Nyheter

Stor økning i pågang til Kirkens SOS

Den tredje uken i juli mottok Kirkens SOS over 6200 henvendelser på telefon, melding og chat. Nå kan folk også få hjelp fra Spania.

Stavanger — – Ensomhet og selvmordstanker har ikke tatt ferie, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

Blant de 6200 henvendelsene kommer hovedandelen inn på telefon. Antall innkomne henvendelser til telefontjenesten har økt med 30 prosent sammenlignet med perioden januar til mai. I alle de tre foregående ukene var antallet henvendelser rundt 5500 ukentlig.

– Kirkens SOS blir kontaktet av mennesker med psykiske lidelser, relasjonsproblemer, ensomhet, sorg, rusproblemer og selvmordstanker. En del barn og unge melder også om mobbing og overgrep, sier Heimdal.

Lasse Heimdal, generalsekretær i Kirkens SOS.

Han forklarer at mye tyder på at kontrasten mellom eget liv og andres tilsynelatende lykkelige liv virker større i ferier og høytider.

– En større åpning av samfunnet etter korona medvirker sannsynligvis også til at effekten av «felles skjebne-felles trøst» reduseres for mange. Når mange legekontorer, psykologer og skolehelsetjeneste er på ferie, er også mange flere overlatt til seg selv.

– Omtanke i praktis

For å møte det økende behovet for tjenesten har Kirkens SOS satt opp rekordmange kurs for nye frivillige i år, både fysiske og digitale, slik at flere kan besvare krisehenvendelsene på telefon, melding og chat.

– For dem som har noe fritid å avse for sårbare mennesker, tilbyr Kirkens SOS grundig samtaletrening og opplæring og vi har alltid behov for flere frivillige. Men vi må også som samfunn bli flinkere til å se hverandre, og vise praktisk omtanke for naboer, venner, kolleger og familiemedlemmer som kan trenge at noen bryr seg, sier Heimdal.

Signe Bøe Trodahl er leder for Kirkens SOS Rogaland. Rundt 100 medarbeidere i vårt fylke tar imot anslagsvis 10 prosent av henvendelsene fra alle deler av landet.

– Samtalene er anonyme, så vi vet ikke hvor folk ringer fra. Det kan være en stor fordel, mange av dem som tar kontakt med oss ønsker å forsikre seg om at de ikke snakker med noen fra stedet de selv bor, sier Trodahl til RA.

Koronatiden har gitt en spesiell situasjon for hjelpeorganisasjonen.

– Det har vært et spesielt halvannet år. Da selvmordstallene kom i år, ser vi at de faktisk har gått ned. Dette er noe vi også har sett i andre krisetider, for eksempel under 2. verdenskrig. Mange av dem som ringer oss sier at det er lettere å bære på ensomheten når det er så mange andre som heller ikke har det så lett, sier lederen.

Gjenåpningen av samfunnet byr på nye utfordringer.

– Nå skal samfunnet åpnes mer opp, mennesker skal møtes, treffes, gå i selskaper og reise på ferie. Da blir kontrastene ofte større, og følelsen av ensomhet forsterkes, fordi noen ikke har det så bra som andre mennesker tilsynelatende har det. Det er mange som verken har helse eller råd til å dra på ferie, sier Trodahl.

– Ingen er alene

Koronatiden har vært utfordrende, i mars i fjor stengte foreningen ned alle fysiske kontorer, men la opp til kvalitetssikrede hjemmekontorer hvor de frivillige var sammen med andre medarbeidere via kommunikasjonsplattformen Teams.

– Ingen skal være alene på jobb, vi bruker Teams både for å ivareta medarbeidere vårer og for å kvalitetssikre tjenesten, sier Trodahl.

I juni 2020 ble det igjen lysning i koronasituasjonen, og det ble igjen arrangert fysiske kurs.

Signe Bøe Trodahl, leder i Kirkens SOS Rogaland.

– Vi opplevde også at mange så fordelen med hjemmekontor, digitalisering og Teams. Det gir også muligheten til å hjelpe for dem som er fysisk langt borte fra våre kontorer. Nå rekrutterer vi faktisk norske medarbeidere som bor i Spania, sier Trodahl, som uansett understreker at fysiske møter gir best kvalitet.

– I hele denne perioden har tjenesten gått sin gang, så brukerne våre er forhåpentligvis dem som minst har merket hvordan tjenesten vår har blitt rammet av korona. Svartiden har gått litt opp, men ansatte har gått inn og tatt vakter, og vi har opprettholdt det døgnåpne tilbudet hele tiden, legger hun til.

Rogaland har rundt 100 frivillige, i landet som helhet rundt 1200 frivillige, som årlig tar imot 300.000 henvendelser. Det jobbes mye med rekruttering, for å gjøre tjenesten best mulig.

– Målet er at de som tar kontakt med oss skal få svar med én gang. Mange tåler å stå i kø, men for enkelte, for dem som står med pillene, geværet eller kniven i hånden, kan de ekstra minuttene være fatale, sier Trodahl.

For enkelte, for dem som står med pillene, geværet eller kniven i hånden, kan de ekstra minuttene være fatale

—  Signe Bøe Trodahl

Nå blir det en storsatsing både på fysiske og digitale kurs.

– Alle som ønsker å bidra til noe for medmennesker, kan ta kontakt, uavhengig av bakgrunn, vi står for opplæringen, som er svært profesjonell, videreutviklet fra vårt arbeid gjennom nesten 50 år, og stadig tilpasset ny forskning, sier Trodahl.





Mer fra Dagsavisen