Nyheter

Mener selvkjørende ferjer er framtiden

Kan selvkjørende ferjer kutte CO2-utslipp i storbyer? Det tror Pia Meling i Massterly.

Dag tre av Nordic Edge Expo har temaet «On the move.» I den digitale direktesendingen fra den elektriske hurtigbåten «Rygerelektra,» presenterte Pia Meling, salgs- og markedsdirektør i Massterly, hvordan selvkjørende «smartby-ferjer» kan bli en viktig del av kollektivtransporten i nær framtid.

– Det daglige livet til mange i verden består av trafikkork, stress, lyd, og det å være sent ute til viktige jobbmøter, eller å være for sent ute til enda viktigere avtaler, som å se datteren din sin fotballkamp, innleder Meling.

Hun påpeker at mye verdifull tid går tapt i trafikken, og at dette er et «million dollar problem» på en global skala.

– Veitransport har flere negative effekter, det er luftforurensede, det kommer mikroplast fra bildekk, og vedlikeholde av veiene stopper aldri.

– Et økende antall folk vil bo i storbyer, og i storbyer er det generelt en mangel på plass og land. Men de fleste store byene i verden er faktisk veldig nærme en form for vannvei – sjøen, en innsjø, eller en elv. Så hvorfor bruker vi ikke denne muligheten mer? Hvorfor er sjøtransport, eller ferjetransport en så liten del av det offentlige transportbudsjettet? spør Meling i sin presentasjon.

Hun forklarer at vannveien er gratis, vedlikeholdsfri og fleksibel.

– Hva om vi kunne tilby et nettverk av små utslippsfrie smartby-ferjer? Se for deg en flåte som er integrert med kollektivtransport-behovet i byen, som ikke er basert på en bestemt rutetabell som ikke passer deg. Den vil ta deg fra der du er til din destinasjon. Du vil kunne krysse elven, fjorden, eller innsjøen, og du vil bruke mindre tid på å pendle fordi du vil reise færre kilometer. Det vil kutte lokale CO₂-utslipp.

Ubemannet

Pia Meling forklarer hva som gjør ferjene smarte.

– De kan kommunisere med hverandre og de kan lære fra hverandre, sier hun.

I tillegg vil det ikke være et behov for en tradisjonell kaptein eller et mannskap om bord.

– Automatiske navigasjonssystem er klare, og det kan gi både et tryggere og et mer fleksibilitet tilbud enn et bemannet fartøy.

Meling utdyper at det kan være en sikkerhetsvakt om bord på smartby-ferjene, eller et sikkerhetsmannskap på et moderskip med høy hastighet, som kan tjene en helt flåte med mindre ubemannede ferjer.

– Mye av kostnadene med ferjer er i dag knyttet til mannskap, så hvis du kan redusere denne kostnaden kan vi ha flere ferjetilbud på det samme budsjettet, som gir mye bedre transporttilbud til passasjerene, påpeker Meling.

Hun nevner også at pandemien har vist oss hvor sårbart transportsystemet vårt er når folk ikke kan møte til skiftene sine.

– Mange har vært i karantene, eller syke, og flere avganger har blitt kansellert. Akkurat nå i Storbritannia ser vi til og med en matmangel i butikken på grunn av en mangel på lastebilsjåfører. Så, automasjon vil gi oss en mer robust og motstandsdyktig transportmulighet.

– I tillegg blir ikke den automatiserte hjernen trøtt eller emosjonell, og den kan utvikle seg og lære av hverandre, legger Meling til.

Mer fra Dagsavisen