Nyheter

Enorm vekst for Rygr mikrobryggeri

Ølbryggeriet på Bryne som begynte produksjonen i 2018 var det bryggeriet i Norge med størst vekst i 2020. – Det har vært en ekstremt spennende reise.

Da daglig leder Sune Aabø Parker og bryggerimester Øivind Tveit startet ølbryggingen for tre år siden valgte de å hedre vikingene. Rygerne er vikingene som først begynte å dyrke korn i Norge, som fremdeles er den viktigste ingrediensen i øl.

– Jæren er midt i sentrum av matproduksjon og vikinghistorien i Norge, så vi ønsket å ta det ut i designet, og skille oss ut, sier daglig leder Sune Aabø Parker.

Rett før koronapandemien fikk mikrobryggeriet en eksklusiv avtale med Rema 1000 i hele Norge, noe som har hjulpet dem godt i gang.

– Så vi har sånn sett vært heldig med timingen. Folk har ikke nødvendigvis drukket mer under pandemien, men de har drukket mer hjemme og da er det dagligvarebutikkene de hovedsakelig får ølet sitt fra, forteller Parker.

Under pandemien har de sett at folk har blitt nødt til å kjøpe norsk øl, og det har vært lite grensehandel. Dette har vært en fordel for de bryggeriene som ikke er avhengig av å levere til barer. Rygr var en av de heldige og triplet omsetningen i fjor. Noe som gjorde dem til det bryggeriet med størst vekst i Norge. Nå har de seks ansatt, men tror det blir behov for å utvide og ansette flere.

Rygr produserer svært mange bokser til Rema 1000 og vinmonopol rundt om i landet.

Vanskelig å markedsføre

Til tross for oppgangen er det ingen lett sak å starte mikrobryggeri.

– Det er vanskelig å få mikrobryggerier til å være lønnsomt de første årene. Vi håper å begynne å tjene penger i år, i hvert fall neste år, men vi er godt på vei. Det er jo tøft å bygge noe nytt, og vi jobber jo i en bransje hvor det er ulovlig å markedsføre det vi selger. Jeg føler det er litt å gå på i lovverket i forhold til hva som er informasjon og hva som er reklame.

Dette gjør ifølge Parker at produktdesign er ekstra viktig. De har satset på et enkelt design med vikingskjold i sentrum, og har valgt norske navn på ølene, gjerne med lokal tilhørighet.

– Man shopper med øynene, og da tar man jo det som ser spennende ut.

To nye øl fra Rygr denne uken. Den ene heter Vaccine Dose 1 og den andre, Braut Shake IPA er oppkalt etter en ny jærsk konge.

Aluminiumsmangel

Tidligere har de solgt både glassflasker og bokser, men nå skal de gå helt over til bokser.

– Boks er jo framtiden. Etter de sluttet med pant glassflasker ble det bare mas for folk å kjøpe glass fordi de må resirkuleres. Boks er mye mer praktisk og bedre for de fleste øltyper, særlig IPA som skal bevare mye av humlearomaen, sier Parker.

I den anledning har de nå investert i et helt nytt bokstapperi. På grunn av høy etterspørsel etter øl under koronapandemien har det vært mangel på drikkebokser i aluminium i verden, noe også Rygr har merket.

– Allerede i høst fikk vi beskjed av vår tidligere leverandør at vi ikke kom til å få flere bokser neste år fordi alt ble solgt til Coca-Cola. Da måtte vi finne oss ny leverandør i Finland, da det ikke er noen som produserer boks i Norge.

De oppfordrer derfor kunder til å pante så fort som mulig for å få boksene gjenvunnet.

Lokale råvarer

Ifølge Parker brenner bryggeriet for å bruke norske råvarer i ølene sine.

– Det er jo dyrere å bruke norsk korn enn for eksempel tysk eller belgisk, som har mer maltproduksjon enn vi har i Norge. Men vi er veldig opptatt av å gjøre ting lokalt, så vi har hatt kontakt med bonde Sverre Grimstad, som har startet med egen maltproduksjon for oss som heter Jæren Korn og Malt. Så dette er kortreist fra Laland på Klepp.

I tillegg har de surøl med norske blåbær og bringebær, samt et øl med jærske gulrøtter som smakte gulrotkake og het Jærpilt. De har også samarbeid med Safteriet AS på Hillevåg som presser frukt og bær for dem.

– Det er mye spennende man kan gjøre med kortreiste råvarer, og når rygerne kom til Norge hadde de jo bare tilgang på det de dyrket selv.

Sune Aabø Parker er svært glad for samarbeidet mellom Rygr og Jæren korn og malt.

Nasjonal oppmerksomhet

I tillegg til å fokusere på det lokale har bryggeriet fått nasjonal oppmerksomhet. I sommer kom VG ut med sin ølguide hvor de tester 968 øl og delte kun ut ni seksere. Den eneste sekseren fra Rogaland gikk til Rygr for Jædr Pale Ale.

– Det er klart det er tøft når man kommer inn som en utfordrer i ølfylket Rogaland med dyktige bryggeri som Lervig, Jåttå, Salikatt og Berentsen. Da er det viktig for oss å gjøre ting skikkelig og like bra, helst bedre. Gjør du ting halvveis lykkes du ikke som en utfordrer, forteller Parker, som selv var med å bygge Lervig.

– Det handler om å være produktiv. Å starte et bryggeri er ikke en 100 % jobb, men nærmere en 200 % jobb. Så det er jo en livsstil for oss som jobber her.



Mer fra Dagsavisen