Nyheter

Vil teste bensin- og dieselforbud i Stavanger

Miljøpart De Grønne håper på nullutslippssoner i Stavanger, Folkeaksjonen nei til mer bompenger mener diesel- og bensinforbud er helt uaktuelt.

Regjeringen ønsker å la byer prøve ut pilotprosjekter med «nullutslippssoner,» altså soner i byen med forbud mot bensin- og dieselbiler.

– Flere byer, særlig Oslo og Bergen, ønsker nullutslippssoner. Regjeringen følger opp Klimaplanen og vil legge til rette for utprøving av dette i form av pilotprosjekter. Nullutslippssoner vil kunne bidra til raskere innfasing av nullutslippskjøretøy, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide, i en pressemelding tirsdag.

I Aftenposten påpekes det at også Stavanger og Trondheim har meldt interesse for å utrede bruk av nullutslippssoner.

MDG: – Renere byluft

– Nullutslippssoner vil bidra til renere byluft. I tillegg kan slike soner redusere biltrafikken i viktige byrom og nabolag, noe vi vet mange innbyggere ønsker seg. Slik åpner vi byen og bydeler for mennesker og ikke biler. Jeg synes det er spennende at vi jobber med et dette, sammen med Oslo, Bergen og Trondheim. Det vil kunne gjøre Stavanger til en grønnere og triveligere by. Lav- og nullutslippssoner er noe vi kjenner til fra mange andre land, og er et godt tiltak for både å redusere forurensing, og for folkehelsen i byområder, sier Rune Askeland i Miljøpartiet De Grønne (MDG) til RA.

– Har du noen tanker om hvor det kunne vært aktuelt med slike soner?

– Det er for tidlig å spekulere i. Kommunen har tidligere i år søkt Klimasats, og har nå fått Klimasats-midler fra Miljødirektoratet til et forprosjekt. Det er viktig at vi har slike soner der de passer aller best. Sannsynligvis vil det være i noen av de mest sentrumsnære bydelene, sier Askeland.

Askeland håper nullutslippssoner kan bidra til renere byluft, færre biler i viktige byrom og nabolag, samt at flere skal velge elbil.

– Dette vil ikke bli innført over natten, så innbyggere og næringsliv får tid til å forberede seg, påpeker han.

FNB: – Tullete og helt uaktuelt

Frode Myrhol, partileder for Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), mener nullutslippssoner i Stavanger helt uaktuelt.

Han påpeker at om Stavanger har meldt interesse for nullutslippssoner, må det være fra administrativ hold.

– Jeg har sett at MDG i Oslo har gått ut med disse påstandene om Stavanger tidligere, men dette har aldri vært et politisk tema i Stavanger, understreker Myrhol til RA.

Han forsikrer at nullutslippssoner i Stavanger aldri vil bli aktuelt så lenge FNB er en del av flertallet.

– Det er heller overhodet ikke noe behov for dette, Stavanger er en kystby og luftkvaliteten i Stavanger er helt topp, utenom dager på vinterstid hvor det er vindstille og folk fyrer med ved fra vedovner og peiser. Biltrafikken i Stavanger gir ikke dårlig luft, sier Myrhol.

– Hva kan konsekvensene av å innføre nullutslippssoner i Stavanger bli?

– Det er helt uaktuelt å innføre slike soner i Stavanger. I Stavanger ønsker vi å føre en politikk som virker, ikke tullete symbolpolitikk uten mening, sier FNB-politikeren.

Gruppeleder i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) og leder i utvalg for by- og samfunnsutvikling i Stavanger, Frode Myrhol.

Han ser absolutt ingen fordeler med å innføre slike soner i Stavanger, og mener det vil være totalt bortkastet både tid og ressurser å få en sak på det.

– Hvilke signal sender en eventuell innføring av nullutslippssoner til innbyggere og næringsliv i Stavanger?

Nå er dette helt uaktuelt, men om noen er så tullete at de vil foreslå dette i Stavanger, da bør selvsagt Stavangers befolkning passe på og aldri gi vedkommende en ny stemme ved det neste kommunevalget. Det vil være absurd å komme med et slikt forslag her i kommunen, sier Myrhol.

Ap: – Skeptisk

– Umiddelbart ser jeg ikke at nullutslippssoner er aktuelt for Stavanger nå, sier Dag Mossige, gruppeleder for Stavanger Arbeiderparti (Ap) til RA.

Han mener det aller viktigste klima- og miljøtiltaket vi kan gjøre er å legge best mulig til rette for gående, syklende, og de som ankommer kollektivt.

– Det handler om å gjøre sentrum enda mer attraktivt, og er et sentralt grep i vår sentrumsplan. Vi er positive til å åpne flere veier for gående og syklister og skape et triveligere sentrum, men skeptisk til at framkommelighetsmulighetene skal styres etter hvilken type bil du har råd til, påpeker han.

Dag Mossige, gruppeleder for Stavanger Arbeiderparti

Mossige understreker at det vil videre være inngripende, også for beboere og næringsliv.

– Vi må ha en rettferdig fordeling av avgiftene, og det er viktig å tilby gulrøtter og ikke bare pisk, slik vi for eksempel gjør med halv pris for elbilparkering. Men vi må ha en politikk som legger til rette for at flere kan som kan unngå å bruke bil, velger bilen bort. En smartere byplanlegging vil redusere transportbehovet i hele storbyområdet, sier Mossige.

Mer fra Dagsavisen