Nyheter

Sola: - En smittebombe

Flypassasjerer reagerer på manglende Avinors smittevern-rutiner på Sola. Flyplassjefen forsikrer om at de er rigget for å ta imot Syden-turistene som returnerer til Stavanger.

– Det var en smittebombe. Folk ble stuet som kyr i en buss og en tom gate for å vente på passkontrollen. Ingen holdt avstand. Ingen ble bedt om å holde avstand, sier en passasjer som var om bord på et charterfly som kom fra Kreta til Sola lørdag.

RA har snakket med flere personer som var om bord på flyet fra Kreta, som reagerer på manglende smittevern fra Avinors side. De ønsker ikke navn og bilde av seg selv i avisen.

– Etter at vi landet ble hele flyet stappet inn i trange busser. Vi trodde vi skulle til passkontrollen, men ble fraktet til en tom gate som var et venterom. Vi fikk lite informasjon om hva som skjedde. Folk var rastløse, trøtte og leie. I den tomme gaten ble det lagt en bunke med skjema på et bord. Passasjerene måtte fylle ut dette skjemaet. Folk strømmet til. Det var ingen kø. Få penner. Ingen holdt avstand i gaten. Det var én vekter på stedet, men vekteren ga ikke beskjed om at folk måtte holde avstand, forteller en passasjer.

Folk ble stuet som kyr.

—  Flypassasjer på Sola

– Frustrasjon

– Det ble gitt lite informasjon underveis. Dette bare økte frustrasjonen blant passasjerene.

– Etter hvert ble passasjerene fraktet på nytt med buss, hvor det ikke var mulig å holde en meter avstand. Da ble vi fraktet til passkontrollen. Her gikk det bedre. I testområdet etterpå var det mye bedre forhold. Her hadde Sola kommune alt på stell. Det er Avinors rutiner vi reagerer på, forteller en passasjer.

Passasjerene reagerer også på flyselskapets rutiner ved landing.

– Flyselskapet vi reiste ned til Kreta med ba om at ingen sto i midtgangen da vi landet. De delte også ut desinfiserende kluter som vi måtte vaske ned stoler og bord med. Da vi reiste hjem, så fikk vi også klutene, men ingen ga beskjed om hva de skulle brukes til. Det var heller ingen av de ansatte som ba folk om å ikke stå i midtgangen. Folk sto tett i tett og ventet. Det var som 2019, forteller en passasjer.

Flypassasjerene var mer fornøyd med forholdene ved testområdet, enn i bussene og i vente-gaten.

Avinor: – Folk har også et ansvar

Lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Anette Sigmundstad, sier at det er krevende å drive en flyplass under koronapandemien.

– Det er mange utfordringer. Utfordringen nå er grensekontrollen og opphoping av folk der. Arealet er for lite. Derfor har vi etablert et nytt område på innland, som er blitt en del av utenlandsområdet. Denne tomme gaten brukes til venterom for å hindre for mye folk i grensekontroll-området, forklarer Sigmundstad.

Passasjerene har også et ansvar selv om å holde avstand.

—  Anette Sigmundstad, lufhtavndirektør Stavanger lufthavn, Sola

– Venteområdet er stort nok til å ta imot passasjerer fra hele fly. Det er også vektere som passer på, men passasjerene har også et ansvar selv om å holde avstand. Pandemien har pågått såpass lenge at folk vet hva de bør gjøre, sier lufthavndirektøren.

– Informasjon til passasjerene skal bli gitt på flyet og buss. Dersom det ikke er blitt gjort tilstrekkelig, er det noe vi må se på. Alle aktører på Sola, Avinor, kommunen og politiet har to møter ukentlig om rutiner og status hvor vi diskuterer hele opplegget. Om ting blir gjort riktig er noe vi har en dialog om kontinuerlig, sier Sigmundstad.

Hun poengterer at det alltid er vakter i venteområdet, og at folk kan spørre vekterne.

– Passasjerer klager på overfylte busser. Er det vanlig at busser fylles helt opp?

– Passasjerene kommer fra et fly hvor de har sittet tett. Vi prøver å ha nok busser til at folk kan holde meteren avstand, men her er det også en forventning om at folk tar ansvar selv. Dersom de ikke kan holde én meters avstand, må de bruke munnbind, sier lufthavndirektøren.

– Dessuten er bussturen kortere enn flyturen, legger hun til.

Sigmundstad sier at Avinor ikke har fått mange klager fra reisende under pandemien.

– Klare til å ta imot Syden-reisende

Lufthavndirektøren minner om at infrastrukturen på flyplassen ikke er laget for en pandemi.

– Jo flere som reiser jo vanskeligere er det å få opplegget til å fungere perfekt. En kan alltid bli bedre på alt, men stort sett går dette greit. Folk er flinke, men folk glemmer nok at det å reise nå er annerledes enn før pandemien. Alt tar lengre tid. Noen er kanskje ikke forberedt på dette, sier Sigmundstad.

Lufthavndirektøren sier at Sola er rigget for å ta imot Syden-turistene som kommer hjem.

– Vi gjør hele tiden vurderinger om arealer er store nok. Vi har alternative planer om å sette opp telt på utsiden av flyplassen dersom det er nødvendig. Alle aktører på flyplassen går igjennom rutinene hele tiden for å få ting til å fungere best mulig.

Det er fortsatt mange som ikke har kommet hjem fra utenlandsferie, ifølge lufthavndirektøren.

– Vi forventet et rush 14 dager ut i fellesferien, men da var det rolig. Mange som har reist er nok folk som har leiligheter i utlandet, og som blir borte lenger. Vi er klare for å ta imot dem, sier Sigmundstad.

Mer fra Dagsavisen