Nyheter

Lufthavndirektøren ber reisende sette seg inn i reiseregler

Selv om sommertrafikken på Stavanger Lufthavn ikke er hva den en gang var, anbefaler lufthavndirektør Anette Sigmundstad at man beregner god tid.

– Det er ikke den største trafikken her foreløpig, men det tar seg opp, sier Sigmundstad til RA.

– Innenlandsreisene går bra, men det er fortsatt en del restriksjoner knyttet til utenlandsreiser, legger hun til.

Blant annet må passasjerene sjekke inn manuelt, for å vise fram den dokumentasjonen som skal til for å reise.

– Det er utrolig viktig at man setter seg inn i hvilke papirer man trenger i det landet man skal til, og der man eventuelt skal mellomlande. I og med at dette stadig forandrer seg, kan jeg ikke si hvilke dokumenter dette er – de reisende må oppdatere seg selv, sier Sigmundstad.

– Når reisende kommer fra utlandet må de registrere seg på nett forkant av innreisekontrollen. De må ha koronapasset klart, enten digitalt eller på annet vis.

Hun påpeker at passasjerene må sette seg inn i reglene og ha all dokumentasjon klar. Deretter tas de inn til grensekontroll. De det er krav om at testes, blir testet, og må vente på prøvesvaret før de kan hente bagasjen.

– Køene kan fort bli lange når ting tar lengre tid, sier Sigmundstad.

Avinor sin rolle er å sørge for at infrastrukturen er så god som mulig, og å legge til rette for et godt smittevern.

– Vi ønsker at reisen skal være mest mulig behagelig for folk, men det er krevende. Grensekontrollen tar ekstra lang tid, og vi har valgt å sperre av en del av området på innlandsterminalen, slik at de som kommer fra utlandet får et venteområde med best mulig fasiliteter ved kø, sier lufthavndirektøren.

Stavanger lufthavn merker at sommerferien er i gang, selv om ikke alle rutene de venter på har startet opp ennå.

– Vi har mellom 4000 og 6000 reisende hver dag. På denne tiden i fjor hadde vi en god dag hvis vi klarte 3000 passasjerer. Flyselskapene melder om fulle fly, og at de merker en økning i bookingene hver dag. Det er veldig gledelig, sier Sigmundstad.

– Flyplassen er laget for å være stappfull av forventningsfulle reisende. I tillegg er vi glade for å få tilbake alle samarbeidspartnere som har vært permitterte, legger hun til.

Lufthavndirektøren forteller at hele bransjen har hatt det tøft, og at de har sympati for alle samarbeidspartnere som sliter.

– For Avinor sin del må infrastrukturen være på topp, uavhengig av hvor mange fly som kommer eller hvor mange passasjerer som reiser. Mange av våre samarbeidspartnere har vært nødt til å halvere antall ansatte, sier Anette Sigmundstad.

Færre Securitas-ansatte på flyplasser

Daglig leder i Securitas Aviation og pressetalsperson for Securitas AS, Dorothy-Anne Billett, bekrefter at de har en utfordring med at så mange ansatte har vært permittert i lang tid.

– Mange av dem har naturligvis fått ny jobb, sier hun til RA.

– Jeg er opptatt av et sunt arbeidsliv, og det er ikke bra å være permittert i så lang tid. Vi har full forståelse for at folk gir seg. Får de annen jobb, må de selvfølgelig ta den, legger Billett til.

Hun forteller at Securitas Aviation har færre på jobb på flyplassene for tiden, og at de tar utgangspunkt i prognoser når de bemanner flyplassene.

– Luftfarten handler om hvor mange som har tenkt til å fly. Vi har nok folk med tanke på prognosene, men vi vet ikke når folk kommer på flyplassene. Dersom prognosene ikke stemmer, kan køer oppstå. Noen dager har vi for mange ansatte på jobb, andre dager for få, sier den daglige lederen.

I Securitas er de spente, men usikre på hva som skjer framover. Selv om det er høysesong, er det fortsatt veldig mange færre reisende enn tidligere. I tillegg er det mye usikkerhet knyttet til forretningsreisende. Vil de noen gang komme tilbake?

– Det er de som er den stabile faktoren i luftfarten. Mange har endret reisemønster fordi vi har lært oss Teams, sier Billett.

– Det er lite vi klarer å love for tiden, og det er slitsomt og krevende.

Passasjerer bes være tålmodige

Lufthavndirektøren er ikke bekymret for at Securitas ikke skal levere i sikkerhetskontrollen på Stavanger lufthavn.

– Situasjonen er en annen enn tidligere, og man må beregne god tid og være tålmodige. I sikkerhetskontrollen er det blant annet avstandskrav, og det vil ta lengre tid med hver reisende. Likevel leverer Securitas det de skal i kontrollen, og det skal gå tålelig greit gjennom for de reisende, sier hun.

Sigmundstad påpeker at det er en utfordring med å jobbe opp mot prognoser.

– Bookingtallene kan forandre seg, og plutselig får man en økning i antall passasjerer. Det kan være vanskelig å tolke hvor mange som kommer, og derfor kan det av og til bli kø fordi man har bommet på prognosene, sier hun.

Billett synes det er godt å ha kunder som Avinor – som forstår at situasjonen er vanskelig.

– Da er det lettere å finne en løsning ved å ha dialog og godt samarbeid. Vi må gi informasjon og ha fleksibilitet. Ting blir ikke alltid slik vi hadde trodd, sier hun.

Hun oppfordrer de reisende til å være tålmodige og høre på de rådene de får.

– Det er alltid litt stressende på en flyplass, så jeg vil heller at folk skal være for tidlig ute, enn å ha stramt med tid.

Ifølge Billett har luftfarten hatt en jevn vekst på mellom tre og fem prosent årlig. På grunn av koronasituasjonen er denne nå borte.

– Ingen andre kriser har påvirket luftfarten like mye som pandemien, og dette er varig. Det er tøft å stå i det akkurat nå, men ofte kommer det noe godt ut av en krise, og det er det jeg håper på, sier Securitas Aviation-lederen.


Mer fra Dagsavisen