Nyheter

Må komme én time før for å få p-plass

Ansatte på SUS er frustrert over mangelen på parkering på SUS. På Nye SUS blir det enda færre p-plasser.

– Har du vakt på kveldstid er det nærmest umulig å få parkeringsplass. Du må komme én time før, og kjøre rundt og lete. Det er helt kaos. Ofte ender man opp med å betale 200 kroner for å stå på besøksplassene. Det er sure penger når man allerede har betalt 2000 kroner i året for parkering. Jeg er lei, alle er lei, sier sykepleier Ellen Pedersen til RA.

Pedersen har jobbet på SUS siden 2014 og bor på Ganddal.

– Jeg kan ta kollektivtransport, men da kan det hende at jeg er hjemme ved midnatt. Da er de tungt å starte jobb klokken 07.00 dagen etter. Det blir ikke nok søvn. Min oppfatning er at parkeringshuset ikke er halvparten av det som trengs, sier Pedersen.

Hun er ikke alene om å være frustrert over parkeringssituasjonen for ansatte ved SUS. RA har snakket med flere ansatte på sykehuset. Alle sier det samme. Mangelen på parkering er nærmest uutholdelig.

Det er cirka 900 parkeringsplasser for ansatte ved SUS i dag, fordelt på flere steder og områder. Det er flere enn det blir på Nye SUS, cirka 660.

I nåværende kvartal er det solgt 1700 p-tillatelser til ansatte ved SUS. Disse brukes på ulike steder og til ulike tider, dag, kveld, natt og helg. Det er dermed ikke slik at alle p-tillatelsene brukes på likt.

Parkeringshuset er ikke halvparten av det som trengs

—  Ellen Pedersen, sykepleier

Kommer frustrerte på jobb

– Vi bruker lang tid på parkering. Det er ingen lystavle som sier hvor det er ledig. Ingen køsystem. Dette skaper aggresjon. Det har blitt krangling om hvem som kom først. Folk kommer frustrerte på jobb. Gjerne for sent, selv om de var her lenge før de egentlig skulle begynne. Det føles veldig urettferdig. Vi har allerede en stressende jobb, sier sykepleier Siv Oddrun Espevik, som jobber i akuttmottaket.

Hun bor på Ålgård. Hun kan ta bus til Sandnes og deretter tog til Stavanger, men det passer ikke med tidspunktene hun jobber. Espevik har jobbet på SUS i 20 år og har inntrykk av at situasjonen har blitt verre.

Ansatte RA har snakket med forteller at det er tidsrommet mellom klokken 12.00 og 15.00 som er verst. Tiden når ansatte som skal på kveldsskift skal på jobb, mens de som allerede er på jobb ennå ikke har ferdig med sine skift.

Det finnes flere områder hvor ansatte kan parkere ved SUS, men parkeringshuset er der flest leter etter ledig plass. På ettermiddagen kan bilene stå i kø langt oppover veien, ifølge ansatte.

Portør Siri Viste bor på Åmøy. Hun sier det er flott om folk ønsker å sykle eller ta kollektivtransport.

– Det er ikke et alternativ for meg, dessverre. Jeg kan ikke sykle gjennom tunnelen fra Åmøy. Å ta buss tar lang tid, oppimot to timer – mens det tar 20 minutter å kjøre. Å jobbe på SUS er kjempekjekt. Miljøet er fantastisk, men det er ikke tvil om at parkeringssituasjonen er noe som gjør mange frustrerte, sier Viste.

Ansatte forteller at de ofte parkere på besøksplassene, for å så flytte bilene i løpet av vakten. Andre forteller de prøver å finne ledig plass i sidegatene på Våland, hvor soneparkering gjør at det er fare for bøter.

I denne jobben kan man ikke alltid dra når vakten er over.

—  Christian Christensen

60 prosent kveld eller natt

Christian Christensen stortrives i jobben som sykepleier på akuttmottaket. Han bor på Nærbø. Tog er et alternativ, men når 60 prosent av vaktene er kveld eller natt blir kollektivtransport krevende.

– Du er avhengig av å rekke siste tog. I denne jobben kan man ikke alltid dra når vakten er over. Faren er da at jeg ikke rekke toget. I tillegg skal jeg gjerne begynne tidlig dagen etter. Jeg må hjem og hvile for å være klar til neste vakt, sier han.

– Parkeringsproblemet går utover ryktet til arbeidsgiveren. Det er grobunn for å få et dårligere arbeidsmiljø, sier Christensen.

– Jeg har elbil, og står på elbilparkeringen. Det har gjort situasjonen min litt lettere, men jeg dukker gjerne opp 45 minutter før jobb starter. Da risikerer jeg likevel å komme for sent. Ryktene sier at det kommer færre parkeringsplasser på Nye SUS på Ullandhaug. Det er uforståelig. jeg forstår ikke logikken, sier sykepleier Malin Refsland.

Over 500 plasser på Nye SUS

I 2024 skal Nye SUS stå klart. Parkeringshuset til ansatte er allerede bygget. Det har cirka 500 parkeringsplasser. P-huset for pasienter og pårørende bygges med 400 plasser. 160 av disse plassene er reservert for medarbeidere.

RA har vært i kontakt med prosjektdirektør for Nye SUS, Kari Gro Johanson. På grunn av ferie henvises vi til informasjon om Nye SUS som ligger på Helse Stavangers nettsider. Her står det at det vil være begrenset parkeringsdekning for medarbeidere på sykehuset.

Kravet fra Stavanger kommune at det bygges maks 0,9 parkeringsplasser per 100 kvadratmeter sykehusbygg i første byggetrinn.

Satsingen på økt kollektivtransport og sykkel i samfunnet, gjelder også Nye SUS. Bystyret la til et krav om at 20 prosent av p-plassene skal klargjøres for elbil-lading. Dermed vil Nye SUS ha en lavere bilparkeringsdekning, både for besøkende og medarbeidere, enn for mange andre norske sykehus, ifølge Helse Stavanger.

– Krevende nå og krevende på Ullandhaug

Jan Åge Moen er rådgiver ved divisjon for Driftservice i Helse Stavanger. Han forstår frustrasjonen til ansatte, samtidig mener han det er unødvendig å måtte komme én time før jobb for å få parkeringsplass.

– Det skal ikke være så store utfordringer nå. I sommer åpnet vi for parkering ved gamle teknikken, i tillegg leier vi et område ved Bekketunet nær Esso-stasjonen over veien, som kom på plass under pandemien. Det er flere steder på sykehusområdet hvor ansatte kan parkere, men det krever at folk går lenger, sier Moen til RA.

Han sier også at det er utfordrende å nå ut til ansatte med informasjon.

Ansatte som bor fem kilometer eller mer fra SUS som kan få kjøpe parkeringskort. Moen tror ansatte som har krav på p-kort øker når SUS flyttes til Ullandhaug fra Våland.

– Det skjer dersom man bruker de samme kriteriene som i dag. Ved sykehusene i Bergen og Haugesund bruker de hvor lang reisetid ansatte har til arbeidsstedet som et kriterium for å kunne kjøpe p-tillatelse. Det kan bli aktuelt i Stavanger, sier Moen.

Han sier også at det blir færre parkeringsplasser ved Nye SUS.

– Situasjonen er krevende nå, og det blir nok enda mer krevende på Ullandhaug. Politikerne setter rammene for hvor mange p-plasser som kan etableres ved Nye SUS, ikke Helse Stavanger. Selv om det er krevende, ser vi på mulighetene som finnes. Nye SUS skal bidra til nullutslippsmålet. Vi tilrettelegger for bruk av sykkel og kollektivtransport, men jeg skulle ønske det var mer fleksibilitet – slik at vi kunne hatt mulighet til mer parkering ved behov. Eksempelvis beredskapssituasjoner eller ekstraordinære situasjoner som vi har opplevd under pandemien, sier Moen.

Moen forteller at det også jobbes med å få gode kollektivløsninger sammen med Kolumbus. Bussveien gjennom sykehusområdet fra og til Jåttåvågen togstasjon blir et viktig knutepunkt.

Mer fra Dagsavisen