Nyheter

Støre: - Umulig å leve av å være drosjesjåfør

Jonas Gahr Støre er redd for at den nye taxireformen skal ødelegge næringen. – Yrket taxisjåfør, som er en viktig del av det norske transporttilbudet, er i ferd med å miste sitt fundament, sier Ap-lederen.

– Regjeringens frislipp er i ferd med å gjøre det umulig å leve av å være drosjesjåfør. Dette hører jeg overalt hvor jeg reiser i valgkampen, i Kirkenes, Hedmark, Oslo sentrum og nå i Stavanger, sier Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre til RA.

Regjeringen har innført et nytt drosjeregelverk som trådte i kraft 1. november 2020. Det nye reglementet tillater at det ikke lenger skal være noe tak på hvor mange løyver som kan tildeles i ett fylke. Drosjene trenger ikke lenger å være tilknyttet en drosjesentral, og det blir færre krav til løyvehaver. Til gjengjeld skal den nye reformen stille flere krav til sjåføren. De må ha faglig kompetanse, som blant annet førstehjelp, de må være 20 år og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende, ha god helse og god vandel.

Torsdag møtte Støre drosjesjåfører fra regionen på taxidepotet ved Stavanger lufthavn, Sola. Arbeiderparti-lederen mener at alvoret i saken er at man får en drosjenæring som ikke er et stabilt tilbud.

– Det gjelder for meg som tar taxi fra flyplassen og inn til Stavanger, men ikke minst så gjelder det for pasienten som skal til sykehus, en dement som skal komme hjem, et sykt barn som skal ha trygg transport til skole. En kompetent taxinæring tar ansvar for de oppgavene, og det står i fare med dette opplegget, sier han.

Leder og nestleder i Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre og Hadia Tajik, møtte drosjesjåfører fra regionen på taxidepotet i Sola. Taxinæringen håper politikerne vil reversere den nye taxireformen så mye som mulig.

Ap vil styrke kontrollvirksomheten

Regjeringen begrunner endringen av regelverket med at det legges til rette for bedre konkurranse i byene, og at det dermed vil kunne bli et bedre og billigere drosjetilbud for kundene, samtidig som de sikrer tilbudet i distriktene. Støre mener man ser ingen tegn til at prisene senkes som følge av den nye reformen.

– Andre land, som Danmark, Sverige og Finland, har gjort det samme som regjeringen nå prøver på, og alle er i full retrett for å rulle tilbake deler av dette frislippet. Det ble verken økt kvalitet eller lavere priser, sier han.

– Vi skal ha konkurranse i drosjenæringen og vi skal ha en næring som er framoverlent når det kommer til å satse på ny teknologi, men det som skjer nå er at de ødelegger et yrke, legger Støre til.

– Dersom Arbeiderpartiet kommer til makten, lover du å reversere denne reformen?

– Vi skal gjøre det vi kan. Vi skal styrke kontrollvirksomheten, og vi vil ha tilbake begrensninger på antall drosjer i fylkene. Vi vil også sikre at de som kjører taxi, er tilknyttet en sentral, og at de har et taksameter eller lignende i bilen, sier Støre og legger til at dette skal gjøres i samarbeid med regionale myndigheter og sjåførene.

– Man kan ta vare på noen av kravene til kvalifikasjonene som stilles til sjåførene, men selve frislippet er ikke veien å gå, sier han.

Støre synes den største utfordringen knyttet til den nye reformen er at passasjerene får et dårligere tilbud.

– Det er fordi en næring er i ferd med å bli ødelagt. Yrket taxisjåfør, som er en viktig del av det norske transporttilbudet, er i ferd med å miste sitt fundament. De forteller meg her at de ikke lenger kan leve av å være taxisjåfør. I stedet må de konkurrere med privatbilister med mobilapp, som ofte ikke er klar over hvilke rettigheter man har i vårt samfunn. Den veien kan vi ikke gå, sier han.

Han mener det er viktig å legge til rette for konkurranse i næringen, men at Høyre og Frp med den nye reformen tar det gammeldagse løsarbeidersamfunnet tilbake i transportnæringen.

– Vi er motstandere av en slik politikk fordi det skaper større forskjeller, sier Støre.

Fylkesleder i Norges Taxiforbund avdeling Rogaland, Morten Eriksen, håper politikerne vil reversere den nye taxireformen så mye som mulig.

Vil ha konkurranse på like vilkår

Morten Eriksen, fylkesleder i Norges Taxiforbund avdeling Rogaland, sier at det største problemet med den nye reformen er mangelen på kontroll.

– Det er nesten piratvirksomhet satt i system. Det er et problem, for da konkurrerer vi ikke på like vilkår, sier han til RA.

– Næringen er ikke redd konkurransen, men den må være lik for alle. Det må være like kostnader for alle, og de samme mulighetene på inntjening, legger Eriksen til.

I Stavanger er det tatt ut 40 prosent nye løyver, og Eriksen avviser at flere løyver gir billigere taxi. Nå håper forbundet at reformen reverseres så mye som mulig.

Taxisjåførene Bjørn Johnsen og Torbjørn Goa er heller ikke imponert over den nye reformen.

– Det er en skandale for kundene våre. De vet ikke hvilken bil de får, sier Goa.

– Det er ikke regulert i det hele tatt, sier Johnsen. Han er nestleder i Norges Taxiforbund avdeling Rogaland.

– Alle kontrollregimer er borte, og det er ingen som kontrollerer noen ting lenger – det er helt fritt. Selv om man får et løyve er det ingen som kontrollerer om man registrerer bilen som drosje, eller om man har taxiforsikring, legger han til.

Saad Farooq Shehzad har vært taxisjåfør for Stavanger Taxi siden 1990. Han mener den nye taxireformen har ødelagt bransjen.

– Jeg har jobbet en god del år som sjåfør, så jeg har etablert meg, men den ødelegger bransjen. Jeg tenker først og fremst på sikkerheten til passasjerene. Vi kjører barn og eldre, og hvis det skjer noe, så går det an å spore det opp gjennom sentralen. Men disse friåkerne har fri tilknytning og ingen sentral, sier han.

Han påpeker at det ikke er noen kontroll på friåkerne – om de har de rette forsikringene, om bilen er registrert som taxi, eller om prisene er riktige. Nå håper Shehzad at politikerne reverserer reformen og tar kontroll.

– Det gjelder ikke kun for oss, men passasjerene også, sier han.





Mer fra Dagsavisen