke Nord-Jæren som er en del av byvekstavtalen for Nord-Jæren.
  • Diverse tiltak: Det planlegges å bruke midler til blant annet å videreføre arbeidet på E134 Espelandssvingene i Vindafjord kommune.

Jernbane:

  • Utvikling av Jærbanen, Sandnes, Klepp, Time og Hå kommuner: Regjeringen prioriterer midler for å videreutvikle dagens togtilbud på Jærbanen. Dette inkluderer planlegging og avklaringer på kommunedelplannivå for et mulig dobbeltspor på strekningen Sandnes-Nærbø, i tråd med byvekstavtalen for Nord-Jæren, og planlegging av vendespor på Ganddal. Utvikling av Jærbanen styrker lokal- og regiontrafikken på Nord-Jæren, og bidrar til nullvekstmålet i byområdet. Et vendeanlegg på Ganddal vil doble antall avganger mellom Ganddal og Stavanger, til fire avganger i timen.

Kyst:

Tiltak i farvannet: Regjeringen foreslår totalt 283 millioner kroner til investeringer i farvannet, i tillegg til midler til Stad skipstunnel. Midlene fordeles av Kystverket. I Rogaland planlegges følgende større farvannsutbedringer i 2022:

  • Ferdigstilling av innseiling Maurholen, Eigersund kommune.

Byområder og kollektivtransport:

Byvekstavtale for Nord-Jæren 2019–2029. Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner: Byvekstavtalen ble inngått i 2020. Elementene i bompengeavtalen fra 2019 er ivaretatt i byvekstavtalen. Regjeringen prioriterer statlige bidrag til byvekstavtalen i 2022. Fordeling av midler er som følger:

  • Om lag 250 millioner kroner til gang-, sykkel- og kollektivtiltak langs riksvei. Midlene brukes til å videreføre utbyggingen av flere delstrekninger på E39 Sykkelstamveien.
  • Om lag 240 millioner kroner i belønningsmidler som blant annet skal brukes til drift av kollektivtrafikk.
  • Om lag 500 millioner kroner til Bussveien, som omfatter bygging av et sammenhengende høykvalitets bussystem på Nord-Jæren.
  • Om lag 180 millioner kroner til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud, fordelt med om lag 90 millioner kroner på hver av ordningene. Midlene til bedre kollektivtilbud går blant annet til infrastrukturtiltak som gir fortrinn for kollektivtrafikken, elektrifisering av bussene.
  • Om lag 50 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk, som skal brukes til prisreduksjon i takstsonen for Nord-Jæren samt takstreduksjon for dagspass og periodepass.
  • Om lag 50 millioner kroner for å kompensere for reduserte bompengeinntekter som følge av lokalt vedtak om å fjerne rushtidsavgiften (tidsdifferensierte takster).
  • Om lag 25 millioner kroner til stasjons- og knutepunkter langs jernbanen, som skal brukes til planlegging av tiltak for å bedre atkomsten til Sandnes stasjon.
  • Tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler, Haugesund kommune: Regjeringen foreslår et nytt tilskudd til mindre byområder utenfor ordningen med byvekstavtaler og belønningsavtaler. Det skal legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet. 30 millioner kroner er prioritert til ordningen i 2022. Ordningen omfatter byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik). I 2022 legges det opp til å tildele 2–3 byer midler fra denne tilskuddsordningen.

Flom- og skredsikring:

  • Regjeringen foreslår å bevilge over 660 millioner kroner til Norges vassdrags- og energidirektoratets arbeid med forebygging av flom- og skredskader, gjennom kartlegging av flom- og skredutsatte områder, overvåking, varsling, sikringstiltak, bistand til kommunenes arealplanlegging og arbeidet med overvann samt krise- og hastetiltak. Om lag 445 millioner kroner av dette går til arbeidet med kartlegging og gjennomføring av ulike sikringstiltak. Foreløpig oversikt viser at sikringstiltak i Rogaland vil bli prioritert i 2022. Herunder pågående flomsikringsprosjekter og utredning av flomsikringstiltak.

Fritidskortordning:

  • Regjeringen foreslår 225 millioner kroner til å starte nasjonal utrulling av fritidskortet fra høsten 2022. Haugesund, Hå, Sokndal og Stavanger er blant kommunene som skal deltar i oppstarten av den nasjonale ordningen fra høsten 2022. Ordningen med fritidskort skal bidra til å dekke utgifter til faste, organiserte fritidsaktiviteter for barn og ungdom fra det året de fyller 6 år, fram til året de fyller 18 år.

Haugesund Sjukehus:

  • Regjeringen foreslår en samlet låneramme på 722 millioner kroner til byggetrinn 2 ved Haugesund sykehus i Helse Fonna.

Museum:

Regjeringen foreslår:

  • å bevilge 16,5 millioner kroner til Norsk Oljemuseum. Dette inkluderer inntil 1,5 millioner kroner til å gjennomføre et historisk dokumentasjonsprosjekt av Kielland-nettverkets arbeid og de overlevende og etterlattes opplevelser. Det foreslås i tillegg 6,5 millioner kroner over Arbeids- og sosialdepartementets budsjett til samme prosjekt.
  • å bevilge 1 million kroner i økt driftstilskudd til Haugalandmuseet for å legge til rette for faglig styrking og bidra til økt samarbeid med Sunnhordland museum. Dette er en oppfølging av museumsmeldingen der løft for kystkultur er pekt ut som et viktig satsingsområde.
  • å bevilge 1 million kroner i økt driftstilskudd til Interregionalt marinarkeologisk samarbeid (IRMAS) mellom Museum Stavanger, Norsk Folkemuseum og Museum Vest. Dette er en oppfølging av museumsmeldingen der aktiv samhandling er pekt ut som ett av flere viktige mål for museumssektoren framover.

Nysnø:

  • Nysnø er hittil tilført 2 425 millioner kroner i kapital. For å øke selskapets investeringskapasitet foreslår regjeringen å bevilge 900 millioner kroner til selskapet i 2022. Midlene skal rettes mot unoterte vekstbedrifter som kommersialiserer klimavennlig teknologi. Nysnø er lokalisert i Stavanger og har tolv fast ansatte. Nysnø investerer i selskaper over hele landet.

Områdesatsinger:

  • Regjeringen foreslår å bevilge 13 millioner kroner til områdesatsinger i Stavanger. Av dette er 6 millioner kroner over KMDs budsjett.

Regionale utviklingsmidler:

  • Regjeringen foreslår å bevilge 32,2 millioner kroner til Rogaland fylkeskommune.

Scenekunst:

Regjeringen foreslår:

  • å gi 700 000 kroner i økt driftstilskudd til RAS – Regional Arena for Samtidsdans som ledd i regjeringens satsing på å styrke infrastrukturen for scenekunst, jf. Strategi for scenekunst 2021–2025.
  • å gi 1,2 millioner kroner til Opera Rogaland til styrking av operavirksomheten og talentsatsing som ledd i regjeringens satsing på å styrke infrastrukturen for scenekunst, jf. Strategi for scenekunst 2021–2025.

Stavanger Urban Folkehøgskole:

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,6 millioner kroner til oppstart av Stavanger Urban Folkehøgskole fra høsten 2022.

Forskning og innovasjon i næringslivet:

  • Bevilgningene til næringsrettet forskning og innovasjon er betydelig styrket siden regjeringen tiltrådte i 2013. Regjeringen prioriterer om lag 8,6 milliarder kroner til næringsrettet forskning og innovasjon i 2022. Beløpet omfatter bevilgningene over Nærings- og fiskeridepartementets budsjett og anslagene for Skattefunn og Investorfradraget. I tillegg har regjeringen sørget for norsk deltakelse i en rekke nye EU-programmer, og prioriterer blant annet 192 millioner kroner i 2022 til norsk deltakelse i EUs nye investeringsprogram, InvestEU. Bevilgningene til næringsrettet forskning og innovasjon kan komme næringslivet i Rogaland til gode.
  • Gjennom budsjettforslaget for 2022 legger regjeringen blant annet til rette for en ny utlysningsrunde under Grønn plattform. Formålet med ordningen er å skape samfunnsøkonomisk lønnsomt og bærekraftig næringsliv som bidrar til grønn omstilling. I 2021 ble det tildelt om lag 1 milliard kroner til elleve store hovedprosjekter under Grønn plattform. Prosjektene har deltakere fra alle landets fylker, inkludert 13 aktører fra næringslivet/offentlig sektor og 1 FoU-aktør i Rogaland.
  • I 2020 innvilget Forskningsrådet 142,2 millioner kroner i tilskudd til 151 prosjekter i næringslivet i Rogaland. I 2020 innvilget Innovasjon Norge totalt 850 millioner kroner i tilskudd, lån og garantier til 692 foretak i Rogaland.

---

Mer fra Dagsavisen