Nyheter

Foreslår bompengeøkning: - Be om utsettelse

Ferde foreslår én krone økning for vanlige biler og to kroner for tungtransport i bomringen på Nord-Jæren.

Onsdag har styringsgruppen i Bymiljøpakken møte. En av sakene som skal behandles er Ferdes forslag om å øke bomsatsene i bomringen.

Ferde foreslår å øke fra 23 til 24 kroner for vanlige biler i takstgruppe 1, og fra 58 til 60 kroner for tunge kjøretøy i takstgruppe 2. I prosent er én krone 4,3 prosent for lette kjøretøy.

Med bombrikke koster en passering 18,40 kroner.

I saksdokumentene står det at takstene skal justeres i samsvar med prisutviklingen. Forrige gang de ble justert var 1. februar 2020.

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (FrP) ber ordførerne i styringsgruppen om å utsette saken. Steffensen mener det er helt unødvendig å øke satsene nå.

– Det vil være meningsløst av styringsgruppen å vedta takstøkninger nå på onsdag. Her må vi avvente regjeringsforhandlingene og statsbudsjettet som skal vedtas før jul. Nå er det jo vanlige folks tur, og i Rogaland er det ingenting som er mer vanlig enn å kjøre bil, så her forventer jeg at det blir tatt grep, sier Steffensen til RA.

Stortingsrepresentant og 1. kandidat for Rogaland FrP, Roy Steffensen.

Han påpeker at Ap har lovet at det skal drysse 3,8 milliarder på Nord-Jæren.

– Milliarder til både til samferdselsprosjekter og kollektiv, men også til kommunene og fylkene, så det er ingen grunn til å forhaste seg. Nå gjelder det å ha is i magen. De tre partiene har flertall sammen så det er vel ingen av partiene som vil forhandle dette bort? Nei, nå bør vi forvente milliardoverføringer til bymiljøpakken allerede 1. januar 2022, og ikke at regningen lempes over på bilistene, på helt vanlige folk, sier Frp-politikeren.

– Ap har også snakket på inn- og utpust om at det statlige bidraget skal være 70 prosent i store prosjekter i og rundt de største byene.

Chesak: – To forskjellige ting

Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) understreker at det ikke er snakk om en reell bompengeøkning.

– Denne økningen på én krone er kun for å holde samme prisnivå. Egentlig er det en automatisk justering. Jeg er overrasket over at vi skal ha et vedtak på det. Dette skulle gått automatisk, sier Chesak.

Marianne Chesak (Ap), fylkesordfører i Rogaland.

– Man må ikke blande her. Det står i stortingsproposisjonen at prisnivået skal holde seg på samme nivå. Hadde vi holdt samme kronenivå, ville prisen i bomringen i realiteten gått ned. En konsumprisjustering handler ikke om statlige tildelinger, legger fylkesordføreren til.

Hun er helt med på at hennes eget parti har lovet å øke den statlige andelen.

– Det har Ap sagt. Men det viktigste nå er at det forventes en egenfinansiering på 20 prosent fra lokalt hold på nye pakker. Det er noe som gjør at budsjettet på fylkesveiene ryker dersom det for eksempel skal komme nye prosjekter i Haugesund.

Borgli: – Folk er forbannet

Siden Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er på ferie, er det Pål Morten Borgli (FrP) som møter for Sandnes i styringsgruppen.

Han forteller at gruppen skal ha et formøte tirsdag. Borgli sier at hele Bymiljøpakken må ses på nytt.

– Det mangler penger. Hva gjør vi med prosjektene? Vi er nødt til å se på kostnadene. Vi kan ikke bare jakte økte inntekter. Det er ikke folk med på. Folk er forbannet. Vi politikere må besinne oss forhold til utforming av prosjektene, sier Borgli.

Borgli sier regionen fortsatt skal stresse staten på statlig finansiering.

– 70 prosent. Kommer det mer penger, så må det komme de som kjører til gode, sier varaordføreren i Sandnes.

Varaordfører Pål Morten Borgli (FrP)

Wirak: – Henger ikke i hop

Wirak sier han ikke er med på bompengeøkning utover konsumprisindeksen. Wirak har flere ganger sagt at Bymiljøpakken-regnestykket ikke går i hop.

– Jeg håper at alle snart tar innover seg at forutsetningen er feil. Andelen elbiler øker mer enn antatt. De kjører for halv pris. Opptrappingen av antall elbiler vil bare øke. Alternatives for å løse dette er å kutte standarden i prosjektene. Gangfelt i stedet for undergang, et kollektivfelt i stedet for autostradaen i Hillevåg.

Chesak sier også at den økende andelen elbiler er en utfordring for finansieringen av Bymiljøpakken.

– Vi må ha høy standard der det er størst behov. Vi har allerede nedskalert prosjekter. Framover må vi fortsatt se på kostnadskutt. Jo flere som kjører elbil, jo større blir inntektssvikten, sier Chesak.

Borgli mener finansieringsmodellen er noe som politikerne nesten bør be om unnskyldning for.

– Først har man pisket folk for å få dem til å slutte å kjøre bil, så skal man grine når det skjer.

Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) er ikke bekymret for at finværet skal føre til en smitteoppblomstring, men ber folk være på vakt.







Mer fra Dagsavisen