Nyheter

Politikerne krangler om Wizz Air-boikott

Det var duket for debatt da politikerne i formannskapet i Stavanger behandlet sak om en eventuell boikott av Wizz Air.

– I morgen lander og letter det to fly fra Wizz Air på Sola flyplass. På jevnlig basis er det trafikk med selskapet som bryter med den norske modellen og det organiserte arbeidslivet som vi har, sier Eirik Faret Sakariassen, gruppeleder for Stavanger SV.

Tidligere denne uken skrev RA en sak om at SV og Rødt ønsker å boikotte flyselskapet. Faret Sakariassen mener Wizz Air er en aktør som både utfordrer fagbevegelsen og underbyr lønnsnivået til de ansatte, og forteller RA at SV og Rødt mener kommunen heller må støtte de aktørene som bidrar til et organisert arbeidsliv.

Under torsdagens formannskapsmøte fremmet Faret Sakariassen et primært alternativt forslag på vegne av SV og Rødt, og et sekundært alternativt forslag på vegne av SV, Rødt, Ap og Sp. I det primære alternative forslaget ber han kommunedirektøren sende et formelt boikottvarsel til Wizz Air i tråd med boikottloven. I det sekundære alternative forslaget ber han kommunedirektøren foreslå nødvendige kontraktskrav for å sikre seriøsitet av aktører Stavanger kommune benytter til reise og kontrollere etterlevelse av disse.

– Det sekundære forslaget er mer generelt, sier Faret Sakariassen før han fortsetter:

– Jeg vet at det er tverrpolitisk støtte til tiltak som bidrar til et organisert arbeidsliv, og det håper jeg gjenspeiler seg i voteringen.

Mímir Kristjánsson (Rødt) mener det er viktig med et særegent boikottvedtak mot Wizz Air for å markere at denne typen selskaper ikke er velkommen i Stavanger kommune.

– Det må vi gjøre på en tydelig måte, og jeg tror ingen i formannskapet er i tvil om hva slags selskap Wizz Air er. Det er et selskap som sier nei takk til fagforeninger, sier han.

– Det er haugevis med selskaper i Europa som har forretningsideen «utenlandske lønnsforhold – norske priser», og det er avgjørende at Stavanger kommune og offentlige Norge sier klart og tydelig nei, og setter foten ned for slike selskaper, legger han til.

Bekymret for konsekvensene

Flere av politikerne i formannskapet er bekymret for konsekvensene en eventuell boikott av flyselskapet kan føre til. Kommunedirektøren mener at det foreligger risiko for rettssak hvis formannskapet vedtar boikott av Wizz Air. En rettssak vil være ressurskrevende og kan i tillegg innebære en økonomisk risiko. Kommunedirektøren anbefaler at Stavanger kommunen benytter allerede innarbeidede kontraktskrav og rutiner for oppfølging av leverandørene. Kommunen vil kontrollere etterlevelse av kontrakten og iverksette sanksjoner hvis det avdekkes alvorlige brudd. Kristjánsson mener likevel at kommunen bør stå opp for norske regler og norsk arbeidsliv, og ikke være redd for at de kan saksøkes.

Daria Maria Szymaniuk, gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne Stavanger, mener at kommunen skal være ansvarlige i alle ledd, for alle underleverandører de benytter seg av og alle de kjøper tjenester av, og når det kommer til arbeidsmiljø og andre etiske krav. Partiet har vurdert de alternative forslagene opp mot kommunedirektørens forslag, og har stor forståelse for å markere en avstand til et spesifikt selskap. Likevel er de helt trygge på at kommunen ikke kommer til å benytte seg av Wizz Air eller andre selskaper som driver på lignende måte.

– Det er mange aktører som dessverre presser sine ansatte på ulike måter for å levere billigst mulig tjenester, og det skal vi ta på alvor, og dermed ikke benytte oss av dem, sier hun.

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) mener saken er merkelig, og påpeker at Wizz Air er Europas mest miljøvennlige flyselskap, med de nyeste flyene og god økonomi.

– Jeg er for frihet med tanke på å velge hvem jeg ønsker å reise med. Det er klart at jeg aldri vil velge Wizz Air for å reise til Oslo, men hvis jeg vil ta meg en tur til Polen kan jeg selvfølgelig sitte på med dem, sier han.

– Det er heller ikke ulovlig å ikke være med i en fagforening. Det står ingen plass at man er påtvungen å være med i LO, legger Moi Nilsen til.

Vil ikke risikere tap

Dag Mossige, gruppeleder for Stavanger Ap, vil i motsetning til Frp-politikeren aldri benytte seg av Wizz Air. Han kan gjerne personlig boikotte flyselskapet, men mener det er for mange juridiske fallgruver hvor kommunen risikerer fellesskapets midler dersom de blir saksøkt.

– Av og til må man ta risikoer for å få det som man vil, men det oppleves som at vi kan få det som vi vil uten å risikere tap, sier han.

– For oss kommer det tydelig fram i saksframlegget at man kan stille visse kontraktskrav og kontrollere etterlevelse, uten å ha en risiko for søksmål eller erstatningskrav, legger Mossige til.

Jan Erik Søndeland, gruppeleder for Stavanger Venstre, mener det er ingen tvil om at det er holdninger i ledelsen i Wizz Air som ikke er greie. Han mener det ikke vil ha noe for seg å sende et generelt boikottvarsel til selskapet, annet enn å eventuelt framprovosere et mulig søksmål.

– Venstre vil heller se om det kan være ting vi kan gjøre i innkjøpsreglementet og måten kommunen legger fram krav til de vi bestiller varer og tjenester fra. Da er det fint å kunne forfølge det sekundære forslaget fra Rødt og SV, sier han.

Under votering falt både det primære og sekundære forslaget til SV og Rødt. Det sekundære forslaget fikk ni stemmer, og forslaget til vedtak fra kommunedirektøren om at saken tas til orientering, fikk de øvrige stemmene.





Mer fra Dagsavisen